Tuesday 1 November 2011

PDRM SINONIM DENGAN MAHARAJA LAWAK?


LAWAK...Antara pelakon Maharaja Lawak yang boleh dinobatkan sebagai JUARA abad ini.

Oleh : MUTALIB M.D

SKANDAL pembunuhan ibu tunggal, Kartini Binti Borhan, kini memasuki fasa pertengahan selepas Polis membebaskan tertuduh, Inspektor Ahmad Omar dengan ikat jamin RM20,000 tanpa deposit sementara menunggu kes ini disebut di Mahkamah; seolah-olah satu episod daripada Persembahan Maharaja Lawak di Astro.

Seorang saksi yang menghubungi Sabahkini.net berkata, beliau dan beberapa rakan terkejut melihat Rizal memandu laju sebuah Proton Wira Hitam bernombor SU5539 A pada 29 Oktober 2011, lebih kurang jam 7.15 malam ke Barik Polis tempat beliau tinggal; sedangkan Daily Express keluaran 26 Oktober 2011 memaparkan gambar Rizal masih menggunakan tongkat kerana mengalami kecederaan di kaki.

Sehubungan itu, Sabahkini.net mendapat tahu bahawa bapa mangsa, Borhan Bin Sulaiman, 52, yang menetap di Kampung Banjar, Keningau membuat laporan polis di Balai Polis Karamunsing, Kota Kinabalu kerana bimbang dikasari atau dimarahi oleh pegawai polis di Balai Polis Keningau.

Dalam laporan polis yang dibuat di Balai Polis Karamunsing, Keningau/4940/2011 yang diterima Koperal Norainie pada 1.30 petang, 30 Oktober 2011, Borhan mendakwa bahawa Rizal telah membuat laporan palsu dan mendesak polis menjalankan siasatan dan mengambil tindakan sejajar dengan undang-undang yang berkuatkuasa.

Borhan menyatakan bahawa pegawai polis, Ahmad Rizal Omar, 29, dikatakan telah mendapat panggilan daripada anak Borhan (mangsa), Kartini, 27, yang kononnya meminta bantuan apabila mendapati seorang lelaki tidak dikenali pada kira-kira jam 4.40 pagi berpusing-pusing di kawasan rumah mangsa.

Anggota polis itu kemudian bergegas ke rumah wanita terbabit dan mendapati pintunya terbuka sebelum melihat mangsa sedang bergelut dengan seorang lelaki yang memegang pisau lalu cuba memberi bantuan.

3 SEGI....Mungkinkah Cinta Tiga Segi menjadikan roh Kartini tidak tenang selagi Rizal masih bersama isterinya?

Dalam keadaan kelam-kabut, suspek nekad menikam anggota polis terbabit di kaki, bahu dan belakang badan menyebabkan mangsa berlumuran darah, sebelum suspek melarikan diri.

Pegawai polis yang dalam keadaan cedera ekoran pergelutan itu sempat melihat suspek menikam mangsa di badan dan terus meminta bantuan di balai polis sebelum dikejarkan ke Hospital Keningau untuk rawatan kecemasan.

Menurut Borhan, beliau terpaksa membuat laporan polis kali kedua kerana mengesyaki bahawa Ahmad Rizal Omar telah melakukan beberapa penipuan di dalam kes ini, termasuk menyembunyi dan memalsukan beberapa fakta berkenaan kes tersebut iaitu;

01.Membuat laporan polis mengatakan kejadian rompakan telah berlaku pada awal pagi kejadian, namun fakta menunjukkan bahawa tiada apa-apa tanda rompakan berlaku seperti pintu rumah langsung tiada tanda pecah masuk.

02.Menyatakan bahawa arwah Kartini ada menghubungi beliau pada awal pagi kejadian untuk meminta bantuan, sedangkan secara fakta tiada bukti panggilan daripada bil telefon arwah Kartini yang dikeluarkan oleh DiGi bertarikh 1 September - 30 September 2011.

03.Menurut Doktor Ganesan iaitu Doktor Forensik Kota Kinabalu yang menyatakan secara lisan kepada Borhan bahawa Kartini telah meninggal dunia kira-kira 3 jam lebih awal sebelum 5.30 pagi pada 29 September 2011 . Ini bererti kejadian bunuh tersebut terjadi sekitar 2.30 pagi dan amat bertentangan dengan laporan Ahmad Rizal Omar dari segi masa kejadian iaitu 4.40am menerima panggilan dan 5.15am menghantar arwah ke hospital.

04.Ahmad Rizal Omar mengaku sebagai ahli keluarga arwah Kartini semasa menghantar arwah Kartini ke hospital sedangkan mereka langsung tiada kaitan persaudaraan.

05.Dalam laporan Ahmad Rizal Omar meminta bantuan di Balai Polis Keningau selepas kejadian, tetapi kenapa tidak ada kereta ambulance atau pun kereta polis menghantar arwah ke hospital, tetapi hanya membawa arwah Kartini menggunakan kereta persendirian Ahmad Rizal Omar.

06.Menurut bil DiGi arwah Kartini pada pukul 10.30 pagi dan 16.47 petang pada 29 September 2011 selepas arwah Kartini meninggal dunia, terdapat panggilan keluar dibuat ke nombor 0138515934 (Azizi) dan ke 0138816607 (Ahmad Rizal Omar). Bolehkah bahan bukti digunakan kerana pada ketika itu telefon milik arwah telah berada di Balai Polis Keningau yang telah diambil oleh pihak polis untuk dijadikan barang bukti pembunuhan.

07.Laporan polis yang dibuat oleh Ahmad Rizal Omar disyaki merupakan suatu penipuan untuk menutup fakta kejadian sebenar, bahkan Ahmad Rizal Omar tidak ke Balai Polis Keningau untuk membuat laporan polis tersebut kerana beliau telah ditahan di wad hospital Keningau pada pagi itu.

Sehubungan itu, kata Borhan, beliau menggesa PDRM menyiasat segala penipuan yang dilakukan oleh Ahmad Rizal Omar dengan dibantu oleh beberapa anggota polis Balai Polis Keningau lain pada pagi kejadian.

No comments:

Post a Comment