Thursday 3 November 2011

PDRM AMBIL KESEMPATAN KAUT UNTUNG?



Oleh : MOHD FIRDAUS MUHAMMAD NOOR

KADAR kompaun kesalahan trafik terutama melibatkan kesalahan meletak kenderaan di luar kawasan petak adalah menzalimi dan menindas rakyat.

Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah (DPPNS), Lahirul Latigu, dalam respon segeranya terhadap pesalah jalan raya ini menyifatkan tindakan pihak berkuasa terutama Polis Diraja Malaysia (PDRM) merupakan satu tindakan yang tidak mencerminkan slogan ‘rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan’ yang dilaung-laungkan.

Beliau mendakwa, pertambahan pengguna jalan raya yang semakin meningkat adalah tidak setimpal dengan kemudahan kawasan meletak kenderaan untuk keselesaan rakyat.

“Kawasan meletak kenderaan terutama kereta tidak cukup untuk menampung pertambahan kenderaan ketika ini. Mana slogan rakyat didahulukan? Rakyat tidak didahulukan untuk kemudahan keselesaan. Pencapaian sudah tentu tidak memuaskan,” dakwanya.

Beliau juga mempersoal kewajaran bayaran kompaun sebanyak RM100 yang didakwanya terlalu tinggi nilainya yang dikenakan atas kesalahan tersebut.

Tambahnya, hampir semua rakyat memiliki sekurang-kurangnya sebuah kereta untuk keselesaan dan penggunaan harian.

Beliau turut menempelak PDRM dengan mendakwa mengambil kesempatan atas alasan saman untuk meraih keuntungan.

“Apakah PDRM hari ini mengambil kesempatan atas kesempitan rakyat dengan menggunakan kaedah saman untuk meraih keuntungan?,” soalnya.

Beliau meminta agar PDRM mengkaji semula jumlah kompaun yang dikenakan kepada pesalah tersebut.

“PDRM perlu kaji balik jumlah ini. Rakyat perlu diberi peluang untuk dikurangkan kompaun berdasarkan kawasan meletak kenderaan yang tidak mencukupi untuk menampung kadar pengguna jalan raya,” pintanya.

No comments:

Post a Comment