Thursday 27 January 2011

‘PEMBUNUH BERLESEN’ DI SABAH?


BUNUH.... Tergamakkah kita membunuh kanak-kanak yang tidak berdosa semata-mata kerana kecuaian kita?

SAKSIKAN VIDEO CNN BERHUBUNG BAHAYA PENCEMARAN PLUMBUM


Oleh: MUTALIB M.D

‘PEMBUNUH Berlesen’ telah menjadikan Sabah sebagai ‘Killing Fields’ dengan melonggokkan lebih empat hingga lima juta bateri ‘Lead Acid Plumbum’ (LAP) setahun sehingga Sabah tidak lagi selamat daripada pencemaran bahan karsiogenik akibat penggunaan Sistem Solar Hibrid menggunakan LAP.

“Kenapa Kerajaan Malaysia menggunakan teknologi 1860 untuk menyelesaikan masalah keruncingan tenaga elektrik di abad ke 21? Siapa dalang sebenar di sebalik pengenalan dan pemilihan resolusi menggunakan LAP untuk mengatasi masalah ini? Kenapa jadikan Sabah sebagai ‘Killing Fields’?” tanya Aktivis Masyarakat dan Hak Asasi Manusia, Datuk Patrick Sindu.

Menurut Patrick, beliau dimaklumkan oleh Aktivis Alam Sekitar bahawa tidak ada pusat pelupusan LAP bateri di Sabah sehingga penjenayah alam sekitar membuang bahan cemar ini di sungai, tepi pantai atau di tanam di dalam tanah.

“Kita kesal kerana tidak ada Hospital di Sabah yang mempunyai kemudahan untuk merawat pesakit yang terkena keracunan ‘Lead Acid Plumbum’. Lebih malang lagi, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) memaklumkan tidak ada sebarang kaedah untuk merawat penyakit (No Cure) yang berpunca daripada keracunan LAP setakat ini,” tegas Patrick yang menggesa Kerajaan Negeri Sabah mengharamkan segera penggunaan LAP di sekolah luar bandar yang menggunakan tenaga solar hibrid LAP..

Patrick kesal kerana keputusan ujian keracunan arsenik terutama bahan Plumbum (LAP) yang dijalankan oleh Pusat Racun Negara tidak didedahkan kepada umum sehingga rakyat Sabah tidak menyedari bahaya bahan beracun ini yang menyebabkan penyakit hilang ingatan, rendah IQ, radang hati, komplikasi jantung, kerosakan buah pinggang, kejang otot, Gout dan sebagainya.



BOM... Semua peralatan Sistem Solar Hibrid yang diletakkan di dalam bilik darjah SK Tambisan adalah Bom Jangka yang boleh membunuh pada bila-bila masa.

“Doktor hanya cuba rawat penyakit tetapi tidak merawat punca penyakit iaitu keracunan LAP yang semakin berleluasa di Sabah terutama di kalangan kanak-kanak sekolah di luar bandar,” tegas Patrick yang mendesak Jabatan Alam Sekitar menyelesaikan masalah yang mula menular Sabah secara serius sejak 1994.

Menurut Patrick, dalam satu laporan sulit yang tidak didedahkan kepada media yang dilakukan oleh Pusat Racun Negara terhadap 435 orang kanak-kanak tadika daripada enam daerah di Pantai Barat Sabah mendapati majoriti mereka mengalami keracunan plumbum.

Daripada kajian tersebut mendapati kandungan plumbum di dalam darah kanak-kanak berkenaan amat tinggi; 6.9 % melebihi 10 mcg/dL; 20.7 % di antara 5 hingga 9.99 mcg/dL dan 72.4 % di antara 0-4.99 mcg/dL.

Tegas Patrick lagi, berdasarkan konsentrasi 10 mcg/dL, tiga daerah iaitu Ranau, Kota Belud dan Tuaran mengalami kadar pendedahan yang tinggi plumbum iaitu sehingga 18.8 mcg/dL.

“Jika kenderaan tidak lagi menggunakan plumbum dalam minyak, kenapa kerajaan paksa rakyat Sabah untuk menjadi bahan ujikaji syarikat pembekal sistem solar hibrid yang menggunakan LAP untuk mengaut keuntungan lebih RM15 billion?,” tanya Patrick yang turut menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat kaedah pemberian kontrak membekal sistem bekalan elektrik berkenaan yang tidak telus kerana diberikan kepada empat syarikat sahaja.

Sehubungan itu, Patrick menggesa agar Kerajaan Negeri Sabah tidak lepas tangan dan tidak menunggu rakyat Sabah menerima nasib seperti 163 orang (111 kanak-kanak) penduduk Dareta, Nigeria yang mati akibat keracunan plumbum Dareta, Nigeria .

“Saya tidak dapat tidur lena setelah menyaksikan video CNN kerana terbayang bagaimana nasib buruk yang akan menimpa kanak-kanak Sabah jika isu penting ini tidak di atasi, mungkin antaranya cucu saya,” kata Patrick yang ingin melancarkan kempen untuk mengharamkan penggunaan LAP di sekolah-sekolah seluruh Sabah; sekalipun terpaksa menggunakan mahkamah.



ANTIK... Teknologi Lead Acid diperkenalkan sejak 1860 lagi, namun Kerajaan Malaysia masih menggunakan kaedah kuno ini untuk membekalkan elektrik di luar bandar.


Dalam pada itu, mengikut kajian Sabahkini.net, 3 hingga 5 juta LAP dibekalkan ke Sabah dan Sarawak setiap tahun. Setiap bateri mengandungi 17 kilogram plumbum. Jika 4 juta bateri telah dibekalkan ke seluruh sekolah di Sabah dan Sarawak, bermakna terdapat 68,000 tan plumbum setahun.

Dalam Rancangan Malaysia Ke 10 (RMK-10), RM6.4 billion telah diperuntukkan untuk membekal elektrik luar bandar di Sabah dan Sarawak; sebahagian besarnya dibelanjakan untuk LAP.

Sementara itu, Menteri Pelancongan dan Alam Sekitar Sabah, Datuk Masidi Manjun ketika dihubungi menjelaskan bahawa isu longgokan LAP di Sabah bukan di bawah jurisdiksi Kerajaan Negeri Sabah.

“Pelupusan bahan industri (termasuk bateri) adalah di bawah kawalan Jabatan Alam Sekitar (JAS), sebuah agensi Kerajaan Persekutuan. Begitu juga dengan penguat- kuasaan,” ujar Masidi.

Pengarah JAS Sabah, Haji Ab Razak Manap ketika dihubungi menjelaskan pihaknya akan menjalankan siasatan dan mungkin menubuhkan unit khas untuk mengkaji dakwaan Sabahkini.net.

“Kami akan menjalankan penguatkuasaan dan mengambil tindakan di bawah undang-undang Akta Kualiti Alam Sekeliling 1974 yang boleh mengkompaun, mahkamah dan penjara serta minta pesalah membersihkan sisa tan tapak tercemar tersebut. Sila beri perincian lanjut dan kemukakan kepada Jabatan Alam Sekitar Sabah untuk memantapkan siasatan,” ujar Haji Abd Razak.

Bagaimanapun, Sabahkini.net tidak memberikan makluman balas sebaliknya menyiarkan kenyataan Patrick kerana pelakunya ialah empat kontraktor yang diberi kontrak membekalkan dan memasang sistem solar hibrid iaitu Ayuda Engineering, Konsortium Eagle, Misi Maju dan Zesnet; serta Kementerian Pelajaran dan Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah.

Sabahkini.net sempat menemui Timbalan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Tan Sri Joseph Kurup di pejabatnya di Putrajaya dan dimaklumkan bahawa pihaknya akan mengkaji pencemaran LAP di Sabah dan Sarawak.

“Kita mempelawa agar pihak berminat memohon lesen Pusat Pelupusan LAP dan kita sedia meluluskan lesen jika memenuhi kriteria yang ditetapkan. Bagaimanapun Jabatan Alam Sekitar akan menjalankan kajian lanjut dan melakukan pemantauan,” ujar Kurup sambil menggesa agar agensi kerajaan beralih kepada tekonologi hijau yang lebih selamat dan mesra alam.

Siasatan Sabahkini.net mendapati AYUDA telah menjalankan kerja pepasangan dan penyelenggaraan sistem Solar Hibrid LAP bagi sekolah berikut;

SK Minusuh, Telupid

SK Menanam, Telupid

SK Imbak, Telupid

SK Ulu Ansuan, Telupid

Manakala Konsortium Eagle pula menjalankan kerja bagi sekolah berikut;

SK Bergosong, Tawau

SK Umas-Umas, Tawau

SK Kalabakan, Tawau

SK Mentadak Baru, Tawau

SK Panglima Habibullah, Tawau

SK Sg Tongkang, Tawau

SK Ulu Kalabakan, Tawau

SK Bratian, Tawau

SK Wallace Bay, Tawau

SMK Umas-Umas, Tawau

SMK Kalabakan, Tawau

SMK Wallace Bay, Tawau

SK Semawang, Beluran

SK Perancangan, Beluran

SK Basai Baru, Beluran

SK Bukit Besi, Beluran

SK Nangoh, Beluran

SK Moynod, Beluran

SK Monopod, Beluran

SK Kiandongo, Beluran

SK Tambisan, Kinabatangan (Lahad Datu)

SK Sri Ganda, Kinabatangan

SK Sangau, Kinabatangan

SK Tanjung Manawali, Kudat

SK Pulau Tigabu, Kudat

SK Penontomon, Nabawan

SK Salarom, Nabawan

SK Kuala Salong, Nabawan

SK Lotong, Nabawan

SK Labang, Nabawan

SK Layon, Nabawan

SK Salinatan, Nabawan

SK Sasandukon, Nabawan

SK Kaingaran, Ranau

SK Kawiyan Sugut, Ranau

SK Mengkapoh, Ranau

SK Miruru, Ranau

SK Toboh, Ranau

SK Pababag, Semporna

SK Pulau Mabul, Semporna

SK Nukakatan, Tambunan

SK Tiong Wido, Tambunan

SK Tinompok Liwan, Tambunan

SK Sintuong-Tuong, Tambunan

SK Kironggu, Telupid

SK Rundum, Tenom

SK Kapulu, Tenom

SK Bonor, Keningau

SK Dalit, Keningau

SK Kalampun, Keningau

SK Inandung, Keningau

SK Lanas, Keningau

SK Mansiat, Keningau

SK Kuala Kahaba, Keningau

SK Sinaron Tengah, Keningau

SK Sinua, Keningau

SK Malaing, Keningau

SK Nandagan, Keningau

SK Binanon, Keningau

SK Pangas, Keningau

SK Pulau Sepanggar, Kota Kinabalu

SK Tanjung Labian, Lahad Datu

SK Lok Buani, Lahad Datu

SK Bambangan, Sandakan

SK Nunuyan Laut, Sandakan

SK Pulau Timbang, Sandakan

SK Melinsau, Ranau

Manakala Misi Maju pula di sekolah berikut;

SK Pinawantai, Ranau

SK Togop Darat, Ranau

SK Tarawas, Ranau

SK Poring, Tuaran

Sementara itu ZESNET pula diberikan kontrak bagi sekolah berikut;

SK Paginatan, Ranau

SK Paus, Ranau

SK Tudan, Tuaran

Jika kajian yang dilakukan oleh Pusat Racun Negara hanya melibatkan kanak-kanak Tadika di Pantai Barat Sabah, kini lebih 78 Sekolah di luar bandar Sabah yang telah dipasang Sistem Solar Hibrid LAP telah menjadi ‘Killing Fields’ yang terbesar di Malaysia!

1 comment:

  1. inilah sekolah-sekolah yang akan melahirkan golongan bakal pengundi BN-Umno pada masa akan datang...namun mungkin malang bagi BN sebab pada masa tersebut tiada lagi bakal-bakal pengundi BN sebab mereka sudah pergi...yang tinggal makbapa mereka yang pergi mengundi (x) pada pembangkang

    ReplyDelete