Tuesday 7 February 2012

NEGARA KEBAJIKAN UNDANG KEGAWATAN



Oleh : KUEK SER KUANG KENG

PERDANA Menteri Datuk Seri Najib Razak berkata, negara yang mencuba model negara berkebajikan seperti yang cuba diperkenalkan PAS hanya berakhir dengan kegawatan ekonomi.

Najib berkata, dasar BN menyediakan jaringan keselamatan sosial, yang berbeza daripada dasar negara kebajikan yang diamalkan di beberapa negara Eropah.

"Kerajaan mengamalkan dasar sediakan jaringan keselamatan sosial dalam negara. Negara kita bukan merupakan negara kebajikan kerana semua negara yang mengamalkan negara kebajikan akhirnya menghadapi masalah ekonomi amat serius," katanya.

Mengulas lanjut, Najib berkata jika sebuah negara melaksanakan jaringan keselamatan sosial yang memberi penekanan kepada kebajikan rakyat, pengagehan kekayaan akan lebih saksama.

Antara contoh tindakan itu, katanya, termasuk projek Kebajikan KARISMA RM1.4 bilion, edaran tunai RM100 kepada pelajar dan Bantuan Rakyat 1Malaysia Rakyat (BR1M) sebanyak RM500. Najib berucap demikian dalam majlis Tahun Baru Cina di Klang.

PAS sebelum ini bagaimanapun mendakwa negara berkebajikan yang cuba diketengahkan mereka tidak sama dengan model 'Negara Kebajikan' atau 'Welfare State' yang diamalkan di Eropah.

12 comments:

  1. ETP is forecast to create 3.3 million jobs, of which 63% would in the middle-and high-income segment compared to the current 43%.

    ReplyDelete
  2. samada negara kebajikan PAS akan diterima atau tidak, itu terpulang pada rakyat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tidak mungkinlah mereka dapat membentuk sebuah negara berkebajikan.

      Delete
  3. Hopefully the ETP will work well in helping to improve the local economy and also the job opportunities.

    ReplyDelete
  4. Personally I don't think this concept will be good for the country, it may be good considering the people's welfare, but over protecting them will only hinder growth and developments.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Agreed. this concept is not good to implement in this country. Muammar Gadafi's administration can be an example.

      Delete
  5. Maka kepada semua rakyat malaysia tidak kira apa kaum sekali pun teruskan menyokong kerajaan yang ada sekarang ini iaitu kerajaan BN.

    ReplyDelete
  6. BN untuk semua dan bukannya untuk orang yang tertentu saja. Itu adalah tanggapan yang salah. BN berjuang untuk seluruh penduduk Malaysia dan memastikan rakyat dapat hidup dalam keadaan yang aman dan damai.

    ReplyDelete
  7. lihat saja apa jadi dengan kelantan setelah lebih 20 tahun PAS memerintah negeri itu.. maju sangatkah Kelantan?

    ReplyDelete
  8. apa buktinya PAS mampu melaksanakan negara berkebajikan sedangkan tindakan mereka sebelum ini bertentangan dengan slogan itu? bagaimana dengan masalah air di Kelantan? apa tindakan PAS Kedah terhadap bantahan penduduk terhadap tindakan kerajaan PAS merobohkan madrasah tertua di negeri itu? bagaimana kerajaan PAS Kedah boleh meluluskan lesen pembalakan di kawasan hutan simpan kapada syarikat besar??

    ReplyDelete
  9. Apa definisi negara kebajikan ni? Kasi suap rakyat saja? Tidak mahu rakyat berdikari?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana contoh negara kebajikan yang berjaya? Adakah jumlah mereka lebih banyak daripada yang kurang berjaya sebagai negara kebajikan?

      Delete