Monday 13 February 2012

BELIA HARUS DIBERIKAN BIMBINGAN

CENDERAHATI....Juslee menerima cenderahati kenang-kenangan daripada pihak penganjur.

OLEH: SHAIMON S JUMADI

GOLONGAN remaja mahupun belia harus didekati dan diberikan bimbingan, sama ada dalam keagamaan dan sebagainya agar mereka tidak terpesong atau terjebak dalam hal-hal yang songsang seperti terlibat dalam pengambilan dadah dan kegiatan jenayah.

Belia yang berpendidikan adalah pemimpin pelapis di masa akan datang untuk menggantikan pemimpin yang sedia ada ini, jadi mereka perlu didekati dan diberikan pengetahuan dalam pelbagai bidang yang bermanfaat untuk diri mereka.

Ahli Parlimen Libaran, Datuk Hj Juslie Ajirul berkata demikian semasa berucap di majlis Program Santai Bersama Pemuda anjuran Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Libaran di Sandakan, kelmarin.

BIMBINGAN.....Golongan belia perlu didekati dan diberikan bimbingan.

Katanya Pemuda UMNO bahagian perlu mendekati para golongan belia agar mereka mendapat sedikit ilmu pengetahuan kerana di suatu hari nanti mereka juga menjadi pemimpin, sama ada di peringkat kampung mahupun di peringkat bahagian; bahkah sehingga ke peringkat negeri dan negara.

“Disebabkan mereka tidak mempunyai pengetahuan ilmu agama Islam yang mendalam, maka mereka dengan mudah dipengaruhi oleh anasir-anasir yang cuba merosakkan akhlak mereka sehingga terjebak dengan kegiatan tidak bermoral seperti penagihan najis dadah, minum arak, judi, maksiat dan pembunuhan,” tegas Juslie.

Juslie menambah, penerapan nilai-nilai murni dan jati diri kepada golongan belia harus dipertingkatkan demi menjamin kesejahteraan kehidupan mereka yang lebih cerah di masa-masa akan datang.

15 comments:

  1. Agree that the youngsters should be given guidance so that they can walk in the right path without straying to the darker side. Education and counseling is important to ensure that the youths developed good mentality.

    ReplyDelete
  2. Religious teaching is one of the ways to guide them the right way, parents and teachers have the roles to play in their developments.

    ReplyDelete
  3. This is so true. The present youths are the future leaders of our nation.

    ReplyDelete
  4. They must be nurtured and given a the proper guidance so they are well prepare to take on the responsibility.

    ReplyDelete
  5. ya.. golongan belia harus diberi perhatian dan dibimbing agar menjadi insan yang berguna.

    ReplyDelete
  6. mereka adalah penentu masa depan negara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. remaja2 dan belia2 sekarang adalah gambaran kepada masa depan negara.

      Delete
  7. Belia2 adalah pelapis kepada yang ada sekarang ni. oleh tu, bimbingan yang terbaik harus diberi kepada mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pemimpin dan ibubapa biarlah menjadi role model buat mereka.

      Delete
  8. Golongan belia ni harus dilibatkan untuk turut serta dalam proses pembangunan negara. selain itu, kerajaan wajar mengadakan program2 yang boleh membantu mereka daripada menghindari gejala2 sosial yang boleh merosakkan.

    ReplyDelete
  9. Betul..Belia perlulah dibimbing supaya mereka tidak melakukan perkara yang tidak elok.

    ReplyDelete
  10. Jangan biarkan para belia tanpa arah tuju mereka. Kerana ini akan menjejaskan generasi akan datang di Negara kita.

    ReplyDelete
  11. disamping itu, kerajaan juga perlu menubuhkan lebih banyak pusat pemulihan di negara ini bagi memulihkan belia2 kita yang bermasalah..

    ReplyDelete
  12. macam mana sekalipun, Ibubapa tetap memikul tanggungjawab yang besar dalam mendidik anak2 mereka menjadi insan yang berguna untuk keluarga dan negara..

    ReplyDelete
  13. Belia pun sendiri mahu ingatlah. Jangan rosakkan diri dengan aktiviti yang tidak berfaedah. Sentiasa cari ruang untuk tingkatkan kemahiran dan ilmu pengetahuan anda.

    ReplyDelete