Friday 20 January 2012

PASTIKAN RAKYAT DAPAT MANFAAT PROTON



PENJUALAN Proton kepada DRB-Hicom seharusnya menjadi langkah pertama ke arah industri automotif yang memberi faedah kepada rakyat serta penghapusan dasar perlindungan industri automotif yang membebankan rakyat, selaras dengan prinsip 'rakyat diutamakan'.

Demikian pandangan Eksekutif Kanan, Institute for Democracy and Economic Affairs (IDEAS), Medecci Lineil sebagai respons kepada isu DRB-Hicom yang telah disahkan sebagai pemilik baru Proton Holdings Berhad apabila berjaya memeterai perjanjian penjualan dan pembelian 42.7% kesemua saham yang dipegang oleh Khazanah Holdings Berhad pada harga RM1.291 billion.

Katanya, penjualan Proton kepada DRB-Hicom harus dijadikan peluang sebaik mungkin untuk kerajaan melakukan perubahan struktur (structural changes) terhadap industri automatif negara.

Menurutnya, proses liberalisasi industri automatif tidak hanya melibatkan persaingan domestik Proton dan Perodua tetapi juga proses persaingan dan interaksi antara pengeluar kereta tempatan dan asing secara terbuka, pembukaan kilang pembuatan kenderaan asing di Malaysia serta proses pemindahan teknologi dan kepakaran yang boleh mencipta lebih banyak peluang pekerjaan dan meningkatkan pendapatan eksport sebagaimana yang dialami oleh sektor automotif negara Thailand.

"Saya berpandangan bahawa strategi pembangunan Proton kini harus berpaksikan prinsip persaingan yang kompetitif di pasaran terbuka. Perlindungan yang diberikan kerajaan selama ini tidak membawa kejayaan yang diharapkan,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Maka, ujarnya dengan terjualnya Proton, mekanisme pasaran tanpa perlindungan harus dibenarkan memacu Proton ke hadapan.

Beliau menambah, Proton hanya boleh berjaya jika ia dapat berdikari dalam pasaran terbuka, bersaing dan seterusnya meningkatkan mutu dan inovasi produk, lebih penting lagi, rakyat juga mesti mendapat manfaat.

Untuk memastikan manfaat akan sampai kepada rakyat, katanya penjualan Proton mestilah disusuli dengan penghapusan segala bentuk cukai dan duti yang menekan pengguna seperti duti eksais, cukai jualan dan skim permit import (AP).

"Langkah penghapusan cukai-cukai ini akan membolehkan pengguna menikmati harga kenderaan yang rendah dan mampu memberi model yang pelbagai,” katanya lagi.

Menurutnya, data yang dikeluarkan oleh NGO Refsa hari ini mengatakan bahawa rakyat Malaysia membayar harga yang amat tinggi akibat dari semua cukai ini.

Contohnya, kata beliau Refsa mengatakan bahawa kereta Gen 2 1.6L di Arab Saudi berharga hanya sekitar RM40,000 sedangkan di Malaysia ianya berharga RM60,000.

"Jika data Refsa ini benar, kenapa orang luar menikmati harga lebih rendah daripada rakyat Malaysia sendiri?” soalnya.

10 comments:

  1. Proton sebagai kereta nasional Malaysia, sepatutnya harganya diturunkan supaya lebih banyak rakyat yang mampu memilikinya.

    ReplyDelete
  2. Bila dijual di luar negara, harga kereta Proton lebih murah pula, ini tidak adil untuk rakyat dan harap kerajaan akan memberi perhatian kepada isu ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. inilah juga salah satu sebabnya kenapa rakyat tidak memilih barangan buatan Malaysia. selain itu kualiti buatan juga menjadi faktor lain.

      Delete
  3. proton adalah kereta Malaysia, proton perlu tingkatkan kualiti kereta mereka. dan sebaiknya biarlah harga setimpal dgn kualitinya.

    ReplyDelete
  4. Tolonglah rakyat sendiri. Bukannya menambahkan lagi beban. Harga dan kualiti kereta biar seimbang.

    ReplyDelete
  5. harga kereta tempatan harus meneliti tahap kemampuan boleh beli rakyat

    ReplyDelete
  6. Kita harap mutu dan kualiti proton akan dapat dipertingkatkan lagi.

    ReplyDelete
  7. Pelbagai rungutan telah diberikan oleh pengguna proton. Maka proton perlu mengambil berat perkara ini bagi memastikan pengguna akan terus memberikan sokongan kepada proton.

    ReplyDelete
  8. semoga terjualnya proton kepada DRB-Hicom maka banyak penambahbaikan yang akan dibuat bukan hanya pada harga malah kualitinya.

    ReplyDelete
  9. sepatutnya kereta tempatan diberikan keistimewaan dari segi pengecualian cukai.. syarikat dan kerajaan tidak akan rugi malah saya yakin lebih ramai yang akan menggunakan kereta buatan tempatan..

    ReplyDelete