Monday 28 February 2011

LAPORAN TERHADAP LIGS TENOM TIDAK TEPAT



Oleh: MAIL MATHEW

PEGAWAI Kawalan Pembelian Bahagian Lembaga Industri Getah Sabah (LIGS) Tenom, Chu Wui Man menafikan kenyataan Naib Ketua Bahagian UMNO, Esar Andamas yang mendakwa kononnya para pekebun kecil getah di sini sukar mendapat bayaran jualan kepingan getah yang memakan masa satu hingga dua bulan adalah kurang tepat dan mengelirukan.

Tegasnya, laporan itu memberikan impak yang negatif terhadap LIGS kerana tidak melaporkan dengan tepat berhubung masalah kelewatan melunaskan bil tertunggak kepada pekebun kecil kerana kenyataan itu dikhuatiri akan mengelirukan pemahaman masyarakat sekeliling dan akan memandang serong kepada LIGS.

“Sebenarnya, ia hanya berlaku tunggakan antara seminggu atau dua minggu tetapi bukan antara satu hingga dua bulan seperti yang didakwa Esar,” kata beliau ketika dihubungi pada Isnin untuk mendapatkan ulasan berhubung beberapa rungutan pekebun kecil terhadap LIGS.

Chu berkata, kelewatan itu berlaku disebabkan masalah putaran modal yang melibatkan tabung kewangan yang agak terhad di pihak pusat tetapi menekankan bahawa ia bukan bererti kelemahan itu melambangkan ketidak mampuan LIGS melaksanakan tanggung jawabnya.

“Soal tindakan pekebun kecil menjual getah kepingan mereka kepada pembeli persendirian dengan harga yang lebih murah daripada LIGS, adalah tanggung jawab mereka sendiri kerana LIGS sememangnya tidak menggalakkan penurunan harga siling getah setiap hari,” tegas Chu.

Pada Ahad, mantan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kemabong yang juga Naib Ketua Bahagian UMNO, Esar Andamas mendakwa bahawa lebih kurang 4,000 keluarga pekebun kecil menghadapi pelbagai masalah perbelenjaan runcit kerana kelewatan pihak LIGS melunaskan bil-bil jualan getah yang telah tertunggak sekian lama.

Antara lain Esar turut merasa kesal kerana tunggakan yang lewat dijelaskan antara satu hingga dua bulan menyebabkan mereka (pekebun kecil) terpaksa menjualkan kepingan getah mereka kepada pihak pembeli persendirian dengan harga yang murah antara RM7 dan RM7.40 sekilo kerana mendakwa mereka tiada pilihan lain.

Sementara itu, seorang pekebun kecil getah dalam Mukim Pamilaan mantan Ketua Anak Negeri (KAN), Gonsubin Yosundang turut menggesa pengurusan LIGS supaya jangka masa bayaran bil yang tertunggak dipendekkan kepada tiga hari daripada seminggu.

Gonsubin menegaskan adalah kerana mereka juga perlu menggunakan wang hasil pendapatan harian itu bagi membeli keperluan pelbagai guna termasuk ‘sulfurik acid’ untuk kegunaan memproses getah kepingan.

Ketika ditanya sama mereka pernah mengalami bil tertunggak yang belum dilunaskan oleh LIGS antara sebulan hingga dua bulan beliau berkata,

“Setakat ini kami di sini belum pernah mengalami masalah sedemikian tetapi dalam jangka masa satu hingga dua minggu memang sudah menjadi kebiasaannya. Bagaimanapun, kalau boleh kami mahu kasi cepatkan lagi,” tegas Gonsubin sambil menjelaskan masalah tersebut turut dialami jiran-jiran mereka seperti di Kg Tepoh, Pengalat dan Kg Sumbiling.

Dalam pada itu, Pengawal Operasi LIGS Pusat, Liau tidak dapat dihubungi untuk mendapatkan ulasan lanjut.

9 comments:

  1. LIGS should make sure that they make payment to the smallholders in time.

    ReplyDelete
  2. apapun, LIGS harus mempercepatkan bayran mereka.

    ReplyDelete
  3. sebaiknya jika bayaran dapat dibuat dengan lebih cepat.

    ReplyDelete
  4. Penduduk juga memerlukan duit cepat, maka pembayaran juga perlulah dilakukan dengan cepat.

    ReplyDelete
  5. saya harap penjelasan ini cukup untuk menjelaskan situasi sebenar yang dihadapi oleh pihak LIGS berkenaan dengan pembayaran jualan kepingan getah kepada pekebun kecil.

    ReplyDelete
  6. Hopefully there is a better explanation from LIGS regarding this issue.

    ReplyDelete
  7. LIGS patut diberikan peluang untuk memberikan kenyataan mereka.

    ReplyDelete
  8. tiada guna punya ligs..apa ooh main hutang2 harga getah..orang pun mau guna duit ma..harga getah turun pun susah,harga getah naik pula lambat bayar..macam mana mau maju..semananjung tidak pun main hutang2..sabah saja yg begitu..LIGS punya kerja la tu..makan dara orang!!!!!

    ReplyDelete