Monday 12 March 2012

JANGAN BERTERUSAN KELIRUKAN RAKYAT



PRESIDEN Pertubuhan Pasok Momogun Kadazandusun Murut Bersatu (UPKO) Tan Sri Bernard Dompok membidas parti pembangkang yang cuba mengelirukan rakyat dengan memberi kenyataan yang terpilih atau laporan yang tidak tepat untuk meraih sokongan.

Beliau berkata kebanyakan kenyataan mereka tidak mencerminkan gambaran sebenar dan maklumat penuh tentang dasar dan program pembangunan yang dilaksanakan oleh kerajaan untuk kebaikan rakyat.

"Apa akan jadi apabila rakyat disajikan dengan laporan tidak tepat. Mereka akan menjadi keliru. Dikelirukan dengan laporan yang tidak betul sehingga mereka tidak dapat membuat pilihan yang tetap (terutama dalam pilihan raya umum)," katanya ketika berucap pada majlis perasmian Program Sepakat Komuniti 1Malaysia anjuran Jabatan Penerangan Sabah di Buhavan Square, Penampang, Sabtu malam.

Dompok yang juga Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi berkata rakyat kini 'dibanjiri maklumat' yang disalurkan melalui pelbagai saluran termasuk media baru, blog dan laman sosial yang adakalanya mempengaruhi pemikiran rakyat.

Oleh itu, beliau berharap Komuniti 1Malaysia di bawah naungan Jabatan Penerangan dapat membantu kerajaan menangkis isu negatif yang dibangkitkan oleh pihak pembangkang. (BERNAMA)

20 comments:

  1. Rakyat harus bijak menilai, tidak semua cerita yang disebarkan oleh pembangkang tu benar. Program2 kerajaan untuk rakyat juga harus diambil kira.

    ReplyDelete
  2. Rakyat semakin bijak menilai.

    ReplyDelete
  3. Hoping the party can distribute correct information to the people.

    ReplyDelete
  4. Not only opposition but the leading party may convey incorrect information that confuse the people too.

    ReplyDelete
  5. Kadang kala rakyat juga susah untuk menilai apa yang benar dan tidak.

    ReplyDelete
  6. Ada juga info yang dibongkar oleh pembangkang didapati sah juga.

    ReplyDelete
  7. rakyat jgn mudah terpengaruh dgn kata2 pembangkang, kena bijak dalam menilai segala yang didengari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pihak pembangkang yang menggunakan politik kotor akan menggunakan apa jua cara untuk menjatuhkan kerajaan. kini, mereka bukan lagi menjadi pelengkap kepada jentera pentadbiran negara.

      Delete
  8. Itulah rancangan yang dibuat oleh pembangkang sekarang ini. memberikan pelbagai isu yang diputar belitkan hanya untuk pentingan diri sendiri.

    ReplyDelete
  9. Kerajaan perlu menepis pelbagai isu yang dipermainkan oleh Pembangkang. Kerana isu sebegini yang akan memburukkan keadaan.

    ReplyDelete
  10. Peringatan kepada rakyat supaya tidak mudah terpedaya dengan apa yang dikatakan oleh pembangkang. Kerana kita perlu menyiasatnya terlebih dahulu sebelum bertindak.

    ReplyDelete
  11. Jom kita satu kan Negara kita dengan slogan 1 Malaysia..

    ReplyDelete
  12. Benar..Itu sudah semestinya sebagai rakyat perlu sedar akan kebenaran atau rekaan semata-mata.

    ReplyDelete
  13. bila pembangkang dalam keadaan terdesak mahu merampas kerajaan, mereka akan gunakan apa sahaja taktik sekalipun taktik itu mereka tahu amat jijik dan kotor..

    ReplyDelete
  14. jika kerajaan tidak mahu rakyat dikelirukan oleh media2 pembangkang, kerajaan perlulah berhatti2 dalam setiap tindakan mereka dan sentiasa bersedia memenuhi tuntutan rakyat..

    ReplyDelete
  15. Semua maklumat yang diperolehi oleh rakyat perlulah dinilai dengan baik dan bukan diterima bulat2 kerana sesetengah sumber ada yang memutarbelitkan fakta dan keadaan sebenar.

    ReplyDelete
  16. The young generation should be the catalysts to ward off the bad intention of the opposition who use the social media for their slanderous attacks, and for matters contrary to human norms.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Information Communication and Culture Minister Datuk Seri Dr Rais Yatim said the young who were active on the social sites could change the negative perspective being schemed by those who wanted to destroy the unity, love and harmony between the Peninsula and Sabah and Sarawak.

      Delete
    2. "We must oppose anyone who uses the social web pages to slander and realize their illogical falsehoods. The glorious future of Sabah and Malaysia lies in the hands of the young," he said in his speech, which was read by his deputy Datuk Joseph Salang, when opening the Sabah Social Media Convention at Universiti Malaysia Sabah here, today.

      Delete
    3. Rais said the ministry endeavoured to provide all facilities involving the broadband in the state so the social media could be used to dispel all falsehoods and slanders from the opposition.

      Delete