Sunday 6 February 2011

PENCULIKAN SEMPORNA, OLOK-OLOK ATAU KONSPIRASI?



Oleh: MOHD YATIM SUHAILI

INSIDEN penculikan dua rakyat Malaysia di Terumbu Karang Sebangkat, Semporna pada 8 Februari 2010, Lai Wing Chau dan Tsen Vui Chung oleh lima orang penculik yang diketuai oleh pemegang kad pengenalan projek Malaysia, Ahmad Taradji (merupakan ipar kepada salah seorang pemimpin kumpulan bersenjata Abu Sayyaf yang dikenali sebagai Al Parad) kini sudah diselesaikan dengan sempurna setelah mangsa dibebaskan pada 22 Disember 2010.

Daripada risikan Sabahkini.net, para penculik menuntut wang pampasan sejumlah 30 Juta Pesos atau RM2.44 juta untuk membebaskan tebusan dengan kadar tukaran semasa 12.3 pesos bagi setiap ringgit.

Bagaimanapun keluarga mangsa hanya dapat menyediakan wang sebanyak RM 1 juta (12.3 juta pesos) dan diserahkan kepada Juruperunding yang dilantik Kerajaan Malaysia untuk proses pembebasan, namun penculik bertegas dengan jumlah wang pampasan RM2.44 juta.

Usaha pembebasan semakin sukar kerana penculik mengenakan bayaran 18,000 pesos setiap kali Juruperunding bercakap dengan mereka dan Ahmad Taradji serta Azman Kajayan mendapat sokongan dan bantuan ahli politik dan mereka yang berpengaruh di Wilayah Tawi-Tawi kerana ketika itu Filipina di ambang Pilihanraya Umum.

Sekitar Mei 2010, Juruperunding telah dihubungi oleh wakil penculik dan menggesa agar wang tebusan yang diminta dibayar dengan segera. Berbekalkan wang diberikan sebanyak 12.3 juta Pesos dan tambahan sebanyak 2.7 juta Pesos yang diberikan oleh seorang dermawan, sebanyak 15 juta Pesos telah dibayar kepada mereka sebagai sebahagian daripada jumlah tuntutan yang diminta.

Namun setelah bayaran diterima, para penculik telah melarikan diri bersama tebusan ke Patikul, Jolo, Sulu sehingga menyebabkan Governor Tawi-Tawi, Hadji Sadikul Sahali Adala telah menggunakan wangnya sendiri yang dianggarkan 3 juta pesos, tenaga pekerjanya, aset seperti bot, rumah dan sebagainya untuk membantu mengesan penculik dan mangsa.

Juruperunding juga terpaksa menggunakan wang sendiri lebih kurang RM 26,000 di samping perbelanjaan bagi sewaan yang mencecah 650,000 Pesos dan mangsa culik telah dibebaskan setelah baki bayaran sejumlah 15 juta Pesos dibayar oleh pihak tertentu di Sabah dengan bantuan pihak berkuasa Malaysia.

Namun desas-desus dan teori kemungkinan kebarangkalian bahawa kes penculikan ini merupakan satu kes yang telah dirancang untuk kepentingan sesetengah pihak, terutama bersangkut-paut dengan dua syarikat iaitu Dynasty Worldwide Sdn. Bhd dan Dynasty Marine Farm Sdn. Bhd mengejutkan semua pihak.

Lebih mengejutkan kedua-dua syarikat tersebut disenaraikan Bursa Saham NIKKEI, Hong Kong dan Bursa Saham Kuala Lumpur, Malaysia; namun berselindung di sebalik kegiatan penggubahan wang haram yang gagal disiasat Bank Negara Malaysia walaupun beberapa laporan telah dibuat.

Persoalan yang menarik untuk dikaji kenapa Polis Di Raja Malaysia dan mangsa menafikan ada membayar wang tebusan sejumlah RM2.44 juta atau 30 Juta Pesos; seolah-olah mereka seolah-olah makan angin di Tawi-Tawi selama 312 hari?

No comments:

Post a Comment