Tuesday 1 November 2011

LDP HARUS TENTANG UMNO DALAM PRU-13



Oleh : MUTALIB M.D

PARTI Liberal Demokratik (LDP) disaran menentang UMNO satu lawan satu bagi kerusi Parlimen Sandakan untuk membuktikan sama ada LDP masih relevan; atau sinonim dengan MCA atau GERAKAN di Semenanjung, tanpa bantuan UMNO/BN.

Aktivis Politik, Abdullahsani Haji Abdul Salleh yang menghubungi Sabahkini.net sebentar tadi mencadangkan formula tersebut sebagai penyelesaian kepada kemelut politik yang ditimbulkan hampir semua pemimpin tertinggi LDP terhadap Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Panglima Musa Haji Aman.

“Walaupun cadangan ini ganjil, tetapi itulah cara penyelesaian ‘Anak Jantan’ kerana pemimpin LDP seperti V.K.Liew, Chin Su Phin dan Nancy Lim Ng Guan sering mendabik dada mengagungkan LDP sebagai Parti pilihan rakyat, terutama parti pilihan masyarakat Cina,” kata Abdullahsani yang menegaskan LDP tidak lagi sesuai berada di dalam BN kerana walaupun tidur satu bantal, tetapi mimpi lain-lain.

Tidak ada gunanya, kata Abdullahsani, Chin Su Phin menjadi ‘Kuda Tunggangan’ Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW), Datuk Seri Mohd Shafie Apdal melalui umpanan projek dan jawatan Senator jika berperangai seperti ‘Parasit’ yang menghancurkan BN dari dalam.

“Cerita ‘Menteri Pelesit’ Shafie Apdal ini sudah diketahui umum, terutama memperdaya Menteri Kewangan Malaysia dengan melantik kontraktor yang mampu menawarkan komisyen yang tinggi, sekalipun tidak mempunyai pengalaman, dana atau kelayakan,” kata Abdullahsani yang turut membidas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kerana cuai menjalankan siasatan sekalipun banyak laporan dibuat terhadap Shafie.

Abdullahsani turut menamakan adik Shafie, Haji Mohd Yusof Apdal, Christopher Chiew, Marzuki Datuk Nasir dan Aziz Jamman sebagai ‘runner’ yang dilantik Shafie untuk memungut komisyen daripada kontraktor yang menjalankan projek NKRA di seluruh Malaysia.

“Dia merasakan dengan wang haram yang begitu banyak dia mampu membeli Ketua UMNO Bahagian dan pemimpin Parti Komponen di Sabah, terutama LDP dan PBS untuk melaksanakan fasa keempat Kudita (Coup-de-taat) dengan melemparkan pelbagai tuduhan terhadap Ketua Menteri Sabah,” kata Abdullahsani yang mengakui Shafie kini sebagai beban paling besar yang digalas Perdana Menteri.

No comments:

Post a Comment