Friday 11 November 2011

STIGMA PENGERUSI JKKK KG TUAWON?



Saudara Pengarang,

MERUJUK kepada artikel ‘Kurup Dikencing JKKK sendiri’. Saya mengucapkan syabas kepada laporan yang diberikan oleh Legasi Simboun yang lantang dan berani membela rakyat yang terpinggir.

Memang benar apa yang dilaporkan oleh Sabahkini.net mengenai kepincangan oleh pemimpin masyarakat di kampung Tuawon. Sebagai penduduk yang tinggal berhampiran dengan kampung ini, saya telah mendengar banyak masalah ditimbulkan oleh orang tersebut.

Beliau tidak menjaga kebajikan penduduk di kampungnya. Beliau juga memulaukan mana-mana pihak yang menentang beliau.

Menurut cerita, beliau telah mendapat sumbangan berupa dawai BRC yang dipohon oleh penduduk. Namun apabila sumbangan itu diberikan oleh wakil rakyat (Adun atau Ahli Parlimen), dawai BRC itu tidak diberikan kepada penerima. Dawai itu telah digunakan oleh beliau sendiri untuk membina sebuah kandang babi.

Mengenai permohonan lot di kampung itu untuk tujuan penanaman kelapa sawit dengan kerjasama SLDB, orang luar yang tiada kaitan dengan kampung itu diminta untuk menukar alamat kad pengenalan dengan alamat kampung berkenan.

Saya bersimpati dengan mereka yang disingkirkan sebagai peserta walaupun mereka orang jati di kampung itu. Kuasa yang ada pada JKKK sangat kebal dan suara penduduk tidak mampu menentangnya, apatah lagi untuk mendapatkan simpati.

Semoga wakil rakyat di kawasan ini membaca laporan tersebut dan menelitinya. Permohonan lot peserta SLDB bagi kawasan Kg.Tuawon perlu diteliti secara terperinci sebelum terlewat.

Ada tanah susah, tiada tanah pun susah.

Salam,

WAINOI

Kg. Mansiat, Sook.

No comments:

Post a Comment