Tuesday 14 February 2012

NAJIB AKAN LANCAR BANDARAYA KORIDOR

ORANG ramai boleh melihat hasil Makmal Bandar Raya Koridor dan Wilayah yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada 21 Jun tahun lepas, pada Khamis ini.

Hari terbuka berkenaan, yang akan diadakan di sini, merupakan yang pertama untuk program Bandar Raya Koridor dan Wilayah dan hari terbuka untuk koridor ekonomi yang lain akan menyusul pada bulan akan datang.

Najib akan melancarkan hari terbuka bagi Program Bandar Raya Wilayah dan Koridor pada hari berkenaan, demikian menurut pihak Berkuasa Pembangunan Ekonomi dan Pelaburan Sabah (SEDIA) dalam satu kenyataan Isnin.

Objektif utama hari terbuka itu adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai mengenai hasil Makmal Bandar raya Koridor dan Wilayah serta menilai maklum balas mereka terhadap cadangan pelan tindakan.

Makmal Bandar raya Koridor dan Wilayah telah dijalankan antara September dan November tahun lepas, diatur dan difasilitasi bersama oleh Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (PEMANDU), sebuah unit di Jabatan Perdana Menteri Jabatan.

Lima pihak berkuasa koridor adalah Pihak Berkuasa Wilayah Pembangunan Iskandar, Pihak Berkuasa Pelaksanaan Koridor Utara, Majlis Pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur, Pihak Berkuasa Pembangunan Koridor Wilayah dan SEDIA.

Koridor ekonomi telah ditubuhkan untuk memaksimumkan, memanfaatkan dan membina program sedia ada di setiap koridor ekonomi dan menyelaraskan mereka dengan Program Transformasi Ekonomi.

Proses pembinaan negara selama lapan minggu itu melibatkan lebih 100 peserta dari Sabah, yang terdiri daripada kementerian kerajaan, agensi, badan-badan yang mengawal selia, 60 syarikat dan badan-badan bukan kerajaan (NGO).

Mereka telah menyumbang dalam mengenal pasti bidang-bidang tertentu yang boleh menyampaikan keputusan dalam tempoh yang singkat dan mempunyai kesan yang kekal di rantau ini.

Isu-isu lain dan perkara yang mendapat perhatian seperti kumbahan, air, kuasa, rawatan sisa dan pengangkutan awam telah ditangani, khususnya dalam Makmal Bandar raya.

Isu-isu ini, merangkumi konsep boleh didiami di bandar-bandar, yang penting untuk menarik bakat dan tahap pelaburan yang diperlukan negeri itu untuk memacu pertumbuhan ekonomi di Sabah.

Kepentingan memastikan impak yang maksimum dan faedah kepada penduduk tempatan juga ditekankan.

Orang ramai dijemput ke hari terbuka itu untuk melihat lebih 30 Projek Permulaan dan peluang-peluang baru dalam bidang tumpuan utama - pelancongan, minyak dan gas, minyak sawit, pembuatan, logistik, pertanian, pendidikan dan Greater Kota Kinabalu. (BERNAMA)

10 comments:

  1. Harap pelancaran Bandaraya Koridor ini mampu meningkatkan kualiti projek dan program di bawah setiap koridor ekonomi.

    ReplyDelete
  2. Harap lebih banyak peluang baru akan dicipta melalui beberapa bidang ini. Rakyat dan syarikat tempatan haruslah berusaha mengambil peluang.

    ReplyDelete
  3. harap pembukaan Bandaraya Koridor akan memberi manfaat kepada penduduk tempatan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Manfaat/kebaikan harus boleh dinikmati oleh penduduk kawasan itu dan sekitar.

      Delete
  4. semoga koridor ekonomi yang diwujudkan akan membantu negeri Sabah untuk terus maju ke hadapan.

    ReplyDelete
  5. orang ramai datanglah ke program tersebut untuk menilai dan memberi maklum balas terhadap cadangan pelan tindakan yang telah dibuat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Feedback dari rakyat memang perlu bagi projek tu.

      Delete
  6. Rancang yang terbaik untuk penduduk Sabah. Pastikan pembangunan dirancang sebaiknya.

    ReplyDelete
  7. semoga transformasi ekonomi kerajaan ini membuahkan hasil dan diterima baik oleh seluruh lapisan masyarakat di negara ini..

    ReplyDelete
  8. Sabah Maju Jaya. Semoga dapat direalisasikan.

    ReplyDelete