Wednesday 31 August 2011

DARIPADA TAUKE BALAK KE TAUKE PASIR?



Oleh : WONG YAU CHEN

THE Untouchable Michael Chia Tien Foh yang sebelum ini menggemparkan dunia dengan Skandal Penggubahan Wang Haram di Hong Kong kini mendakwa berada di atas undang-undang kerana hubungan baiknya dengan pemimpin politik Malaysia; malah turut menjual nama DYMM Yang DiPertuan Agong.

Setelah gagal melibatkan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman dalam Skandal Penggubahan Wang haram dan Kegiatan Membiayai Keganasan; Michael Chia telah menggunakan pengaruh wang dan harta yang ada padanya untuk memikat beberapa Menteri Kabinet Malaysia menjinakkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) melengahkan kesnya ke arah impian ‘No Case To Answer’.

Seorang Menteri Kanan Kabinet Malaysia kelihatan memandu Hummer Hitam milik Michael Chia dan telah melancong bersama Michael Chia ke Australia, United Kingdom, Dubai dan beberapa Negara Eropah.

Menteri berkenaan sedang berusaha menutup kes rasuah Michael Chia yang kini sedang dibicarakan di Mahkamah Seksyen Sandakan yang diadili Hakim Elsie Primus kerana menipu seorang Jutawan Malaysia, Datuk Agus Hassan Tan sejumlah RM2.5 juta berhubung penjualan konsesi pembalakan Yayasan Sabah; melalui beberapa pindaan pertuduhan dan menukar saksi utama sebagai defendan.

Menurut maklumat dalaman, Michael Chia kini mendakwa beliau tidak lagi risau dengan kes rasuah yang dihadapinya kerana Wanita Nombor Satu Negara, Datin Seri Rosmah Mansor berada di belakangnya, sanggup melakukan apa sahaja untuk memastikan beliau bebas daripada sebarang kes rasuah.

Tidak cukup dengan itu, Michael Chia mendakwa bahawa semua menteri kabinet Malaysia berada di dalam genggamannya; apatah lagi beberapa menteri kabinet kelihatan memandu uji hampir kesemua kenderaan mewah milik Michael Chia tanpa segan silu.

Mungkin agak melucukan apabila Michael Chia turut mengaitkan DYMM Yang Di Pertua Agong sebagai rakan rapat beliau dan bersedia mengampunkan beliau jika didapati bersalah di mahkamah Malaysia!

Michael Chia kini berani mendabik dada mendakwa bahawa nasib Musa Aman sekarang berada di dalam genggaman beliau dan terpaksa tunduk kepada desakan beliau demi memanjangkan tali hayat politik.

Berita terbaru diterima, seorang Taikoon di Semenanjung Malaysia telah terperdaya dengan lakonan Michael Chia yang mengaku sebagai Billionare Pasir atau ‘Sand Man’ di Johor Bahru yang mempunyai kontrak jangkapanjang dengan Singapura.

Taikoon tersebut sanggup membawa beg Michael Chia kerana percaya dengan dakwaan Michael Chia bahawa beliau seorang Billionaire terkemuka di Asia Tenggara, namun kini memaki Michael Chia setelah mengetahui kisah sebenar ‘The Sand Man’ yang hanya mempunyai simpanan tidak sampai RM50 juta lagi.

No comments:

Post a Comment