Monday 31 October 2011

AUTONOMI SABAH URUS PROJEK PENDIDIKAN?



KEMENTERIAN Pelajaran bersetuju menurunkan kuasa kepada Pengarah Pelajaran Negeri Sabah dan Sarawak untuk menguruskan pemberian kontrak projek pembangunan pendidikan di kedua-dua negeri itu.

Ketika mengumumkan perkara itu, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata terdapat kewajaran untuk menurunkan kuasa itu memandangkan Sabah dan Sarawak merupakan dua negeri yang besar terutama daripada segi jumlah atau saiz sekolah.

"Sebenarnya dulu memang begitu...projek pendidikan di Sabah dan Sarawak di bawah jabatan kita yang ada di peringkat negeri tetapi beberapa tahun kebelakangan ini ia diurus pula oleh kementerian.

"Saya dapati memang ada kewajaran untuk kita turunkan balik kuasa kepada Sabah dan sarawak. Satu cara ialah memberi kuasa kepada pengarah negeri untuk melihat bagaimana projek tertentu yang kita laksanakan di peringkat negeri boleh sama diuruskan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Tahunan Parti Bersatu Sabah (PBS) ke-26 di KDCA, kelmarin.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata demikian ketika diminta mengulas saranan presiden PBS Tan Sri Joseph Pairin Kitingan dalam ucapannya agar kerajaan Persekutuan memberi peluang kepada kontraktor-kontraktor Sabah untuk memperoleh kontrak bagi program yang mendapat peruntukan kerajaan Persekutuan.

Sehubungan itu, beliau meminta bahagian pembangunan kementerian supaya meneliti ‘keupayaan yang ada’ terutama bagi kedua-dua negeri itu untuk menguruskan kontrak pembangunan pendidikan.

"Walaupun kita sudah setuju pada dasar, kita mahu tahu ‘dia ada kapasiti’ kah atau tidak untuk uruskan. Kita tidak mahu lepas tu terganggu kerana tak ada tenaga manusia atau sumber yang ada untuk menguruskannya.

"Tetapi secara prinsipnya saya sudah setuju dan mungkin pada peringkat awal projek kecil yang kita biasa buat yang ditawarkan di peringkat pusat kita boleh turunkan dulu...mungkin di bawah RM5 juta yang tak melibatkan kontrak yang besar...kontrak yang besar kita nak tengok kapasiti dulu," katanya.

Bagaimanapun, Muhyiddin berkata beberapa faktor yang perlu diambil kira termasuk kontraktor yang ditawarkan projek pendidikan mesti berwibawa.

"Juruperuding juga mesti ada. Setiap kerja ada juruperunding yang beri nasihat termasuk nilai kontrak dan bidang-bidang yang perlu diteliti sebelum kita laksanakan sesuatu projek (pembangunan pendidikan).

Mengenai gesaan Kumpulan Tindakan Ibu Bapa bagi Pendidikan (PAGE) Sabah kepada kerajaan Persekutuan untuk membenarkan sekolah kerajaan, jenis kebangsaan membuat pilihan mengajar subjek Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris, Muhyiddin berkata mereka berhak untuk menyampaikan pandangan mereka berhubung perkara itu.

"Tetapi kita pun dalam kerajaan dan badan-badan yang terlibat juga ada pandangan. Pandangan kita bukan sahaja setakat kehendak ibu bapa mungkin kalau ditanya mereka kata ‘ya’ sahaja mereka tidak mengetahui latar belakang...adakah keupayaan dan adakah guru-guru bahasa Inggeris cukup.

"Ini sudah kita uji sejak kita perkenalkan PPSMI (Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahsa Inggeris) bukan baru dan sebab itu kita buat keputusan sebegini (Sains dan Matematik diajar dalam Bahasa Melayu). Kita ada 5.3 juta pelajar dan kita ada hampir 10,000 sekolah dan kita ada lebih kurang hampir 500,000 guru...jadi tentunya maklumat yang peroleh itu menyeluruh dan mengambil semua faktor," katanya.

Beliau berkata keputusan itu dibuat bukan secara terburu-buru tetapi melalui kajian yang mendalam demi kebaikan semua pihak. (BERNAMA)

1 comment:

  1. Sama-samalah kita lihat adakah ini gula2 pilihanraya atau satu komitmen dan kejujuran seorang pemimpin.
    Intipati janji boleh dirinngkaskan seperti ini:
    1. Pengarah Pelajaran Sabah dan Sarawak akan
    diturunkan kuasa untuk menguruskan pemberian
    kontrak projek pembangunan pendidikan.
    2. Pada peringkat awal projek kecil di bawah
    RM5 juta akan diturunkan dahulu. kontrak
    yang besar tengok kapasiti dulu.
    3. Kontraktor yang ditawarkan projek pendidikan
    mesti berwibawa.
    4. Juruperuding mesti ada untuk beri nasihat
    termasuk nilai kontrak dan bidang-bidang
    yang perlu diteliti sebelum laksanakan
    sesuatu projek.

    Ibarat bapa yang keberatan melepaskan anak yang telah bujang untuk keluar rumah.

    Pengarah pelajaran (sabah&sarawak)tiada kapasiti utk urus projek lebih 5 juta?

    Kontarktor mesti berwibawa? - berapa banyak projek KPM di Sabah yang diurus oleh KPM dengan kontraktor yang "berwibawa" telah lingkup atau terbengkalai atau siap selepas tempoh?

    Juru perunding menambahkan beban kewangan? Ini idea lama.

    ReplyDelete