Tuesday 6 March 2012

RUMAH PERTAMAKU HANYA 'ANGAN-ANGAN'


SKIM

PELAN pemilikan rumah, Skim Rumah Pertamaku yang dilancarkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak pada Mac lalu, kini di ambang kegagalan kerana belum ada satupun permohonan untuk mendapatkan pinjaman 100 peratus diluluskan oleh mana-mana bank.

Intipati utama skim itu, adalah kerajaan akan membantu menyediakan 100 peratus pinjaman bagi pembeli rumah muda yang mempunyai pendapatan bulanan kurang daripada RM3,000, bagi membeli rumah yang bernilai sehingga RM400,000.

Laporan akhbar harian Cina Sin Chew Daily pada muka hadapanya memetik beberapa bank sebagai berkata adalah mustahil membekalkan kemudahan pinjaman itu; manakala mereka yang sepatutnya menikmati manfaat daripada skim itu pula menyifatkannya sebagai 'angan-angan'.

Seorang perancang kewangan menjelaskan kepada akhbar itu bahawa pinjaman RM400,000 akan diterjemahkan kepada ansuran bulanan sebanyak RM1,780 bagi tempoh pembayaran 30 tahun. Ini juga akan menelan lebih separuh daripada pendapatan mereka yang hanya RM3,000 sebulan.

"Walaupun bank hanya meluluskan 80 peratus daripada pinjaman, pembeli masih perlu membayar wang pendahuluan RM80,000, yang jelas tidak mampu oleh kebanyakan mereka.”

Untuk memburukkan lagi keadaan, Bank Negara pula memperketatkan syarat pinjaman dengan mengarahkan bank-bank untuk meluluskan jumlah pinjaman berasaskan pendapatan bersih peminjam, iaitu pendapatan mereka selepas ditolak caruman kepada KWSP, cukai pendapatan, hutang kad kredit dan liabiliti lain.

Oktober lalu, Timbalan Menteri Kewangan Datuk Donald Lim berkata bahawa kerajaan sedang mempertimbangkan untuk mengkaji semula syarat kelayakan dengan membenarkan mereka yang berpendapatan sehingga sekitar RM6,000 hingga RM7,000 juga layak memohon.

Walau bagaimanapun ini telah menimbulkan persoalan sama ada ia hanya akan membantutkan objektif skim berkenaan iaitu untuk memudahkan pembeli yang berpendapatan rendah memiliki rumah pertama mereka.

No comments:

Post a Comment