Wednesday 14 March 2012

MARSIS TETAP PERJUANGKAN TANAH ADAT


Oleh : DG SITI KHAIRUNNISA

MARKAZ Siswa Siswi Islam Sabah (MARSIS) telah berjaya mengadakan satu himpunan kecil di tengah ibu kota Kuala Lumpur dengan memilih Pasar Seni sebagai medan pemidato berucap.

Walau pada permulaannya dihalau oleh pihak berkuasa kawasan Pasar Seni kerana menggunakan pentas tanpa kebenaran dan menggunakan pembesar suara. Namun, semangat anak-anak Sabah tidak berhenti setakat di sana. Perhimpunan tetap diteruskan ke sudut lain di kawasan yang sama.

Himpunan yang dihadiri oleh anak muda daripada pelbagai latarbelakang tetapi mempunyai kesedaran yang sama. Mahasiswa yang hadir ada yang datang dari jauh seperti Kedah dan Kelantan atas misi dan matlamat yang serupa dengan kehadiran mahasiswa lain.

Isu tanah adat ini berjaya menyatukan mahasiswa untuk bersolidariti walau dalam jumlah kehadiran yang sedikit. Antara pemidato yang berucap pada himpunan ini adalah wakil daripada MARSIS sendiri, wakil daripada Watch 13 dan wakil daripada Anak Muda Sabah.

Native Costumady Rights Land atau tanah adat antara isu sensitif rakyat pribumi Sabah. Rampasan yang dilakukan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab wajar dihentikan. Mahasiswa sebagai suara rakyat berhak menyuarakan sisi pandang yang tidak dipengaruhi oleh mana-mana pihak.Isu tanah adat ini wajar menjadi perhatian semua pihak agar semua peka dengan kezaliman yang sedang dihadapi oleh rakyat Sabah.Mahasiswa prihatin membantah rampasan tanah adat.

16 comments:

  1. Hope to see that the NCR issue can be finally be resolved. I'm also glad to see that the people are getting more and more freedom of speech in recent months.

    ReplyDelete
  2. Democracy is getting more respect nowadays within the state, hope that the people's voice will be heard in this.

    ReplyDelete
  3. It is good to see that there are locals abroad who are aware of this matter. But what I find most disturbing is that these group of students have mixed their priorities.

    ReplyDelete
  4. Since they are in the course of their academic pursuits, I believe they should have put their focus in academia rather than putting on this public display.

    ReplyDelete
  5. The situation proves to be detrimental against them since they are doing open public speaking without obtaining proper permission from the relevant authority.

    ReplyDelete
  6. Though admirable their stance on this issue , but this goes to show immature the approach they have taken .

    ReplyDelete
  7. There is nothing wrong should they wanted to discuss the issue of Native Customary Rights Land, but it must be conducted and confined within the sphere of academia.

    ReplyDelete
  8. Government cabinet is currently still in discussion process regarding this native land matter.

    ReplyDelete
  9. I hope this NCR issue will eventually solved. The people have already voice out their stand to fight for the native land rights, I hope government will try their best to ensure that the people's voice is heard.

    ReplyDelete
  10. Harap2 penyelesaian yang akan dibincangkan dalam cabinet adalah penyelesaian yang terbaik.

    ReplyDelete
  11. isu NCR kini dalam perbncangan kabinet, jgnlah nak perbesarkan hal ini dgn membuat sebarang perhimpunan.

    ReplyDelete
  12. Isu NCR bukannya boleh diselesaikan dalam satu malam. Kerajaan pun berusaha untuk cari jalan penyelesaian. Jika demo kerap berlaku, ia mungkin akan merumitkan lagi keadaan dan memesongkan maklumat sebenar kepada orang ramai.

    ReplyDelete
  13. Dengan apa yang kita ketahui sendiri bahawa, Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman dengan kenyataan bahawa kerajaan menjemput pemimpin-pemimpin parti komponen Sabah BN dan mereka yang pakar untuk memberi pandangan mengenai NCR. Maka kita nampak sendiri begitu seriusnya kerajaan ingin menyelesaikan kes ini. Semoga kerajaan akan meneruskan lagi usaha mereka mungkin lebih banyak cara yang perlu diambil untuk menyelesaikan kes ini.

    ReplyDelete
  14. semua pelajar yang berhimpun tu sudah siapa ulangkaji ka?? tidak ada apa2 assingment mau buat?? kalau masih bergelar pelajar tu, buatlah cara belajar.. Malaysia tidak kekurangan parti politik atau NGO yang mana mereka lebih sesuai dengan tugas2 ini..

    ReplyDelete
  15. jika beginilah sikap pelajar2 Malaysia, sampai bila2pun ranking institusi pengajian tinggi Malaysia tetap ditangga yang tercorot..

    ReplyDelete
  16. musnah harapan orang tua bila anak2 yang diharapkan menimba ilmu lebih suka membuang masa dengan berhimpun dijalanraya..

    ReplyDelete