Saturday 11 December 2010

KAKITANGAN HOTEL IMPERIAL BIADAP?



BIADAP….Mutu perkhidmatan hotel ini amat rendah apabila pegawai dan kakitangan ini menunjukkan sikap biadap dan tidak professional melayan pelanggan.

Oleh: SHAIMON S JUMADI

‘KEBIADAPAN, kurang sopan dan bersikap kasar’ kepada pelanggan menunjukkan Hotel Imperial International Kota Kinabalu belum layak menerima limpahan pelancong ke Sabah yang memerlukan kesantunan luar biasa, apatah lagi terletak di tengah jantung Ibu Negeri Sabah dan berdekatan Pusat Membeli Belah terkemuka iaitu Centre Point.

Secara kebetulan Ketua Biro Sabahkini.Net Wilayah Sandakan yang sedang berada di Kota Kinabalu, dua hari lalu telah didatangi oleh tiga orang pelanggan Hotel Imperial daripada Tawau yang menginap di hotel berkenaan selama tiga hari yang meminta nama mereka dirahsiakan untuk mengadu masalah layanan buruk daripada pegawai dan kakitangan hotel berkenaan.

Salah seorang pelanggan yang hanya di kenali sebagai Awang (bukan nama sebenar) mendakwa perbuatan sebahagian pegawai dan kakitangan yang mengasari pelanggan benar-benar mencemarkan nama baik hotel tersebut yang sering kali menjadi tempat pegawai kerajaan berkursus.

“Beberapa orang pegawai yang ditugaskan di bahagian kaunter cukup biadap. Bila kita meminta tolong sesuatu dari mereka, banyak cakap yang bukan-bukan sehingga hampir menimbulkan pergaduhan antara pelanggan dengan pegawai hotel tersebut,” ujar Awang yang kesal kerana mereka tidak layak bekerja di ‘Front Desk’.

Kata Awang, jika sikap mereka berterusan begini tanpa sebarang kawalan dan pemantauan disiplin, sudah pasti akan mencemarkan nama hotel itu, bahkan turut menjejaskan nama baik negeri Sabah di mata para pelancong yang datang menginap di hotel ini.

“Dalam hal ini saya minta pihak pengurusan Hotel tersebut supaya menjalankan siasatan rapi melalui pemantauan CCTV dan memecat sahaja para pegawai dan kakitangannya yang didapati bersikap biadap dan kurang sopan kepada pelanggan yang menginap di hotel ini,” saran Awang demi kebaikan bersama dan mengelak kerugian hotel jika pelanggan tidak jadi menginap atau memendekkan tempoh penginapan untuk berpindah ke hotel lain seperti yang beliau lakukan.

Ekoran daripada tindakan dan kelakuan sebahagian pegawai dan kakitangan yang bersikap biadap itu, kata Awang, sudah tentu pelanggan akan serik dan tidak lagi mahu menyewa atau menginap hotel tersebut sekalipun diberi secara percuma.

“Saya tidak berniat serong atau untuk mencemar nama baik hotel ini, sebaliknya ingin membantu hotel tersebut membaik pulih mutu perkhidmatan dan meningkatkan profesionalisme perhotelan di Sabah yang kurang bermutu berbanding Langkawi, Melaka dan Kuala Lumpur,” ujar Awang lagi.

No comments:

Post a Comment