Monday 18 April 2011

ENJIT-ENJIT SEMUT DALAM PRN KE-10 SARAWAK.



Oleh: GONOD SUNDA

RAKYAT Sarawak yang masih memerlukan kerajaan BN meneruskan pemerintahan disitu untuk satu penggal lagi (5 tahun) sudah tentu merasa lega dengan keputusan keseluruhannya apabila BN memenangi 55 kerusi, DAP (12), PKR (3) dan Bebas (1), meskipun keputusan itu BN telah kehilangan lapan kerusi, berbanding 63 kerusi yang dimenanginya pada 2006.

Namun di pihak pembangkang, seperti yang dijangkakan DAP menambah enam kerusi kepada 12 kerusi, manakala PKR juga menambah satu kerusi menjadi tiga. DAP dan PKR turut menyapu bersih semua lima kerusi di Kuching. Manakala jumlah pemilih keluar mengundi dianggarkan kira-kira 70 peratus.

Menurut Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), BN mendapat undi terbanyak dengan 372,379 undi, diikuti DAP (134,847), SNAP (15,663), PKR (117,100), PAS (9,719), PCM (2,895) dan Bebas (20,064). Manakala seramai 71 calon telah hilang wang deposit.

Justeru, tanggapan umum khususnya mereka yang pro kepada BN kini begitu rancak mencanangkan pelbagai jolokkan kepada pembangkang kononnya pembangkang ‘mimpi di siang hari berangan angan untuk menawan Sarawak’ dan banyak lagi yang dikatakan mereka dalam usaha untuk memperkecil-kecilkan kewibawaan pembangkang.

Namun jika diamati keputusan itu secara keseluruhannya menunjukkan bahawa pembangkang terutamanya DAP telah memperlihatkan prestasi yang begitu menyerlah pada pilihanraya kali ini berbanding di tahun 2006. Keseriusan PR untuk menumpaskan kerajaan BN Sarawak hampir pasti membuahkan hasil.

Taktik dan strategi PKR kurang menyengat disebabkan kebanyakkan calon-calon yang diturunkan adalah di kalangan ‘surat khabar lama’ sekaligus dilihat sebagai kurang bertenaga tidak seperti DAP yang menampilkan kesemua muka baru muda dan berpotensi kerana kekuatan latar pendidikan mereka.

Sementara PAS yang baru mula menjinakkan pengaruh dan sengat politiknya di bumi kenyalang dilihat masih belum dapat meyakinkan pengundi Islam Sarawak. Dalam ertikata lain PAS perlu mengambil masa yang agak lama untuk menanamkan keyakinan rakyat Sarawak terhadap parti itu.

Ekoran dari kemaraan DAP untuk terus unggul dalam PRN Sarawak kali ke-10 ini meletakkan SUPP salah sebuah parti komponen BN Sarawak rebah di bumi kenyalang dan kalau ada pun yang sisa-sisanya hanya akan bertahan dalam masa seketika sebelum ia disusun untuk disimpan di sebuah khazanah artifak negara yang akan beringinan senasib bersama dengan SNAP.

SNAP merupakan sebuah parti yang memperjuangkan kebajikan masyarakat suku kaum Iban dan Dayak termasuk ‘Orang Ulu’ namun kemunculan Baru Bian yang dilahirkan PKR dan unggul di DUN Ba’kelalan memaksa SNAP berkemungkinan akan menutup kedai bagi selama-lamanya berdasarkan prestasinya pada kali ini dilihat terlalu hambar.

Berbanding Baru Bian yang semakin ‘popular’ kali ini walaupun memenangi DUN Ba’ Kelalan dengan majoriti kecil sekadar lebih 400 undi namun ianya mencukupi untuk Bian bersuara lebih lantang membela masyarakat yang diwakilinya di setiap persidangan DUN Sarawak.

Meskipun BN telah mengekalkan kemenangan dengan majoriti 2/3 dianggap selesa bagi BN untuk meneruskan tampuk pemerintahannya untuk lima tahun lagi, namun kelibat pembangkang yang dilihat menunjukkan prestasi yang memberangsangkan itu, ia seakan-akan mempunyai momentum daripada rakyat sebagai mesej penting untuk menumbangkan BN pada PRN Sarawak kali ke-11.

Sedar atau tidak sedar, pemimpin-pemimpin BN negeri atau pusat tidak boleh menganggap Sarawak sebagai sebuah negeri ‘Fixed Deposit’ seperti jolokkan yang pernah mereka gunakan pada sebelumnya.

Sesungguhnya BN akan berdepan satu lagi percaturan getir apabila Sarawak terlibat dalam PRU13 (Parlimen). Berdasarkan senario yang ditunjukkan pembangkang terutamanya DAP pada PRN Sarawak kali ke-10 yang baru berlalu, sekurang- kurangnya 8 kawasan Parlimen akan jatuh ke tangan pembangkang yang melakukan kesilapan apabila Anwar menyanyikan lagu Enjit-Enjit Semut sehingga pembangkang gigit jari kerana berdepan sesama sendiri!.

No comments:

Post a Comment