Wednesday 11 April 2012

TREK REKOD NAJIB, IDEA MENANG PILIHAN RAYA



Oleh : JAHABAR SADIQ (TMI)

DATUK Seri Najib Razak bergantung kepada idea, trek rekod dan berharap rakyat Malaysia akan memilih pihak yang berpengalaman menentang Pakatan Rakyat (PR) untuk menang pada pilihan raya akan datang, jelas pihak yang terlibat dengan kempen Perdana Menteri.

Pengerusi BN itu malam tadi ketika siaran langsung di televisyen tempatan menuntut pengundi Cina untuk pentadbirannya melaksanakan perubahan dengan berkata “perjalanan telah bermula, dan kami telah berjaya melaksanakan pelbagai perkara sepanjang tiga tahun ini” sejak beliau memegang tampuk pemerintahan.

The Malaysian Insider difahamkan tema itu diulang-ulang oleh diplomat BN sejak beberapa bulan lalu bagi memastikan mereka memperoleh kembali dua pertiga majoriti Parlimen dan negeri yang tewas pada pilihan raya 2008.

Turut difahamkan sekurang-kurangnya satu parti komponen BN, MCA, bersiap sedia untuk berkempen bagi membuktikan kepimpinan Najib berbanding pemimpin PR seperti Datuk Seri Anwar Ibrahim, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Datuk Nik Aziz Nik Mat. Malahan, beberapa laman web pro BN turut diwujudkan sejak beberapa bulan lalu bagi mempromosikan pentadbirannya itu.

“Kempen itu mudah. Najib mempunyai idea dan trek rekod yang tidak dimiliki oleh pembangkang,” kata pemimpin Umno yang berpengaruh kepada The Malaysian Insider.

“Umno mampu membuktikan mereka sudah melakukan banyak perkara sejak Merdeka. MCA akan membantu dengan membandingkan pentadbiran Najib dengan mereka yang berada di dalam Pakatan, yang mana ada antara mereka terlalu uzur, dan tidak berpengalaman melakukan tugas,” tambahnya.

Diplomat luar turut telah diberikan taklimat oleh rakan mereka dari Malaysia bahawa Perdana Menteri keenam ini bergantung kepada pelan transformasinya dan juga trek rekod sepanjang tiga tahun memerintah.

“Mereka menjelaskan kepada kami beliau adalah orang yang terbaik untuk melaksanakan tugas, sama ada di dalam Umno mahupun di luar parti,” jelas diplomat dari Eropah kepada The Malaysian Insider dan menambah beliau turut diberitahu Najib memerlukan mandat peribadi untuk memberikan kesan terhadap 'pembaharuan negara ini.'

“Sesetengah pegawai kerajaan terdapat rintangan terhadap idea Najib melaksanakan pembaharuan ke atas negara ini, namun kemenangan akan mengatasi perkara itu,” kata seorang lagi diplomat kepada The Malaysian Insider.

Menurutnya, Najib dijangka akan membincangkan ideanya dan komitmen untuk melakukan perubahan apabila bertemu Perdana Menteri British David

Cameron minggu ini dan Presiden Kazakhstan Nursultan Nazarbayev minggu berikutnya.

Penganalisis turut bersetuju Najib telah melaksanakan banyak perkara sejak tiga tahun ini apabila menggantikanTun Abdullah Badawi namun menjelaskan “gaya kempennya itu” ada kekurangan.

“Memang tidak dinafikan Najib telah melakukan banyak perkara yang lebih efektif berbanding Pak Lah, dengan mengemukakan pakej yang lebih komprehnsif untuk setiap lapisan dan berharap akan merubah negara ini,” kata penganalisis politik Dr Ong Kian Min said, merujuk kepada 1 Malaysia, Program Transformasi Kerajaan (GTP), Program Transformasi Ekonomi (ETP) dan Model Ekonomi Baru (NEM) dan agensi pelaksana seperti Pemandu, TalentCorp, InvestKL dan Agensi Innovasi.

Namun begitu, jelasnya, cabaran utama yang perlu dihadapi Najib adalah “beliau terlalu dominan menggunakan platformnya dan ini melihatkan rakan Kabinetnya dan pemimpin BN seperti tidak mempunyai idea mereka sendiri dan “setiap polisi transformasinya, beliau turut akan melakukan 'U-turn,” sepertimana pengecualian NEP di dalam NEM, “bercakap tentang 1 Malaysia tapi masih lagi bertemu pemimpin Perkasa dan Pekida, termasuk membuat rayuan terhadap hukum Allah.”

Saintis politik Dr James Chin berkata, gaya kepimpinan Najib itu mungkin diterima masyarakat luar bandar, tapi tidak di kawasan bandar.

“Di luar bandar, jentera Umno sangat kuat. Masalahnya sekarang, sementara 1 Malaysia masih kuat dengan pemberian wang tunai kepada golongan berpendapatan rendah, pengundi akan merasakan mereka menyukai Najib, tapi membenci Umno. Dalam situasi itu, tindakan logik yang akan dibuat adalah sama ada pengundi akan merosakkan undi, ataupun tidak mengundi,” jelas ahli akademik di Monash University, Sunway ini.

Chin turut menjelaskan, beliau khuatir kempen Najib itu akan membuatkan beliau kehilangan Putrajaya dan kerusi Umnonya.

“Masalah utama sekiranya beliau menunjukkan prestasi yang buruk dalam PRU, beliau akan menanggung beban dengan gaya kempen tersebut. Beliau tidak mampu untuk berkongsi kesalahan,” katanya.

Chin turut menjelaskan, MCA, MIC, dan Gerakan termasuk komponen parti BN memperlihatkan sokongan terhadap gaya kempen sedemikian terutamanya sewaktu lawatan ke setiap negeri di negara ini.

“Dengan cara ini mereka tidak akan ditanya soalan bagaimana keadaan presiden parti, terdapat banyak masalaj pemimpin parti komponen BN,” tambahnya.

15 comments:

  1. Rekod performance kerja yang cemerlang pasti dapat sokongan rakyat

    ReplyDelete
  2. Banyak cetusan idea yang dilakukan oleh Najib dalam pembangunan negara ini tapi banyak juga kritikan2 yang diterima beliau.

    ReplyDelete
  3. Najib pasti ada strategi terbaik untuk menang dalam PRU nnti.

    ReplyDelete
  4. Jika Datuk Najib terus memberikan yang terbaik kepada rakyat pasti sokongan rakyat tidak akan berbelah bagi kepada beliau.

    ReplyDelete
  5. melihat kepada kemenangan berturut2 BN/umno dalam setiap pilihanraya kecil dan pilihanraya negeri Sarawak, sudah tentu cukup untuk memberikan gambaran bahawa populariti Najib semakin meningkat dan bakal membuka ruang untuk BN kekal memerintah selepas PRu13..

    ReplyDelete
  6. ETP, GTP, NKRA, NKEA, NEM, PTP, EPP… There are all the acronyms used by our prime minister Datuk Seri Najib Tun Razak that represents the various transformation programs and plans that his administration had come up with.

    ReplyDelete
  7. Since Najib stepped into office he has been chanting the slogan of transformation starting from 1Malaysia followed by GTP, ETP, NKRA, NKEA and such.

    ReplyDelete
  8. Then after the prime minister’s meeting with Barisan Nasional (BN) MPs, he came up with yet another new plan which is to transform BN through its Political Transformation Program or PTP.

    ReplyDelete
  9. The aim of the GTP is to transform the government to be more effective in its delivery service for results that matter most to the people thus transforming the country into an advanced, united and fair society with high living standards.

    ReplyDelete
  10. Under this, six key areas are to be identified and developed. These areas are called the National Key Result Areas of NKRA. And, those areas include reducing crime, fighting corruption, improving student outcomes, raising living standards, improving rural infrastructure and improving public transport.

    ReplyDelete
  11. The ETP or Economic Transformation Program. Under the ETP, the aim is to transform Malaysia into a high-income economy so that the country’s gross national income per capita is RM48,000 or USD15,000.

    ReplyDelete
  12. These areas are the areas that have been seen to have potential to contribute a great amount of growth to the nation. And they have become the core of ETP.

    ReplyDelete
  13. Malaysia has implemented substantial measures to attract foreign investment including a moderation of preferences designed to benefit ethnic Malays.

    ReplyDelete
  14. As he introduced the reforms Najib stated, "The world is changing quickly and we must be ready to change with it or risk being left behind"

    ReplyDelete
  15. Under the ETP, they have NKEA which is short for National Key Economic Areas.

    ReplyDelete