Tuesday 6 September 2011

RM200 JUTA PROGRAM PEMBANGUNAN BELIA



DUIT RAYA…Jamawi dikerumuni oleh kanak-kanak untuk mendapatkan duit raya dari beliau di majlis tersebut.

Oleh : JAAFAR ABDUL WAHID

GOLONGAN muda harus menghargai usaha kerajaan sehingga membolehkan negara mengecapi pembangunan dan rakyatnya hidup dengan selesa. Exco Pergerakan Pemuda Umno Malaysia, Jamawi Jaafar berkata golongan muda perlu mengetahui tentang usaha pembangunan yang telah dibangunkan oleh pemimpin negeri ini.

“Bukan mudah untuk kita mengharungi pelbagai cabaran untuk mencapai sesuatu kejayaan. Sebagai golongan muda kita perlu insaf dan sedar bagaimana perjuangan pemimpin terdahulu berjuang dan berusaha demi sebuah pembangunan yang maju khasnya hidup dalam suasana aman makmur walaupun rakyat di Negara kita terdiri berbilang kaum,” jelasnya.

Menurut Jamawi yang juga Ketua Pergerakan Pemuda Umno bahagian Tenom selama ini, rakyat di Negara ini amat mementingkan perpaduan dan hidup bersatu padu dalam masyarakat, jadi memang wajar jenarasi muda meneruskan landskap budaya murni ini.

Beliau berkata demikian dalam majlis sambutan Rumah Terbuka sempana Hari raya Aidil Fitri anjuran Pergerakan Pemuda Umno dan BN Tenom di perkarangan Pejabat Pergerakan Pemuda Umno Tenom di sini yang dihadiri lebih dari 6,000.00 orang terdiri dari pelbagai kaum dan peringkat antaranya Ketua Pemuda Umno Keningau Azman Roslan.

Justeru menurut Jamawi amalan kunjung mengunjungi dan bermaaf-maafan dalam setiap penganjuran majlis rumah terbuka tidak kira apa pun perayaan perlu disemarakkan di semua peringkat ini kerana ianya merupakan wadah terbaik untuk terus memperkasakan perpaduan kaum di negeri ini.

DIHARGAI…Jamawi turut menerima pelbagai bentuk cenderamata dari pelbagai persatuan dan NGO yang hadir ke majlis rumah terbuka tersebut.

Dalam pekembangan Lain Jamawi berkata, Peruntukan kerajaan negeri berjumlah lebih RM200 juta bagi melaksanakan program pembangunan belia untuk tahun ini menunjukkan kepekaan kerajaan terhadap keperluan golongan itu.

Katanya, peruntukan besar yang disediakan itu merupakan pelaburan yang sangat penting ke arah melahirkan belia proaktif, dinamik dan berkeyakinan tinggi menghadapi cabaran dunia masa kini.

Sehubungan dengan itu beliau berharap peruntukan yang disediakan itu juga dapat disalurkan untuk pembangunan belia di kawasan pedalaman yang masih memerlukan banyak pembelaan termasuk penyediaan kemudahan sukan dan rekrasi.

Katanya, sekiranya keperluan golongan belia di kawasan pedalaman kurang diberi perhatian, kemungkinan pihak yang tidak bertanggungjawab akan cuba mempengaruhi mereka untuk tidak menyokong kerajaan.

Tambah Jamawi sokongan golongan belia di kawasan pedalaman kepada kerajaan Barisan Nasional ketika ini sangat baik. Ini ditunjukkan menerusi penyertaan mereka terhadap program-program belia yang dilaksanakan kerajaan termasuk oleh pergerakan Pemuda Umno.

No comments:

Post a Comment