Thursday 21 June 2012

1AZAM KERANGKA EKONOMI LUAR BANDAR




TINJAU…Japlin ketika diberikan taklimat hasil kerja yang dilakukan oleh para peserta yang menyertai kursus tersebut.

Oleh : JAAFAR ABDUL WAHID

KOTA KINABALU: Rakyat di negeri ini, terutamanya di kawasan luar bandar perlu peka untuk merebut setiap peluang yang disediakan ke-rajaan bagi mengubah kehidupan mereka menjadi lebih baik.

Pembantu Menteri Pembangunan Insfrastruktur, Datuk Japlin Haji Akim ketika menggesa demikian memberitahu bahawa kerajaan pusat dan negeri, ketika ini telah dan sedang menjalankan pelbagai program transformasi yang menyediakan pelbagai peluang pekerjaan serta ekonomi kepada rakyat dengan tumpuan kepada Sabah dan Sarawak.

Katanya, kerajaan akan sentiasa mendahulukan pembangunan tidak kira di kawasan bandar dan luar Bandar akan terus diberikan tumpuan dan dalam hubungan ini katanya, rakyat perlu merebut semua peluang daripada pekerjaan, perniagaan, pendidikan dan sebagainya.

“Kita perlukan anjakan paradagima bersikap kreatif, inovatif dan positif terhadap segala peluang dan ruang yang disediakan oleh kerajaan khusus untuk mempertingkatkan taraf sosio ekonomi kita seharian,” katanya ketika berucap merasmikan Kursus 1 Azam bagi kawasan Parlimen Kota Belud di salah sebuah hotel terkemuka di Kota Kinabalu, pagi kelmarin.

Seramai 160 peserta dari kawasan Parlimen Kota belud menyertai kursus tersebut yang dibahagikan kepada dua ketegori iaitu kursus Andaman dan juga membuat kek dan kuih muih.

Menurut Japlin yang juga Wakil Rakyat Kawasan Usukan jika segala dasar dan program pembangunan yang disediakan oleh kerajaan Bariasan Nasional ini tidak dimanafaatkan sepenuhnya oleh rakyat mereka bukan sahaja ketinggalan namun dalam masa yang sama sukar bagi mereka (rakyat) untuk keluar dari garis kemiskinan meskipun pelbagai peluang telah disediakan oleh kerajaan.

Mengambil contoh dengan kursus 1 Azam, Japlin berkata, ia bukan sahaja memberikan kemahiran kepada para peserta, sebaliknya mereka juga diberikan bantuan peralatan untuk memulakan bidang perniagaan sesuai dengan kursus yang mereka sertai.

“Jika kita bercakap soal model untuk memulakan perniagaan kerajaan melalui pelbagai jabatan dan agensi kerajaan turut menyediakan peluang pinjaman antaranya Tekun, Mara dan Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM), semuanya boleh membantu dari segi pinjaman modal pusingan,” tegas Japlin.

Tambah Japlin, Kerajaan Persekutuan di bawah kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah memberi tumpuan khusus kepada Sabah dan Sarawak melalui lawatan-lawatan ke negeri ini dan beberapa peruntukan dan belanjawan yang besar.

Malah katanya, di peringkat negeri melalui kepimpinan Ketua Menteri, Datuk Musa Haji Aman, semua perbezaan diketepikan; sebaliknya semua masyarakat pelbagai kaum di negeri ini mempunyai peluang sama rata untuk merebut peluang ekonomi pembangunan, pendidikan dan sebagainya.

“Tidak ada yang akan tertinggal di belakang, termasuk rakyat yang menetap jauh di pedalaman. Hakikatnya menjelang 2020 kelak, semua kaum dan lapisan rakyat di negeri ini akan dapat sama-sama menikmati pembangunan yang melimpah,” katanya.

Menurut Japlin lagi dalam tempoh sembilan tahun akan datang, rentak pembangunan semakin rancak seiring dengan usaha kerajaan mahu mengubah rakyat dan taraf ekonomi mereka kepada penduduk berpendapatan tinggi melalui pelbagai program transformasi, bukan sahaja di bandar tetapi juga di luar bandar.

56 comments:

  1. kerajaan byk sediakan peluang untuk rakyat tingkatkan taraf hidup, jadi manfaatkan peluang itu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Indeed. So folks, appreciate the government's effort in developing the peoples' lives.

      Delete
    2. The government has never forgotten about the people. Assistance were always provided by the government to the people. Its up to the people to grab the opportunity.

      Delete
    3. Semoga program kerajaan untuk membantu rakyat menghasilkan sesuatu yang positif.

      Delete
  2. 'Sudah diberi nasi jangan mau lagi disuapkan pula.'kerajaan sediakan kursus2 kemahiran serta bantuan peralatan, pandai2lah rakyat mengembangkannya menjadi suatu perniagaan yang boleh menjana pendapatan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. And that what it is. Never look down on the government.

      Delete
  3. semoga rakyat yang tergolong dalam miskin tegar dan miskin dapat memenuhi peluang pekerjaan yang disediakan oleh kerajaan melalui projek 1Azam.

    ReplyDelete
  4. rakyat haruslah merebut peluang2 yang disediakan oleh kerajaan untuk meningkatkan kemahiran diri..

    ReplyDelete
  5. juga perlu diperbanyakkan lagi kursus2 yang ditawarkan dalam 1Azam..

    ReplyDelete
  6. Rural areas are getting more and more assistance.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hopefully with the assistance that were given by the government ,the people standard of live would eventually improve.

      Delete
  7. Rakyat harus ambil inisiatif untuk begerak. Klaau tak susahlah. Tidak ada guna kerajaan beri bantuan kalau rakyat asyik mahu goyang kaki ja:P

    ReplyDelete
  8. Apapun, usaha ini memang sesuatu yang sangat baik:)

    ReplyDelete
  9. The people must grab whatever opportunity that the government open for them through the various program that were implemented.

    ReplyDelete
  10. the people shouldn't fully rely on the government. They also need to work hard on their own to improve the standard of living.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kerajaan tidak harus bersikap teramat bergantung kepada kerajaan, harus juga berusaha sendiri.

      Delete
  11. Grab every opportunity comes. Don't just sit and wait.

    ReplyDelete
  12. 1 Azam ini satu usaha yang baik daripada kerajaan. Ini akan dapat membantu meningkatkan ekonomi penduduk itu sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mogakan program ini memanfaatkan lebih banyak golongan awam.

      Delete
  13. Dengan adanya 1Azam ini mempunyai satu sasaran yang besar untuk membantu penduduk.

    ReplyDelete
  14. Pelbagai usaha yang telah dilakukan oleh kerajaan bagi membantu memastikan penduduk mendapat manfaat dari usaha tersebut.

    ReplyDelete
  15. Perkembangan ekonomi harus seimbang.

    ReplyDelete
  16. Bantuan telah diberi, harapkan mereka yang memerlukan bantuan dapay jug abantuan yang wajar.

    ReplyDelete
  17. Perancangan pembangunan ekonomi amat positif. Mogakan taraf hidup semua golongan dapat diperbaiki lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. peningkatan taraf hidup rakyat akan memajukan lagi rakyat.

      Delete
  18. perlu bijak merebut peluang untuk majukan diri sendiri.

    ReplyDelete
  19. teruskan usaha untuk meningkatkan ekonomi rakyat.

    ReplyDelete
  20. usaha yng bersungguh-sungguh pasti memberikan hasil yang positif.

    ReplyDelete
  21. langkah untuk memajukan ekonomi penduduk luar bandar adalah baik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Usaha kerajaan dalam memajukan ekonomi luar bandar harus sentiasa berterusan.

      Delete
  22. Program2 yang dianjurkan oleh kerajaan, peluang jangan disia-siakan.

    ReplyDelete
  23. ada banyak program bantuan yang disediakan oleh kerajaan.. namun jika program2 itu tidak sampai ke pengetahuan rakyat, sia2 saja la program itu dianjurkan.. wakil rakyat dan pemimpin2 di peringkat kampung perlu sama2 'mempromosikan' bantuan2 kerajaan ini..

    ReplyDelete
  24. The government has recently introduced the 1Azam insurance scheme that will insure 100,000 low-income households for RM12 million as part of an initiative under the Low-Income Households (LIH) NKRA to increase the living standards of the poor.

    ReplyDelete
  25. The insurance scheme is managed by Allianz Insurance under the purview of the Women, Family and Community Development Ministry and will benefit 500,000 poor people.

    ReplyDelete
  26. The scheme is only available to participants who are registered with the e-Kasih system.

    ReplyDelete
  27. Up to date, a total amount of RM3 million has been identified to be handed out to eligible recipients nationwide.

    ReplyDelete
  28. The 1Azam insurance scheme, which covers death and permanent disability, is for a duration of one year which started in January 1 and expires on December 31 this year.

    ReplyDelete
  29. The 1Azam insurance scheme was another effort by the government to show its concern and commitment to improve the welfare of the poor households under the GTP.

    ReplyDelete
  30. The women, family and community development ministry has achieved most of its National Key Performance Indicators (NKPI) targeted under the Government Transformation Programme (GTP), despite having encountered difficulties.

    ReplyDelete
  31. The most outstanding achievement was the reduction of 44,535 abject poor households to almost zero per cent by the end of last year.

    ReplyDelete
  32. In the GTP Annual Report 2010 issued by the Prime Minister's Department, the total number of households showed that 99.8 per cent of abject poor households had been eradicated from the actual target of 44,643 households.This leaves only 0.2 per cent or 108 to remain, as at Dec 31, last year.

    ReplyDelete
  33. The 1AZAM monthly allowance was successful in helping us achieve the NKPI target as was the initiative to leverage on the eKasih database to monitor and verify progress.

    ReplyDelete
  34. The 1AZAM initiative was offered to extremely poor and poor households registered in the eKasih database whereby registered households in the eKasih database have to undergo verification by the Implementation Coordination Unit (ICU) of the Prime Minister's Department.

    ReplyDelete
  35. The 1AZAM monthly allowance, a temporary cash assistance programme which was launched on Oct 25, last year by the ministry, had enabled 21,062 extremely poor households to enjoy the benefits which were made available via redemption at post offices and in the form of 1AZAM Investment.

    ReplyDelete
  36. Equally important is the fact that we are confident of sustaining the zero extreme poverty figure via 1AZAM.

    ReplyDelete
  37. Another major win was the training of women entrepreneurs in which the ministry scored 100 per cent achievement to train and develop 2,000 women entrepreneurs by end of last year.

    ReplyDelete
  38. Another 3,804 candidates are currently undergoing training and of this number, 1,000 are expected to complete their course by 2011 and the remainder thereafter.

    ReplyDelete
  39. The units were sold to them at a low price of between RM21,500 and RM35,000 per unit, up to 75 per cent less than the market value.

    ReplyDelete
  40. The target to reduce the number of poor households by 46,000 had only managed to reach 34.5 per cent or 15,868 households from the total amount due to certain circumstances.

    ReplyDelete
  41. The 3.6 per cent incidence of poverty baseline was based on an estimate of 208,000 households and the 2.8 per cent target based on an estimate of 162,000 households, this translates to a reduction of 46,000 households.

    ReplyDelete
  42. If this reduction is used as the 2010 target for this NKPI, then this target was not reached, since the number of households categorised as 'poor' in the eKasih database was only reduced by 15,868 or 34.5 per cent.

    ReplyDelete
  43. Therefore, going forward into 2011, a new NKPI has been introduced for the 1AZAM initiative which was aimed at significantly reducing the number of poor households in 2011.

    ReplyDelete
  44. The related ministry is committed to ensure 57,793 eKasih-registered poor households participate in the 1AZAM initiatives by end of last year.

    ReplyDelete
  45. All the 2010's backlog eKasih cases would be cleared by March this year and the new 2011 cases would be cleared in the same year.

    ReplyDelete
  46. The verification process is to take no longer than 14 days in Peninsular Malaysia and no longer than 28 days in Sabah and Sarawak.

    ReplyDelete