Thursday 6 October 2011

TIADA PERUNTUKAN BUAT PELARIAN DAN SUAKA POLITIK



KERAJAAN tidak menyediakan sebarang peruntukan kepada pelarian dan pemohon suaka politik di negara ini yang dikendalikan oleh Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi Orang Pelarian (UNHCR).

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz berkata seramai 83,993 pelarian dan 10,850 pemohon suaka direkod oleh UNHCR sebagai orang yang menjadi kebimbangan, berada di Malaysia sehingga kini.

Beliau berkata berkata Malaysia juga tidak menandatangani Konvensyen Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu Mengenai Status Pelarian 1951 dan Protokol Mengenai Status Pelarian 1967.

Bagaimanapun, Nazri berkata atas dasar perikemanusiaan kerajaan membenarkan mereka yang memegang kad UNHCR untuk tinggal sementara sehingga ditempatkan ke negara ketiga.

"Pelarian ini juga telah diberikan diskaun 50 peratus caj rawatan di hospital dan klinik kerajaan," katanya menjawab soalan Datuk Aaron Ago Anak Dagang (BN-Kanowit) pada persidangan Dewan Rakyat di sini, Rabu.

Aaron dalam soalannya bertanya mengenai jumlah golongan itu di negara ini dan peruntukan yang disediakan kerajaan untuk menguruskan mereka. (BERNAMA)

No comments:

Post a Comment