Wednesday 2 November 2011

RM15.9 BILION HANGUS UNTUK SUBSIDI MINYAK



KERAJAAN memperuntukkan sebanyak RM15.9 bilion untuk subsidi petrol dan diesel tahun ini bagi memastikan harganya terkawal dan tidak membebankan rakyat.

Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Donald Lim Siang Chai, berkata perbelanjaan sebenar subsidi petrol dan diesel tahun lalu adalah sebanyak RM9.6 bilion.

Beliau menjawab soalan Datuk Bung Moktar Radin (BN-Kinabatangan) pada persidangan Dewan Rakyat hari ini, yang ingin tahu mengenai jumlah sebenar subsidi petrol dan diesel yang ditanggung kerajaan.

Lim berkata, kerajaan sentiasa prihatin dengan kebajikan rakyat namun dalam masa yang sama aspek kemampuan kewangan kerajaan untuk tanggungan subsidi juga perlu diberi perhatian.

"Justeru, pemberian subsidi perlu dilaksanakan dengan berhati-hati agar pemberian subsidi dapat disalurkan secara tepat kepada rakyat yang benar-benar memerlukannya," katanya.

Beliau berkata, penstrukturan semula subsidi petrol dan diesel di mana apabila subsidi dikurangkan sebanyak RM0.05 seliter dua kali tahun lalu dapat menjimatkan perbelanjaan subsidi lebih RM1.7 bilion. (BERNAMA)

No comments:

Post a Comment