Friday 30 September 2011

SEMPORNA SYURGA PENGGUBAHAN WANG HARAM



Oleh : MUTALIB M.D

INSIDEN penculikan dua rakyat Malaysia di Terumbu Karang Sebangkat, Semporna pada 8 Februari 2010, Lai Wing Chau dan Tsen Vui Chung oleh lima orang penculik yang diketuai oleh pemegang kad pengenalan projek Malaysia, Ben @ Ahmad Taradji merupakan jenayah terancang yang kemungkinan kebarangkalian dibuat untuk memperkenalkan DMF Limited yang berpangkalan di Hong Kong dalam bidang pelaburan rumpai laut.

Daripada risikan Sabahkini.net di Hong Kong, salah seorang pemilik DMF Limited, Datuk Seri Chung Man Tong dikhuatiri terlibat merancang penculikan berkenaan bagi menaikkan saham DMF Limited yang bukan sahaja menjalankan kegiatan penanaman rumpai laut, sebaliknya melakukan kegiatan Penggubahan Wang Haram dan Membiayai Keganasan.

Desas-desus dan teori kemungkinan kebarangkalian bahawa kes penculikan ini merupakan satu kes yang telah dirancang untuk kepentingan sesetengah pihak, terutama bersangkut-paut dengan dua anak syarikat DMF Limited iaitu Dynasty Worldwide Sdn. Bhd dan Dynasty Marine Farm Sdn. Bhd kini hampir pasti sebagai kenyataan yang sukar ditolak.

Lebih mengejutkan kedua-dua syarikat tersebut disenaraikan Bursa Saham NIKKEI, Hong Kong dan Bursa Saham Kuala Lumpur, Malaysia; namun berselindung di sebalik kegiatan penggubahan wang haram yang gagal disiasat Bank Negara Malaysia walaupun beberapa laporan rasmi telah dibuat.

Modus Operandi DMF Limited amat mudah iaitu membawa bakal pelabur ke Semporna untuk meninjau kegiatan penanaman rumpai laut, walaupun bukan milik mereka; hanya sekadar menunjuk kawasan penanaman yang luas dan bakal pelabur boleh membuat pelaburan secara on-line atau terus ke syarikat mereka yang beralamat di 1010, 10/F, Miramar Tower,132 Nathan Road, Tsim Sha Tsui, Kowloon, Hong Kong.

Deposit yang mereka terima setiap hari akan digunakan untuk membayar pelaburan pelabur terdahulu dan begitulah seterusnya sehingga menarik minat ramai pelabur di Hong Kong, Taiwan dan China; untuk melabur dalam syarikat mereka yang membuat keuntungan atas angin di atas keperitan hidup para pengusaha rumpailaut tempatan yang dijadikan ‘Projek Angkat’ untuk mengaburi mata pelabur tanpa sebarang bayaran.

Setiap pelabur dikehendaki membayar sejumlah USD 3,600 sebagai yuran penyertaan dalam projek pelaburan tersebut sebelum membeli jumlah saham tertentu yang dikhabarkan menawarkan keuntungan berganda.

Setelah insiden penculikan, bagi meyakinkan pelabur, DMF telah melantik Mantan Pegawai Kanan Polis Sabah sebagai Ketua Pegawai Keselamatan sedangkan hakikatnya ‘Tiada Penculikan’ berlaku; melainkan sebuah drama Hong Kong yang tidak difilemkan, tetapi dilakonkan oleh dua watak penting dalam DMF untuk melariskan saham; dalam masa yang sama memperbodohkan PDRM dan Kerajaan Malaysia.

Sebaliknya, Kerajaan Malaysia hanya berputih mata kerana semua wang pelaburan disimpan di akaun bernombor 817-398829-838 di The Hongkong and Shanghai Banking Corporation Limited, Tsim Sha Tsui Branch, 82-84 Nathan Road, Tsim Sha Tsui, Kowloon, Hong Kong.

Dalam kejadian penculikan tersebut, para penculik menuntut wang pampasan sejumlah 30 Juta Pesos atau RM2.44 juta untuk membebaskan tebusan dengan kadar tukaran semasa 12.3 pesos bagi setiap ringgit.

Bagaimanapun keluarga mangsa hanya dapat menyediakan wang sebanyak RM 1 juta (12.3 juta pesos) dan diserahkan kepada Juruperunding yang dilantik Kerajaan Malaysia untuk proses pembebasan, namun penculik bertegas dengan jumlah wang pampasan RM2.44 juta.

Mungkin persoalan yang menarik untuk dikaji kenapa Polis Di Raja Malaysia dan mangsa menafikan ada membayar wang tebusan sejumlah RM2.44 juta atau 30 Juta Pesos; seolah-olah mereka hanya makan angin (melancong) di Tawi-Tawi selama 312 hari?

No comments:

Post a Comment