Thursday 3 March 2011

RAMAI PEGAWAI KERAJAAN BANKRAP?



TIMBALAN Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Liew Vui Keong, hari ini mendedahkan ramai penjawat awam di negara ini dibelenggu masalah hutang yang serius yang mungkin membawa kepada kebankrapan.

Beliau berkata, pada 2009 sahaja Jabatan Insolvensi Malaysia melaporkan 1,086 penjawat awam diisytiharkan bankrap di mana 72.74 peratus daripadanya adalah lelaki.

"Masalah ini perlu difahami oleh semua penjawat awam kerana belenggu masalah hutang boleh menjejaskan prestasi penjawat awam dan sekiranya prestasi terjejas dengan teruk maka boleh diambil tindakan tatatertib," katanya.

9 comments:

  1. Actually, there are many Malaysians filing bankruptcy every year. Due to failure of paying off credit card debts, hire purchase loans, personal loans and other reasons.

    ReplyDelete
  2. Read further through this link.

    http://www.horlic.com/bankruptcy-statistics-based-on-credit-card-debts-in-malaysia/

    Its not just civil servants who filed bankruptcy, other citizens faced this problem too. Mostly its because of mismanagement of personal finance.

    ReplyDelete
  3. Sebab utama kenapa mereka boleh bankrupt??Sedangkan mereka penjawat awam??

    Pengurusan kewangan perlu dilakukan buat masa sekarang. kerana dengan keadaan ekonomi yang tidak begitu stabil boleh menjejaskan kewangan seseorang.

    ReplyDelete
  4. begitu ramai penjawat awam yang bankrap. bagaimana ia boleh berlaku, penjawat awam seharusnya bijak dalam menguruskan kewangan mereka.

    ReplyDelete
  5. kadang2 ada yang terpaksa berhutang untuk memenuhi keperluan, dan ada pula yang berhutang semata2 untuk memenuhi kehendak. kalau terdesak pun mahu berhutang, biarlah setakat yang termampu. jangan ukur baju dibadan orang lain...

    ReplyDelete
  6. bila syarat2 memohon pinjaman melalui bank diketatkan, nanti orang awam beralih pula dengan along. lagi bertambah masalah dipihak kerajaan. jadi untuk menyelesaikan masalah ini, masing2 kena sedarkan diri sendiri.

    ReplyDelete
  7. setiap orang perlulah mengurus kewangan dengan bijak. jangan berhutang di luar kemampuan untuk membuat bayaran balik.

    ReplyDelete
  8. Civil servants declare bankruptcy must be due to their mismanagement of their personal finance. I hope others will take this as a lesson to manage their finance wisely.

    ReplyDelete
  9. Tanya diri mengapa boleh sampai bankrap?

    ReplyDelete