Friday 18 February 2011

MPP TIDAK PERNAH LANTIK RONNIE



Oleh: MEDIA PKR SABAH

KENYATAAN akhbar dan tuduhan liar Ronnie Klassen terhadap Presiden PKR Dato' Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail adalah suatu kenyataan yang tidak berasas sama sekali kerana MPP tidak pernah meluluskan jawatan Pengarah Komunikasi kepada Ronnie Klassen.

“Kalau pun ada lantikan Pengarah Komunikasi dari MPN sebelum Presiden mengambil alih, maka biro-biro belum dibentuk lagi kerana susunan biro-biro masih dalam proses lagi,” kata Halik Zaman yang memegang porfolio Pendidikan, Pembangunan Sumber Manusia dan Kemajuan Teknologi Maklumat PKR Sabah.

Kata Halik, "Ronnie Klassen boleh membuat laporan polis atas kapasiti sebagai ahli PKR bukan sebagai Pengarah Komunikasi sebab lantikan BIRO Komunikasi MPN yang lalu sudah dibubarkan dan belum dibentuk lagi."

Tegas Halik lagi, "Ini adalah kerana Sabah tidak lagi menggunakan sistem Majlis Perhubungan Negeri untuk sementara waktu sebaliknya menggunakan sistem Majlis Presiden. Majlis Presiden ini telah terbentuk secara sebulat suara dan pada mesyuarat yang telah dipengerusikan oleh Dato' Seri Presiden telah di tubuhkan beberapa biro dan jawatankuasa. Ini jelas membuktikan bahawa jawatan Pengarah Komunikasi ini tidak wujud sama sekali dalam keputusan Majlis Presiden."

Berkemungkinan juga Ronnie Klassen telah di lantik oleh Azmin Ali semasa beliau menjadi Pengerusi MPN Negeri Sabah pada tahun 2009. Pada dasarnya, kita semua amat maklum dan arif bahawa apa-apa jawatan yang di sandang akan tamat dengan sendirinya di atas tiga perkara muktamad seperti berikut :

1. Apabila seseorang itu di pecat atau seseorang melepaskan jawatan.

2. Tamat tempoh penggal seperti termaktub dalam Perlembagaan Parti.

3. Berlaku Kongres Nasional Parti dan pemilihan di peringkat Cabang dan Pusat.

Dalam hal ini, jelas diertikan bahawa penggal perkhidmatan beliau telah tamat apabila berlaku pemilihan di peringkat Cabang dan Pusat kerana semua jawatankuasa atau biro lantikan sebelumnya terbubar dengan sendiri kerana memberikan ruang dan peluang kepada kepimpinan baru untuk membentuk Jawatankuasa baru.

“Maka kerana itulah saya menegaskan di sini tidak timbul isu yang mengatakan Presiden itu berbohong atau sebagainya,” kata Halik yang kesal dengan kenyataan desperado yang gagal mendapat tempat dalam Majlis Presiden.

No comments:

Post a Comment