Tuesday 9 August 2011

BEKAS POLIS BAKAL DEDAH KONSPIRASI



Saudara Pengarang,

SAYA, Bernard Fung Fon Chen, berumur 70, dilahirkan di tanah jajahan British Borneo Utara. Saya bermastautin di Kota Kinabalu Sabah. Saya berhenti dari perhidmatan Pasukan Polis Diraja Malaysia pada tahun 1980 selepas berkhidmat negara selama hampir 20 tahun.

Saya mula-mula menyertai Pasukan Polis Borneo Utara pada tahun 1960 sebagai konstabel. Selepas Malaysia telah ditubuhkan, saya memilih untuk menyertai polis Malaysia dan berkhidmat dengan penuh dedikasi dan kesetiaan.

Saya telah dihantar untuk berlatih di Kolej Polis Kuala Kubu Baru di Selangor dan lulus. Setelah lulus peperiksaan yang diperlukan, saya telah dinaikkan pangkat ke jawatan Inspektor pada tahun 1966 disahkan sebagai Inspektor pada tahun 1968.

Selepas berkhidmat sebagai Inspektor selama 13 tahun dan dengan pasukan polis Malaysia selama 19 tahun, 6 bulan, saya meletak jawatan pada tahun 1980 kerana saya kecewa dan berputus asa.

Walaupun saya berkelayakan, dedikasi dan kerja keras, saya tidak diperdulikan secara konsisten dalam soal kenaikan pangkat ke jawatan yang lebih tinggi iaitu jawatan ASP. Saya bersedia dan sanggup pada bila-bila masa untuk bertugas di mana-mana tempat di Malaysia.

Walaupun kekosongan timbul dari semasa ke semasa di Sabah dan bahagian-bahagian lain di Malaysia, kekosongan itu telahpun diperuntukkan bagi pegawai-pegawai dari Semenajung Malaysia sahaja walaupun pada hakikat bahawa terdapat ramai yang berkelayakan seperti saya dan lain-lain dari Sabah yang bersedia mengisi kekosongan tersebut.

Hari ini saya amat berbangga kerana sebagai warganegara dari pra-Malaysia lagi, barulah saya berpeluang untuk memfailkan tindakan undang-undang terhadap kerajaan Persekutuan dan kerajaan negeri Sabah kerana gagal memenuhi janji-janji, aku-janji dan jaminan yang dibuat kepada Sabah pada tahun 1962 dan 1963 oleh pemimpin-pemimpin Malaya dan penjajah British yang bersedia meninggalkan Sabah untuk melaksanakan Borneonisasi sebagai perkara dasar dan keperluan ketat perlembagaan.

Saya merujuk kepada Perjanjian Malaysia bertarikh 7 Julai 1963, Akta Malaysia 1963, Laporan Jawatankuasa antara Kerajaan bertarikh 27 Februari 1963, Memorandum Dua Puluh Perkara dan Memorandum Jawatankuasa Perundingan Malaysia bertarikh 3 Februari 1962, yang dikemukakan kepada Suruhanjaya Cobbold dan Perlembagaan Persekutuan Malaysia.

Saya amat gembira kerana bersama saya seorang lagi plaintif muda yang menjanjikan potensi besar sebagai rakyat Malaysia di Sabah, Nazib Maidan Dally. Tindakan beliau hari ini bersama saya memberikan saya harapan bahawa kita masih boleh berjuang untuk hak-hak dan kepentingan dan autonomi Sabah seperti yang dihasratkan dalam pembentukan Malaysia pada tahun 1963.

Tindakan undang-undang saya hari ini adalah untuk generasi muda dan masa depan rakyat Malaysia di Sabah. Semoga kita mendapat sokongan rakyat dalam perjalanan panjang kita untuk mewujudkan sebuah negara aman dan harmoni untuk Sabah seperti yang dijanjikan oleh pengasas kita pada tahun 1963.

Bersama dengan Nazib, kita memohon dari Mahkamah satu perisytiharan bahawa Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri Sabah telah gagal atau cuai untuk melaksanakan Borneonisasi perkhidmatan awam persekutuan di Sabah.

Di samping itu, kami memohon pengisytiharan bahawa Kerajaan Persekutuan telah gagal untuk menasihati Yang Di Pertuan Agung di bawah Perkara 153 (2) Perlembagaan Persekutuan untuk memastikan supaya bilangan jawatan-jawatan dalam perkhidmatan persekutuan di Sabah diperuntukan khas untuk anak-anak Sabah.

Kami juga ingin mendapatkan suatu perisytiharan bahawa pindaan kepada perlembagaan persekutuan dengan pemansuhan Perkara 161A (3) pada tahun 1971 adalah ultra vires Perkara 161E (2) (d) perlembagaan persekutuan kerana pindaan pada tahun 1971 tidak menerima persetujuan Pertua Negeri Yang Di Sabah.

Kami percaya bahawa pindaan 1971 menghapuskan keperluan mandatori bagi kerajaan persekutuan untuk berunding dengan Ketua Menteri Sabah sebelum kerajaan persekutuan menasihati Yang Di Pertuan Agung.

Akhir sekali, kami memohon pengisytiharan bahawa Sabah dan Bumiputera di Sabah mempunyai harapan yang sah (legitimate expectation) bahawa proses Borneonisasi perkhidmatan persekutuan di Sabah dilaksanakan secara sepenuhnya dan cepat.

Saya berharap rakyat Sabah yang lain yang telah sama-sama terkilan hendaklah tampil ke hadapan untuk menyertai kami dalam tindakan ini undang-undang untuk faedah generasi muda kita.

Salam Hormat,

BERNARD FUNG FON CHEN

No comments:

Post a Comment