Tuesday 13 March 2012

SISTEM SATELIT PANTAU GAJAH PIGMY



SEEKOR gajah pigmy Borneo betina yang dipasang kolar satelit baru-baru ini diharapkan boleh memberi petunjuk dalam usaha mengenal pasti koridor utama penghijrahan haiwan itu di kawasan hutan yang terpisah akibat pembangunan, termasuk pembinaan Jalan Sandakan-Lahad Datu.

Kolar yang dipasang pada haiwan setinggi 1.9 meter yang ditangkap di Hutan Simpan Segaliud Lokan itu, dijangka menghantar data tentang kemungkinan penghijrahan kumpulan gajah berkenaan hingga ke Hutan Simpan Pin Supu atau dari wilayah Hilir Kinabatangan ke Segaliud Lokan.

Ketua Pemuliharaan dan Penyelidikan Amanah Pemuliharaan Borneo (BCT) Raymond Alfred berkata kumpulan antara 290 dan 310 gajah yang mendiami kawasan Kinabatangan itu kini terpisah daripada kumpulan utamanya di bahagian tengah Sabah, termasuk Hutan Simpan Segaliud Lokan, oleh jalan raya berkenaan.

Alfred berkata masalah pemisahan habitat itu boleh diselesaikan melalui penyediaan rangkaian koridor hidupan liar yang menghubungkan kawasan hutan simpan.

"Kegiatan pemasangan kolar ini adalah antara komponen Program Koridor Biodiversiti Mega yang diperkenalkan BCT untuk meningkatkan kadar penyambungan hutan dan koridor ekologi di kawasan habitat utama gajah pigmy Borneo dan Orang Utan di Sabah.

"Kewujudan Koridor Biodiversiti Mega akan membolehkan gajah ini serta Orang Utan berhijrah dengan selamat, mendapat sumber makanan dan menjalin hubungan genetik sesamanya," kata Alfred dalam kenyataan bersama yang dikeluarkan BCT dan Jabatan Hidupan Liar Sabah.

Gajah berkenaan yang diberi nama 'Segaliud', berusia antara 25 hingga 35 tahun. Haiwan ini didapati sihat dan mempunyai seekor anak yang masih menyusu berusia lima atau enam bulan.

Kegiatan pemasangan kolar ini dilaksanakan untuk julung kalinya oleh BCT dan Unit Penyelamat Hidupan Liar, Jabatan Hidupan Liar Sabah, dengan kerjasama KTS Plantation Sdn Bhd.

Alfred berkata satu langkah jangka panjang perlu dilaksanakan untuk menangani isu pemisahan hutan.

"Antara langkahnya ialah pembelian, pemuliharaan dan pemulihan kawasan simpan riparian (di tebing sungai) untuk mewujudkan semula koridor hidupan liar bagi menghubungkan habitat utama dengan kawasan perlindungan," kata Alfred.

Pengarah Jabatan Hidupan Liar Sabah Dr Laurentius Ambu berkata jabatan itu bekerjasama dengan BCT dan rakannya daripada sektor swasta untuk menambah dan mengekalkan koridor penting untuk gajah.

"Koridor hidupan liar boleh menjadi penyelesaian jangka panjang terbaik bagi masalah yang dihadapi gajah Borneo yang terancam," kata Ambu.

Berdasarkan Pelan Tindakan Gajah yang dikeluarkan jabatan itu baru-baru ini, terdapat kira-kira 2,040 gajah di Sabah ketika ini. (BERNAMA)

12 comments:

  1. Semoga usaha melindungi gajah pigmi yang semakin pupus ini akan berjaya.

    ReplyDelete
  2. Bilangan gajah pigmi ini semakin berkurangan, harap mereka tidak akan terus menghadapi ancaman.

    ReplyDelete
  3. dgn adanya kolar tersebut kegiatan gajah tersebut dpt dipantau.

    ReplyDelete
  4. Semoga objektif kajian tercapai.

    ReplyDelete
  5. ada kumpulan gajah yang masih berkeliaran di ladang2 kelapa sawit Felda lahad Datu.. baik semua gajah2 itu dipindahkan ke habitat yang lebih selamat bagi mengelakkan pertembungan antara manusia dengan haiwan ini yang mana ianya boleh mengancam samada kepentingan manusia mahupun haiwan itu sendiri..

    ReplyDelete
  6. Pygmy elephants were long considered the same as Asian elephants. A myth held that they were remnants of a domesticated herd given as a gift by the British to a Borneo sultan in the 17th century.

    ReplyDelete
  7. They were not considered a conservation priority until a chance DNA analysis by WWF and New York’s Columbia University in 2003 revealed them to be a genetically distinct subspecies.

    ReplyDelete
  8. Borneo pygmy elephants have significantly different characteristics from their cousins found on mainland Asia and Sumatra.

    ReplyDelete
  9. They are relatively tame and mild-tempered compared to other Asian elephants, they are also smaller in size.

    ReplyDelete
  10. There are estimated to be fewer than 1,500 of the elephants. Compared to other elephants, Borneo’s pygmy elephants are baby-faced and gentle-natured.

    ReplyDelete
  11. DNA evidence shows Borneo’s elephants were isolated about 300,000 years ago from their cousins on mainland Asia and Sumatra.

    ReplyDelete
  12. During that period, they grew smaller with larger ears, longer tails and straighter tusks. Their genetic distinctiveness makes them a high priority population for conservation.

    ReplyDelete