Tuesday 16 August 2011

KENAPA WAKIL RAKYAT BN TIDAK PRIHATIN?



Oleh : BRYAN CHANG SHAK HUNG

ISU kenaikan tarif elektrik pada bulan lalu di Sabah telahpun menunjukkan pemimpin BN di Sabah, langsung tidak menunjukkan kesungguhan untuk membantu rakyat!.Penindasan demi penindasan terus dilakukan sehingga rakyat di Sabah, terutamanya di Sandakan seolah-olah tidak mampu bernafas ketika berhadapan dengan kenaikan tarif elektrik tersebut.

Ini terbukti apabila saya bersama-sama dengan beberapa orang pengguna telah menyampaikan surat kepada Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Liew Vui Kiong, pada 12 Julai 2011, supaya meminta Perdana Menteri untuk campur tangan dan seterusnya menghalang daripada berlakunya kenaikan tarif elektrik, langsung tidak mendapat khabar berita.

Antara sebab yang diberikan ialah kekerapan berlakunya gangguan bekalan serta taraf hidup penduduk akan terjejas akibat daripada kesan kenaikan pelbagai harga barangan keperluan.

“Perlu diingat bahawa ini melibatkan berjuta-juta penduduk yang sah di Sabah ini dalam mendapatkan perhatian sepenuhnya oleh Perdana Menteri dan bukannya melabelkan

Sabah ini ‘simpanan tetap’ kepada BN pada pilihanraya umum nanti, tanpa membantu rakyat!..” kata salah seorang pengguna di Sandakan, Calvin Chong yang merungut kerana kenaikan tarif elektrik.

Pengumuman kenaikan yang disokong penuh oleh Datuk Raymond Tan Shu Kiah, perlu dilihat sebagai satu penghinaan kepada rakyat di Sabah khususnya di Sandakan memandangkan tidak ada seorangpun yang hidup di Sandakan ini bersetuju dengan kenaikan tersebut!; kecuali mereka yang berkepentingan!

Bukan sahaja 75% pengguna eletrik yang tidak akan terjejas daripada kenaikan ini, tetapi 75% pengguna akan terjejas manakala 25% merupakan penyokong BN itu sendiri yang tidak akan terjejas!

Bukan itu saja, memandangkan pilihanraya umum ke-13 akan berlaku pada bila-bila masa lagi, para wakil rakyat yang mengeluarkan kenyataan berhubung ketidakwajaran kenaikan tersebut, hanya pandai bermain politik dan langsung tidak menjalankan tanggungjawabnya dalam menyampaikan bantahan secara rasmi kepada Ketua Menteri Sabah serta mencari alternatif dalam menghalang kenaikan ini daripada dilaksanakan semasa Datuk Seri Peter Chin Fah Kui mengumumkannya hampir dua bulan yang lalu.

Sandiwara dan lakonan daripada wakil rakyat dari BN perlu dipuji!

Lilian Pang melahirkan rasa tidak puas hatinya dengan memberitahu bahawa belum pun isu kenaikan tarif ini selesai, timbul pula kesalahan teknikal dari segi caj bayaran yang dikenakan ke atas pengguna yang rata-rata pengguna tidak berpuas hati walaupun pihak SESB memohon maaf daripada kesilapan teknikal berkenaan.

Adakah ini menyusahkan rakyat? Bukan sahaja kenaikan ini membebankan rakyat, mata yang memandang ke atas bil pun akan memeningkan kepala. Mana tidaknya, terdapat banyak pengiraan di dalam satu bil!

Oleh yang demikian, pihak wakil rakyat dari BN itu sepatutnya membantu rakyat. Perlu diingat bahawa ramai daripada mereka di dalam parti-parti komponen BN itu sendiri meluahkan rasa ketidakpuasan hati dan YB perlu bertindak dan bukannya pandai meluahkan rasa ketidakpuasan tanpa bertindak!

Wakil rakyat dipilih untuk membantu menyelesaikan rintihan dan luahan rakyat dan bukannya bersama-sama dengan rakyat untuk mengeluh dan meluah rintihan. Fikir-fikiran lah!

No comments:

Post a Comment