Sunday 12 February 2012

PEMERHATI LUAR PENTING UNTUK PRU-13.



SAUDARA Pengarang,

SAYA sangat bersetuju cadangan untuk menjemput pemerhati dari luar negeri semasa Pilihan Raya Umum ke-13 yang akan datang diimplimentasikan oleh Kerajaan Malaysia. Saya percaya dan dalam penyelidikan saya bahawa lebih 90% bersetuju dengan cadangan ini.

Pihak SPR selalu memberi jaminan bahawa pilihanraya di Malaysia adalah telus dan bersih. Maka itu kalau telus dan bersih kenapa harus takut kepada pemerhati dari luar negara yang datang untuk memerhati semasa pilihanraya kita. Seharusnya SPR lah yang sangat gembira, bak kata pepatah 'berani kerana benar, takut kerana salah'.

Parti-parti politik, baik parti kerajaan, mahu pun parti pembangkang harus dibenarkan menyertai pemerhati luar, siasatan undi hantu, isu mengundi dari sekali, undi pos dan selain dari hari mengundi itu sendiri.

Salam Hormat,

DATUK HJ. ZAINI BIN MOHD. ISA

10 comments:

  1. That's true, having outsiders observing our Electoral process could be good to ensure transparency and to prove that the Electoral Commission's integrity.

    ReplyDelete
  2. Hopefully this measure will be implemented in the General Election.

    ReplyDelete
  3. This measure will clear the air among the international communities regarding our election system being biased apart from ensuring that the election process is carried out fairly

    ReplyDelete
  4. Saya pun setuju jika ada pemerhati luar!

    ReplyDelete
  5. jika nk jemput pemerhati luar, kena pastikan pemerhati tersebu boleh dipercayai.

    ReplyDelete
  6. mungkin boleh dipertimbangkan. cadangkan pada kabinet

    ReplyDelete
  7. pemerhati dari luar tu biarlah tau selok belok dan peraturan dalam pilihanraya yang dibuat di negara ni.

    ReplyDelete
  8. Bagus juga cadangan itu yang mahukan pemerhati luar untuk menilai dan melihat sendiri.

    ReplyDelete
  9. cadangan itu memang baik.. tetapi jika kerajaan dapat mengguna-pakai cadangan itu, dan sekiranya pembangkang negara ini masih gagal merampas kerajaan, adakah pemimpin2 pembangkang akan berhenti dari membuat fitnah bahawa BN dan SPR bersekongkol menumbangkan pembangkang??

    ReplyDelete
  10. saya harap kerajaan dan spr dapat mempertimbangkang cadangan ini untuk digunakan pada pilihanraya umum nanti.. buktikan kepada pemimpin2 pembangkang dan juga rakyat Malaysia bahawa negara ini mempunyai sistem pilihanraya yang 100% bersih dan adil..

    ReplyDelete