Wednesday 1 June 2011

MASIH RELEVANKAH 20 PERKARA?



Oleh : MUTALIB M.D

MEMANDANGKAN Perlembagaan Persekutuan adalah Undang-Undang tertinggi Negara dan sebarang percanggahan dengan Perlembagaan ini adalah terbatal dengan sendirinya, maka di manakah letaknya Perkara 20 yang diperjuangkan rakyat Sabah selama ini dari segi perundangan?

Sabahkini.net memerlukan kerjasama anda untuk memberikan pandangan ikhlas dan bestari sebagai satu konsensus sosial untuk dikemukakan sebagai ‘Memorandum Rakyat Sabah’ kepada Perdana Menteri pada 16 September 2011.

Pastikan komen anda sesuai untuk dibaca semua peringkat umur. Komen terbaik akan menerima hadiah wang tunai RM5,000. Keputusan penghakiman adalah muktamad.

Hanya mereka yang menggunakan nama sebenar dan email yang sah sahaja yang akan menerima hadiah. Nama samaran tidak layak mengikuti peraduan ini. Catatkan nama dan nombor kad pengenalan anda bagi komen yang ingin anda buat.

Semua komen hendaklah dipos di ruangan komen dan bukannya melalui email. Tarikh Tutup 31 Ogos 2011.

13 comments:

  1. I think the 20 points agreement is still relevant.

    ReplyDelete
  2. mestilah releven, perjanjian ini yang mempertahankan dan menjaga hak2 Sabahan.

    ReplyDelete
  3. I think, Of coz still relevant. The Sabahans still need the 20 points to protect Sabahan rights.

    ReplyDelete
  4. Masih relevan dan penting dalam melindungi hak-hak orang Sabah.

    ReplyDelete
  5. 20 Perkara perlu diperjuangkan agar rakyat Sabah tidak ditindas. Sila bagi perhatian kepada perkara ini untuk kebaikan rakyat.

    ReplyDelete
  6. 20 pekara memang wajar diikuti demi melindungi hak-hak rakyat Sabah.

    ReplyDelete
  7. 20 Perkara masih relevan untuk digunapakai pada masa sekarang namun sebenarnya ada Perkara yang diketepikan sehingga hak dan kebajikan rakyat Sabah terabai.

    ReplyDelete
  8. memang masih relevan tetapi persoalannya sejauh manakah perlaksanaannya...

    ReplyDelete
  9. adakah rakyat sabah sedar adanya perjanjian 20 perkara?

    ReplyDelete
  10. yang tidak relevennya apabila kerajaan persekutuan dengan sewenang2nya bukan sahaja mengabaikan malah melanggar perjanjian ini... sebenarnya 20 Perkara ini masih releven tetapi tidak semuanya dipraktikkan..

    ReplyDelete
  11. Kita mesti mempertahankan 20 perkara untuk Sabah itu. Jangan biarkan perkara ini dibiarkan begitu saja. Kita harus memperjuangkannya.

    ReplyDelete
  12. Ya, 20 Perkara masih Relevant sebab itu ialah dasar yang sangat penting kenapa Sabah menyertai Tanah Melayu atau membentuk satu Negara ( Malaysia ) yang Demokrasi.

    ReplyDelete
  13. SUARA PERJANJIAN 20 PERKARA SABAH MESTI DI TEGAK KAN!! Ia penting dalam melindungi hak-hak pribumi Sabah.Kalau bukan kita siapa lagi!

    ReplyDelete