Friday 14 October 2011

NURHIDAYAH, PEGAWAI KHAS PM DI SABAH?

AKRAB.....Lihatlah betapa akrabnya hubungan Salleh kalbi (kiri) dan Nurhidayah (bertopi).


Oleh : JAYANTHI GEETHA SUKUMARAN

TIDAK siapa menyangka, Pegawai Khas Perdana Menteri, Nurhidayah Binti Abdullah @ Helen Lim, adalah seorang penyamar yang hebat kerana Jabatan Perdana Menteri mengesahkan tidak ada Pegawai Khas yang ditugaskan ke Sabah dan Sarawak.

Kehebatan Nurhidayah memperdaya mangsa yang terdiri daripada tokoh politik, peniaga dan Ahli Parlimen Malaysia, terutamanya Ahli Parlimen Silam, Haji Salleh Kalbi; menunjukkan dakwaan pemerhati politik bahawa hubungan antara Perdana Menteri dengan Wakil Rakyat semakin jauh kerana dipisahkan Facebook dan Twitter.

Menurut siasatan Sabahkini.net, Nurhidayah bijak memperdaya mangsa dengan menyamar sebagai Pegawai Khas Perdana Menteri yang dihantar untuk membantu dan memantau tadbir urus Wakil Rakyat.

Malangnya tidak ada seorang Ahli Parlimen yang berani menghubungi Perdana Menteri atau Ketua Setiausaha Negara untuk mempastikan kesahihan Pegawai Khas berkenaan sehingga ramai di antara mereka tertipu dengan penyamaran Nurhidayah, yang suka memarahi kakitangan awam yang gagal memberikan perkhidmatan kaunter yang memuaskan.

Antara Jabatan yang menjadi mangsa ‘Pemerdayaan Nurhidayah’ ialah Jabatan Perkhidmatan Kebajikan Am Sabah, Jabatan Air dan Jabatan Pendaftaran Negara di Lahad Datu; yang dimaki hamun sesuka hati atas kesilapan kecil dan mencampuri urusan pentadbiran.

Namun tidak ada sesiapa mengesyaki Nurhidayah menyamar kerana berjaya menjual nama Perdana Menteri dan Datuk Seri Panglima Rosmah Mansor dan berselindung di sebalik imuniti dan aura Wakil Rakyat bagi mengaburi mata semua pihak.

Nurhidayah telah menjadi ‘Ikon’ rakyat di Parlimen Silam kerana telah berjaya menyelesaikan banyak masalah rakyat seperti bekalan air; bekalan elektrik; masalah kad pengenalan dan sijil lahir; dan pelbagai isu rungutan rakyat.

PERCAYA....Salleh Kalbi benar-benar percaya Nurhidayah (kiri) adalah Pegawai Khas yang dihantar Perdana Menteri.

PRIHATIN.....Nurhidayah merenung Salleh Kalbi ketika PATI yang dipelihara Salleh Kalbi, Nazri Subairah sedang merakam video.

KENANGAN....'Kenangan Bersamamu Kasih' adalah bait lagu yang diminati Nurhidayah dan Salleh Kalbi.

HEBAT....Nurhidayah dapat menembusi semua agensi Kerajaan termasuk benteng terakhir negara, Tentera!

KEMBAR....Di mana ada Salleh di situ ada Nurhidayah sehingga digelar Kembar Siam tidak seiras.

SUKAR.....Mustahil PDRM tidak mempunyai rekod Nurhidayah yang sering mengikuti Salleh Kalbi ke semua acara rasmi, termasuk acara PDRM sehingga sukar memberkas Nurhidayah, penyamar paling licik.

Tetapi penyamaran Nurhidayah mula terhidu apabila seorang tokoh UMNO di Libaran, Sandakan merasa tertipu setelah percubaannya mendapatkan projek yang dijanjikan Nurhidayah gagal, sekalipun telah menyewa dan mengubahsuai pejabat.

Beberapa laporan polis dibuat di Ibu Pejabat Polis Daerah Lahad Datu dan Sandakan, namun kes penyamaran Nurhidayah ditutup begitu sahaja demi menjaga nama baik Ahli Parlimen Malaysia dan Perdana Menteri.

Bagi penduduk kampung Bukit Belacon, Lahad Datu, mereka kenal Nurhidayah sejak kecil tetapi tidak mengetahui latar belakang Nurhidayah; berbangga kerana anak kampung mereka menjadi Pegawai Khas kepada Perdana Menteri Malaysia.

Mereka berbangga kerana Ahli Parlimen Silam mengheret Nurhidayah ke mana sahaja, baik acara rasmi atau tradisi, demi mendambakan restu Perdana Menteri.

Bagi mereka, Kampung Bukit Belacon yang terketinggalan jauh di belakang kampung lain kita dilimpahi kemajuan kerana pembangunan prasarana semakin rancak akibat desakan dan hubungan baik Nurhidayah dengan Ahli Parlimen Silam.

Kini Nurhidayah beroperasi di Tawau, memperdaya tokoh politik UMNO yang gila kuasa dan ingin mengekalkan pangkat mereka sehingga sanggup membelanjakan wang yang banyak tanpa mengetahui siapakah Nurhidayah sebenarnya.

Berapa ramai di luar sana Pegawai Khas seperti Nurhidayah yang berjaya menjual nama Perdana Menteri dan isteri untuk mencari makan dengan cara menipu dan memperdaya orang?

Suatu soalan yang menarik, kenapa tidak ada pihak yang berani bertanyakan kedudukan Nurhidayah kepada Jabatan Perdana Menteri; sehinggalah Sabahkini.net mengambil inisiatif menghubungi Biro Aduan Awam Jabatan Perdana Menteri dan Setiausaha Sulit Kanan Perdana Menteri sendiri.

Walaupun jawapannya agak mengejutkan, “Tiada Pegawai JPM bernama Nurhidayah Abdullah @ Helen Lim”, tetapi sudah diduga daripada awal kerana mengikut maklumat penduduk kampung, Nurhidayah gemar meminjam pakaian mereka untuk melaram sebagai Pegawai Khas Perdana Menteri dan mendapat layanan bertaraf VVIP!

No comments:

Post a Comment