Friday 30 September 2011

JAS SUDAH SIASAT KES KUARI PASIR HARAM LIMBAHAU



Saudara Pengarang,

ADUAN kegiatan mengorek pasir di Sungai Limbahau, Kampung Kompimpinan, Papar telah diterima oleh Jabatan Alam Sekitar (JAS) Negeri Sabah pada 12 Julai 2011. Siasatan segera telah dijalankan pada 14 Julai 2011 dan mendapati bahawa aduan adalah berasas.

Dari segi keperluan alam sekitar, aktiviti ini adalah tertakluk di bawah bidang kuasa Jabatan Perlindungan Alam Sekitar (JPAS). Maka, JAS telah memanjangkan aduan ini melalui surat bertarikh 14 Julai 2011 kepada JPAS dan Majlis Daerah Papar (PBT) untuk tindakan susulan.

Pihak pengadu juga telah dimaklumkan hasil siasatan pada tarikh siasatan dijalankan dan beliau dinasihatkan untuk merujuk kepada JPAS dan Majlis Daerah Papar untuk sama-sama mencari penyelesaian ke atas masalah yang dihadapi.

JAS Sabah selaku salah sebuah agensi teknikal senantiasa bekerjasama dengan semua pihak dalam menangani pencemaran dan aduan alam sekitar di Negeri Sabah. Orang awam boleh mengemukakan aduan dan cadangan kepada email aduan_k@doe.gov.my atau Hotline: 1-800-88-2727.

Salam Hormat

YARAS YUSOP

b/p Jabatan Alam Sekitar Negeri Sabah

30 September 2011

No comments:

Post a Comment