Friday 23 March 2012

BUKAN PENIPUAN, TAPI PTH YANG SAH



Oleh : KUEK SER KUANG KENG

SURUHANJAYA Pilihan Raya (SPR) menjelaskan bahawa dakwaan penipuan pilihan raya yang didedahkan oleh Ketua Pembangkang Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini sebenarnya kes tulen pengundi biasa yang memohon untuk menjadi pengundi tidak hadir (PTH).

Menurut seorang pegawai kanan SPR, yang enggan namanya disiarkan, semakan yang dibuat dengan jabatan IT suruhanjaya itu mendapati pengundi Zarina Abu Tausi hanya didaftarkan sekali sahaja dalam daftar pemilih.

Katanya, nama Zarina sebelum ini berada di dalam daftar induk sebagai pengundi biasa tetapi telah memohon untuk menjadi pengundi tidak hadir pada 20 Disember 2011 kerana suaminya berkhidmat dalam tentera.

"Dia telah didaftarkan sebagai pendaftaran baru kerana ini adalah permohonan pertamanya sebagai pengundi tidak hadir. Apabila permohonannya diluluskan, dia akan dicatatkan sebagai pengundi tidak hadir, menggantikan rekod sebelumnya, "katanya kepada Malaysiakini.

Menurutnya lagi, terdapat dua rekod Zarina kerana pangkalan data - yang boleh diakses pihak awam di laman SPR sedang dikemaskini kerana daftar suku keempat hanya akan diwartakan dua hari lalu.

Pegawai itu berkata tanda '/' pada akhir nombor kad pengenalan itu, juga telah menimbulkan 'salah faham' bermaksud pengundi telah didaftarkan dua kali.

Katanya, rekod yang sedang diproses mempunyai tanda tersebut untuk memisahkan nombor kad pengenalan baru dan nombor kad pengenalan lama, jika ada.

"Hakikatnya, hanya terdapat satu orang dengan dua status yang berbeza. Apabila pangkalan data (di laman web) dikemas kini, orang yang sama akan hanya mempunyai satu status, "katanya.

No comments:

Post a Comment