Friday 13 April 2012

BEKAS PENGURUS BESAR SIME DARBY DIPENJARA



BEKAS Pengurus Besar Kanan Sime Darby Engineering Sdn Bhd di Pasir Gudang, Johor hari ini dihukum penjara 27 tahun dan denda RM894,400 oleh Mahkamah Sesyen di Kuala Lumpur selepas didapati bersalah terhadap lima tuduhan rasuah melibatkan lebih RM180,000.

Hakim Ahmad Zamzani Mohd Zain membuat keputusan itu selepas mendapati pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan munasabah bagi semua pertuduhan terhadap Md Zaki Othman di akhir kes pembelaan.

Md Zaki, 50, yang kelihatan tenang ketika dijatuhi hukuman itu, turut diperintahkan menjalani hukuman penjara 112 bulan sekiranya gagal membayar denda itu.

Ahmad Zamzani ketika menyampaikan keputusan itu berkata keterangan pembelaan tertuduh adalah bersifat penafian semata-mata dan penjelasan olehnya adalah secara tidak jujur dan tidak munasabah.

"Keterangan alibi yang diberikan oleh saksi pembelaan adalah tidak berasas dan tidak munasabah dan ianya telah gagal mematahkan anggapan bahawa suapan berbentuk jam tangan dan perabot diterima secara rasuah," kata hakim itu. (Bernama)

6 comments:

  1. They have to bear the consequences of their actions.

    ReplyDelete
  2. itulah akibatnya terlibat dalam rasuah.

    ReplyDelete
  3. Sesiapa yang didapati bersalah maka semestinya akan dikenakan tindakkan undang-undang.

    ReplyDelete
  4. sepatutnnya, orang kaya seperti beliau tidak perlu diminta untuk membayar denda.. teruskan saja dengan hukuman penjara..

    ReplyDelete