Monday 14 March 2011

KURUP MAINKAN ISU PERKAUMAN?



Oleh: FAIZAL OKADAU

API perkauman, persempadanan tempat dan taraf sosial rakyat semakin kerap dijadikan senjata oleh pimpinan BN untuk mempertahankan kuasa mereka yang semakin terhakis dan dipertikaikan oleh rakyat.

Ketegasan yang dibuat oleh Ke bawah Duli Yang Dipertuan Agong dalam merasmikan sidang parlimen baru-baru ini jelas melarang menggunakan isu perkauman yang boleh menimbulkan ketegangan dan pergeseran antara rakyat. Mengingkari titah YDP Agong bererti derhaka.

Tindakan Presiden Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS), Tan Sri Joseph Kurup mengencam Hisyammudin (Presiden TABAH) yang kononnya pemimpin Semenanjung adalah jelas bertentangan dengan konsep persekutuan yang diamalkan dan konsep 1 Malaysia yang dilaungkan oleh Pengerusi BN, Najib Razak. Sedangkan Kurup adalah seorang Presiden parti komponen BN yang ditunjang oleh UMNO juga dari Semenanjung.

“Sepatutnya Kurup sebagai seorang veteran politik dan lama dalam kerajaan Persekutuan cuba merapatkan jurang perbezaan kefahaman, sosioal-ekonomi dan politik di antara rakyat Malaysia. Sikap menganggap bukan Sabahan sebagai orang luar sepatutnya dikikis di fikiran rakyat Sabah, apatah lagi pada pemimpin politik yang berjawatan Timbalan Menteri di peringkat kerajaan Persekutuan,” jelas Ketua Dewan Pemuda PAS Sabah, Lahirul Latigu.

“Budaya pecah perintah antara kaum di negara ini menjadi senjata ampuh parti pemerintah BN Sabah sekalipun mereka sendiri melutut di kaki UMNO untuk mendapat kerusi. Sedangkan Pakatan Rakyat dilihat lebih bersikap terbuka dalam membela hak-hak kaum dan pemimpin selalu menanam sikap berbaik sangka di antara kaum sesuai dengan hasrat Pakatan Rakyat untuk menubuhkan Negara berkebajikan dan berbaik sangka antara kaum tetapi dalam masa yang sama tetap mempertahankan hak dan kepentingan kaum masing-masing,” tambah Lahirul lagi.

6 comments:

  1. In that case, many politicians are also in the same league as Kurup like SAPP who called PKR a Peninsula based party.

    ReplyDelete
  2. isu perkauman tak perlulah nk dibangkit dan dimainkan.

    ReplyDelete
  3. No comment. only one thing, what makes PAS even greater than other political party in MelayuSia. I find no. My opinion is PAS is the only one party that unreasonable. First, because they play religion. 2nd, because they only fight for Malay, 3rd, because they are peninsular based party which i extremely believe that they are not relevant here in Sabah. Muslim majority composition here doesn't meant that they are openly welcomed here. There are obstruction for them to play a role here. Sabah is multi-religion state (20 point agreement). So any attempt to step on it will be violate the agreement itself.

    ReplyDelete
  4. tidak perlulah asyik saling menyalahkan. cermin diri sendiri dan perbaikilah diri sendiri terlebih dahulu.

    ReplyDelete
  5. tidak ada pula saya lihat kuasa BN semakin terhakis. saya rasa PAS yang terdesak berikutan kekalahan berturut2 dalam PRK sehingga sanggup mengaitkan kenyataan kurup dengan isu rasis sedangkan bukan itu maksud beliau yang sebenarnya. PAS lah yang bertanggungjawab merungkai maksud kenyataan beliau itu kearah yang lebih bersifat perkauman. cuba tanya kepada seluruh rakyat Malaysia, banyak2 parti di negara ini, parti mana yang terang2 bersifat perkauman??

    ReplyDelete
  6. Sebaiknya isu perkauman janganlah dijadikan permainan politik. Ini adalah perkara sensitif rakyat kita. Jadi para politik carilah isu lain untuk mengelak perkara yang tidak diingini akan berlaku.

    ReplyDelete