Saturday 3 March 2012

PENDUDUK KAMPUNG BANGAU JADI IKAN MASIN?



PARA penduduk, terutama guru-guru,murid-murid di SK Bangau dan Kampung Bangau, kira-kira 16km dari Kudat seperti sudah menjadi 'ikan masin' setelah menghadapi masalah air sejak tiga bulan lalu ekoran paip pecah akibat pembinaan jalan raya Batu 10 melalui Jalan Bangau ke Kg Kimihang.

Masalah ini berlaku apabila saluran paip pecah di tengah jalan berhadap SK Bangau dan diakui sendiri oleh Guru Besar sekolah berkenaan apabila ditemui oleh Ketua Perhubungan DAP Kudat, Alex Wong bila beliau dihubungi untuk pemeriksaan masalah berkenaan.

Ketika melawat Kg Bangau bersama Pengerusi DAP Tg Kapor, Orong Sahap, Alex Wong menyeru pihak kontraktor jalanraya agar dapat bertimbangrasa dan membantu rakyat bagi membaik pulih batang paip yang pecah di tengah jalan supaya tidak membebankan rakyat sini.

Tambah beliau semua pihak wajib bekerjasama tidak kira pihak pemaju, penduduk kampung, kontraktor lebih-lebih lagi pih berwajib seperti JKR dan Jabatan Air Daerah supaya memantau perjalanan projek-projek berkenaan agar tidak menyusahkan rakyat.

Beliau juga mencabar Adun Tanjong Kapor, Datuk Teo Chee Kang datang sendiri saksikan masalah rakyat, bukan asyik berseronok di Majlis Penyampaian BR1M sedangkan rakyat kekeringan air.

Alex Wong bersama rombongan sempat menziarahi Mendiang Maratin Apuk yang meninggal dunia sertamerta setelah sebatang kayu akasia yang ditebang gemulah menimpa dirinya sendiri.

Gemulah meninggalkan seorang balu dan lima orang anak yang masih bersekolah. Rombongan DAP Kudat juga menyampaikan sumbangan kepada keluarga yang ditimpa masalah mengejut ini.

Alex Wong menyeru pihak NGO di Kudat supaya dapat membantu keluarga ini dengan apa jua bentuk bantuan bagi meringankan beban keluara Maratin Apuk.

No comments:

Post a Comment