Friday 13 April 2012

BERSIH KESAN 24,000 PENDAFTARAN BERGANDA



Oleh : KUEK SER KUANG KENG

BERSIH mendakwa menemui lebih banyak penipuan dalam daftar pemilih menjelang perhimpunannya pada 28 April, termasuk 24,105 pengundi di Sabah dan Sarawak yang didakwa didaftarkan semula di Selangor.

Dalam sidang media di Kuala Lumpur kelmarin, mereka mendakwa 15,520 pengundi dan 8,585 pengundi Sarawak didaftarkan semula kali kedua di Selangor dalam daftar pemilih terkini sehingga suku pertama 2012.

Mereka bagaimanapun tidak mendedahkan kes spesifik apabila ditanya oleh media. Sebaliknya, menurut jawatankuasa pemandunya, ia akan didedahkan dalam sidang media lain dalam waktu terdekat.

BERSIH yang diketuai Bekas Presiden Majlis Peguam S Ambiga dan Sasterawan Negara Datuk A Samad Said (lihat foto) juga mendakwa dalam daftar pemilih sama, seramai 7,841 pengundi di Selangor didaftarkan dengan MyKad dengan kod lokasi 71, merujuk kepada kelahiran di luar Malaysia.

9 comments:

  1. Previously Bersih 2.0 has urged the EC to implement the following:
    Clean the electoral roll
    Reform postal voting
    Use of indelible ink
    A minimum campaign period of 21 days
    Free and fair access to mainstream media
    Strengthen public institutions
    Stop corruption
    Stop dirty politics

    ReplyDelete
    Replies
    1. So far, the EC has requested the government to postpone the polls to allow them to clean the voter registration list. The use of indelible ink has also been agreed on, if not mistaken there will also be a reform on postal voting as well.

      Delete
    2. Kenapa harus ada adakan perhimpunan, wakil2 pembangkang ada juga dalam PSC. segalanya telah dibincangkan

      Delete
  2. The PSC also agreed to implement 18 out of 20 recommendation after discussion with the members to make the electoral system more cleaner.

    ReplyDelete
  3. Mampukah M'sia mempunyai p'raya yang adil dan bersih??

    ReplyDelete
  4. SPR kena pastikan senarai daftar pemilih benar2 bersih.

    ReplyDelete
  5. Nampaknya analisis BERSIH melihatkan yang penyertaan akan melebihi daripada sebelum ini.

    ReplyDelete
  6. beliau tidak mendedahkan kes specifik menunjukkan penganjur Bersih berbohong dalam isu ini.. mereka sengaja mencipta alasan supaya mereka boleh menganjurkan demonstrasi.. matlamat mereka adalah untuk menumbangkan kerajaan, bukan untuk memastikan pilihanraya bersih dan adil..

    ReplyDelete
  7. sia2 saja wakil2 pembangkang menganggotai PSC.. kalaupun Ambiga yang mewakili PSC, saya yakin perhimpunan Bersih tetap akan dijalankan..

    ReplyDelete