Friday 13 January 2012

“SUKA SAMA SUKA” UNTUK TIPU HAKIM?

Oleh :AZMAN ARIFFIN

DARI pemerhatian dan perbincangan penulis bersama rakan-rakan seperjuangan mendapati bahawa masih ada pertikaian dikalangan blog-blog pro UMNO berhubung hujah ketua pasukan pembelaan Datuk Seri Anwar Ibrahim, Karpal Singh di Mahkamah sebelum ini bahawa memang berlaku hubungan seks luar tabie antara pengadu, Saiful Bukhari dengan Anwar tapi atas dasar suka sama suka.

Asalnya perkara ini memang benar-benar merungsingkan penulis kerana memang sukar untuk mematahkan hujah yang dibangkitkan ramai orang kenapa Anwar boleh bebas bila Karpal sendiri membangkitkan soal suka sama suka ini.

Tapi selepas mendapat maklumat dari sumber-sumber terdekat yang ada pengetahuan dalam bidang undang-undang ini, baru penulis faham bahawa isu ‘suka sama suka’ ini adalah sebahagian dari strategi pembelaan Karpal untuk memastikan Anwar dibebaskan daripada pertuduhan yang dicemari dengan konspirasi politik ini.

Sistem kehakiman negara kita mengamalkan konsep ‘Beyond Reasonable Doubt’ atau Keraguan Melampui Munasabah dimana pihak pendakwaan dan pembelaan perlulah mengemukakan bukti-bukti yang yang sejajar dengan konsep di atas dalam menentang kes masing-masing.

Pendek kata, kalau pendakwaan kemuka bukti A, pembelaan perlulah kemukakan bukti B yang melebihi keraguan bagi membalas hujah pendakwaan dan begitulah sebaliknya.

Selepas mendengar keterangan pengadu (SP1) dalam kes ini iaitu Saiful Bukhari, memang ada unsur ‘rela’ dalam perlakuan liwat yang dituduh dilakukan Datuk Seri Anwar dan ini jelas bercanggah dengan pertuduhan yang dikenakan ke atas beliau iaitu Seksyen 377 (B) Kanun Keseksaan, dimana beliau dituduh ‘memaksa’ Saiful melakukannya.

Itu tidak sama sekali bermaksud Anwar melakukannya tapi untuk mencabar kesahihan Seksyen yang digunakan untuk mendakwa Datuk Seri Anwar dalam hal ini berdasarkan keterangan yang diberikan oleh Saiful.

Seperti diterangkan sebelum ini, memang pada asalnya penulis dan laman ini tidak bersetuju dengan strategi ‘suka sama suka’ yang digunakan Karpal Singh dalam pembelaannya tapi kelihatannya pendekatan itu sesuai berdasarkan keadaan tersebut.

Penulis akui, memang sukar dalam keadaan sekarang untuk mematahkan hujah mengenai suka sama suka ini sebab ia disebut oleh peguam pembelaan sendiri tapi bahaya yang lebih besar juga kalau hujah tersebut tidak dipatahkan.

16 comments:

  1. Tidak kisahlah, apa yang penting ialah Anwar dah bebas sekarang, tidak kira apa hujah pembelaan yang digunakan.

    ReplyDelete
  2. Walaupun kes ini sudah berakhir, tapi masih ada pihak yang mahu mempersoalkan isu ini.

    ReplyDelete
  3. There's no need to bring this matter up by trumping speculations after speculations

    ReplyDelete
  4. Bottom line is: The judiciary branch is independent from being influence by the executive branch

    ReplyDelete
  5. nampaknya pembebasan Anwar ni masih dipertikaikan walaupun mahkamah sudah membuat keputusan muktamad.

    ReplyDelete
  6. kes ini dah diputuskan, tak perlulah nak diperbesarkan.

    ReplyDelete
  7. New issue please. Anwar already acquitted.

    ReplyDelete
  8. If Anwar is a bisex, is he too stupid to sodomy his PA? He can get better at the oversea. Haha.

    ReplyDelete
  9. nampaknya masih ada lagi yang memainkan isu ini.

    ReplyDelete
  10. apa pun, kes sudah berlalu dan semua harus memandang ke hadapan.

    ReplyDelete
  11. Suka sama suka harus dibayar apa yang telah dipersetujui. Tiada yang free dalam dunia ni.

    ReplyDelete
  12. Bagi kedua-duanya apa yang lebih mengembirakan selain mendapat sokongan rakyat biarpun kena ada muslihat.

    ReplyDelete
  13. Gembira nampaknya Anwar? Tidak perlu gembira buat masa sekarang. Masih banyak perkara yang perlu diambil perhatian.

    ReplyDelete
  14. Keputusan mahkamah adalah adil dan tidak akan terpengaruh oleh mana-mana pihak.

    ReplyDelete
  15. badan kehakiman tidak dicemari oleh konspirasi politik, sebaliknya dicemari oleh penyokong2 Anwar yang cuba mempengaruhi keputusan mahkamah bagi membebaskan Anwar setelah peguam2 beliau gagal membela beliau..

    ReplyDelete
  16. jika benar Anwar tidak bersalah, kenapa beliau mengarahkan penyokong2nya untuk mengadakan perhimpunan bagi membebaskan beliau?? bagi saya tindakan itu adalah strategi terdesak Anwar untuk melepaskan diri sekaligus sebagai batu loncatan untuk beliau mendapatkan jawatan PM..

    ReplyDelete