Sunday 1 January 2012

ANGGOTA POLIS SEMBUNYI IDENTITI BOTAK?



Saudara Pengarang,

SAYA ingin menarik perhatian pembaca Sabahkini.net berhubung artikel bertajuk ‘Pegawai Perkeso Aniaya Anggota PDRM?’ kerana saya mengetahui cerita di sebalik berita yang dilaporkan Wartawan Sabahkini.net, Shaimon S Jumadi.

Dua Orang Anggota Polis ini, Shahrizan bin Samsidi (RF/161959) dan Lans Koperal Samsimon bin Akop (RF156328) adalah daripada unit Ronda. Saya difahamkan oleh Abdullah bahawa pada 05 Disember 2011, mereka telah menghubungi beliau melalui telefon bimbit lebih kurang jam 1.10 petang dan telah mengangkut Abdullah daripada premis Pejabat Perkeso Sandakan.

Sharizan adalah kawan baik Abdullah. Abdullah semasa diangkut oleh kedua-dua anggota ini telah dimaklumkan secara lisan bahawa beliau telah terlibat dalam banyak kes Pecah Amanah (CBT) dan Rasuah dan telah tersenarai dalam 10 Kes tertinggi di Sabah.

Kedua-dua anggota polis ini telah membawa Abdullah ke suatu lokasi (Restoran) dan Abdullah telah diperkenalkan seorang yang lain yang dikatakan sebagai ‘Orang Tengah’ yang boleh menyelesaikan permasalahan yang dihadapi oleh Abdullah.

‘Orang Tengah’ ini mengaku Pegawai tertinggi dalam kerajaan yang boleh membersihkan nama-nama sesorang yang kononnya telah terlibat dengan kes-kes Jenayah Rasuah di seluruh Malaysia.

‘Orang Tengah’ ini dikenali sebagai ‘Botak’ atau ‘Amin’ kerana enggan memperkenalkan diri secara detail. Kedua-dua anggota Polis ini yang juga berasal daripada Negeri Sarawak enggan memberi nama sebenar ‘Orang Tengah’ tersebut setelah diminta.

Abdullah beberapa kali secara lisan bersemuka dan juga melalui perhubungan telefon. ‘Orang Tengah’ ini dengan sokongan kedua-dua anggota polis ini meminta wang sebanyak RM10,000 Ringgit dengan tujuan untuk membersihkan nama Abdullah.

Abdullah keliru dan merasa ada sesuatu yang tidak betul dalam kes ini kerana beliau tidak pernah terlibat dalam semua pertuduhan yang dilontarkan oleh ‘Orang Tengah’ itu dan juga di atas sokongan moral oleh kedua-dua anggota polis yang terlibat.

Sekurang-kurangnya dua perjumpaan telah berlaku susulan daripada perjumpaan yang pertama dan beberapa perbualan telefon dan mesej yang berjaya direkodkan. Untuk makluman, pengakuan Sharizan yang tidak mengenali Abdullah adalah tidak benar kerana mereka adalah kawan rapat dan pernah tidur serumah dengan Abdullah yang dianggap oleh Abdullah sebagai kawan paling rapat seperti adik beradik sehingga pada suatu masa Abdullah boleh memakai kasut seragam Polis Syahrizan.

Abdullah telah membuat laporan kepada pihak yang berkuasa dan meminta kedua-dua anggota polis ini membantu beliau menjejaki ‘Orang Tengah’ yang telah mengugut dan mengancam dan juga boleh membersihkan nama secara tipuan ini; tetapi anggapan dan harapan Abdullah telah berkecai kerana kedua-dua Anggota Polis ini seolah-olah bersubahat menyembunyikan identiti ‘Orang Tengah’ yang berbahaya itu.

Sepatutnya sekiranya kedua-dua anggota Polis ini tidak bersubahat dengan ‘Orang Tengah’ itu, mereka tidak takut untuk bekerjasama dalam memburu ‘Orang Tengah’ itu yang pakar berbahasa loghat Semenanjung, seperti yang telah dirakamkan oleh anggota polis itu sendiri Syahrizan semasa pertemuan mereka di Old Town Coffee House.

Anehnya, seorang yang mengaku dan telah membuat Laporan Polis Palsu boleh disabitkan satu kesalahan, namun Abdullah adalah seorang yang telus menjaga ‘erti Persahabatan’ yang ikhlas dan tidak ingin menyusahkan sahabat seagama dengannya.

Abdullah tidak mempunyai masalah untuk berhadapan dengan ugutan Kes Sivil yang dilemparkan kerana ada di antara anggota Polis yang membuat aduan telah membuat atau telah membuka ‘Akaun Semasa Bank’ bersama-sama di atas nama anggota itu bertahun sebelum kejadian ini berlaku.

Oleh itu pengakuan tidak kenal itu tidak betul sama sekali. Sehubungan itu, sekiranya erti persahabatan yang sebenarnya masih ada, maka anggota Polis yang terbabit seharusnya membantu memburu ‘Orang Tengah’ yang dikenali sebagai ‘Botak’ atau ‘Amin’.

Menurut Abdullah, anggota Polis terbabit juga pernah menggunakan ‘Kad Kredit’ milik Abdullah untuk membiayai tambang tiket penerbangan anggota Polis tersebut dan juga membiayai tiket penerbangan tunang kepada anggota polis terbabit.

Abdullah mengesatkan air mata semasa berkongsikan maklumat ini kerana anggota polis ini memilih untuk menjatuhkan maruahnya di halaman ini yang dianggap sebagai kawan yang baik, tetapi rupanya kawan yang sentiasa ‘menikamnya dari belakang’.

Salam Hormat,

VALARIE KJ

No comments:

Post a Comment