Sunday 3 June 2012

INDIA MIC Vs INDIA KIMMA.



Saudara Pengarang,

SAYA Chung Su Li, yang baru-baru ini mendedahkan Skandal IC Projek  pendatang asing India mengucapkan jutaan terima kasih kepada Perdana Menteri kerana mengumumkan penubuhan RCI menyiasat pendatang asing di Sabah. Kali ini saya ingin mendesak TOR Suruhanjaya Siasatan Di Raja termasuk menyiasat Budaya Rasuah 'kerakyatan' Di Sabah.

Kongres India Muslim (KIMMA) di Sabah terdiri daripada Kaum India yang beragama Islam tetapi berkelakuan  kurang ajar. Ini bukan tuduhan tidak berasas kerana kita boleh menjejak kelakuan Setiausaha KIMMA iaitu Nasir Bin Yusof @ Latiff yang memiliki IC Projek kini semakin panas.

Saya kurang berpuas hati dengan sikap kebanyakan India Muslim yang suka merasuah dalam usaha menghalalkan cara; sedangkan perbuatan tersebut diharamkan agama Islam.

Beberapa orang rakan saya daripada Malaysia India Congress (MIC)  mendedahkan bagaimana beberapa orang kanan Parti KIMMA mengamalkan budaya rasuah. Bukan salah Parti mereka, tetapi salah indivu berkenaan juga.

Namun, Yang DiPertua KIMMA, Datuk Baisul Khan harus memastikan parti itu mempunyai pemimpin dan rekod yang baik sejak dahulu, namun tiada seorang pun ahli KIMMA yang memiliki rekod tersebut.

Biar saya sebutkan nama beberapa tokoh supaya SPRM atau RCI mengenai Rasuah jikalau ditubuhkan dapat memulakan siasatan.

Noor (nama panggilan) yang memiliki sebuah kedai runcit di Kepayan merupakan anak kelahiran Ilayangudi, Tamil Nadu, India. Rata-rata masyarakat kampung ini adalah orang berkelakuan kurang ajar. 

Dikhabarkan bahawa Noor selalu membuat panggilan ke dalam lokap tahanan penjenayah di India namun saya tidak mempunyai bukti yang lengkap. Biarlah CBI India siasat. Noor telah membawa budaya kotor dan pelik ini ke Sabah juga.

Beliau melantik dirinya sebagai Ketua Masyarakat Tamil Ilayangudi di Sabah. Beliau memiliki keberanian merasuah siapa sahaja. Bangsa 'Sial' ini tidak takut melontarkan wang ringgit kepada pegawai kerajaan untuk memastikan segala urusan mereka berjaya.

Noor yang memandu Nissan Serena sering kelihatan keluar masuk balai. Namun hal ini bukan kerja saya untuk buktikan, sebaliknya tugas PDRM dan SPRM untuk menyiasat kegiatan Noor; termasuk kegiatannya menjual barang tidak lulus kastam di kedainya.

Peer Mohammed ialah adik kepada Latiff. Beliau yang mengunakan IC projek Berjaya menjadi pegawai RELA. Adakah kita boleh biarkan kegiatan orang ini? Beliau memiliki pengaruh besar dan semua pegawai polis melayan Peer seolah-olah beliau Pesuruhjaya Polis Sabah.

Semua ini berlaku semua kerana budaya rasuah yang diamalkan oleh Peer. Tanyalah semua balai polis sekitar Kota Kinabalu, semua kenal dan hormat kepada pada Peer kerana mereka dimanjakan dengan wang ringgit. Maaf, siapa yang makan cili dia yang terasa pedas!

Seterusnya Pemilik Restoran terkenal di Sabah, Restoran Anak Mami, Jamal Bin Sheikh Dawood yang berasal satu kampung dengan Noor. Beliau  ini sudahlah tidak pandai menjaga kebersihan restorannya, malah sering merasuah pegawai Imigresen dan Polis.

Orang kanan Pengarah Imigresen sendiri mempunyai talian dengan Jamal. Beliau meminta Imigresen meluluskan banyak kuota pekerja sekali gus. Tinjauan saya di kedai beliau di Lintas mendapati hal ini benar.

Jiran kedai beliau mengakui, pekerja mereka sering ditangkap, namun tidak sampai sejam keluar balik. Ramai pekerja mereka mengunakan pas kerja Kuala Lumpur yang dibawa masuk dengan bantuan Latiff. Jamal seolah-olah tidak membayar cukai.

Sewajarnya Lembaga Hasil Dalam Negeri menyiasat hasil empat buah kedainya yang mempunyai pendapatan purata RM 10,000 sehari tetapi dikenakan cukai berapa ratus sahaja setahun kerana kesemuanya tidak diisytiharkan.

Selain Noor, Peer dan Jamal, ada lagi tujuh orang samseng India  yang saya boleh buktikan mereka kuat merasuah, tetapi hanya akan didedahkan bila tiba masanya kerana bimbang mereka akan menghapuskan bukti.

Sekarang kita cerita soal MIC.  Saya ada ramai kawan dalam MIC. Perang di Sabah untuk orang India ialah antara V.Jothi dan Baisul khan. Saya memang katakan MIC lebih bersih daripada KIMMA. MIC di Sabah walaupun sedikit, perjuangan mereka mengunakan jalan benar. Saya memang tidak setuju jika MIC meminta kerusi untuk bertanding di Sabah dan malah saya sangat tidak setuju mereka meminta tanah di Sabah. Tanah hak bumiputera, Cina dan India tiada hak itu di Sabah.

Hal ini dipersetujui beberapa orang kanan MIC. Mereka hanya meminta, belum diberi atau diambil. Manakala KIMMA pula, mereka rasuah, mereka pasti akan dapat. Jarang meminta dan terus dapat. Hairan macam mana boleh jadi begini?

Dengan bantuan semua rakyat Sabah, kita tidak harus biarkan penjenayah seperti Mustaffa, Latiff, Batcha, Kata Kaja, Peer, Noor dan sebagainya merampas hak dan menyusahkan kita dan anak cucu kita kelak.

Mereka adalah penjenayah dan Sabah bukan tempat berbuat jenayah. Ayuh rakyat Sabah. Mari kita bersatu menentang kemungkaran ini kerana kami akan terus mendedahkan satu persatu pekung jenayah Warga India di Sabah yang mendapat kerakyatan songsang dan menjadi penjenayah di Sabah.

Salam Hormat,

CHUNG SU LI

8 comments:

  1. Hope that the Prime Minister's decision to set up the RCI will put an end to the illegal immigrant and project IC issues in the state.

    ReplyDelete
    Replies
    1. moga dgn adanya RCI, isu PATI dan projek ic dpt ditamatkan.

      Delete
  2. Sabahans should unite to prevent the illegal immigrants from taking over our state.

    ReplyDelete
  3. Buat aduan rasmi kepada pihak yang berkaitan jika bukti cukup.

    ReplyDelete
  4. Kalau setakat mendakwa tapi tidak ada bukti yang kukuh rasanya tidak ada makna pun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Perlu juga ada bukti kukuh, kalau ada lebih laporkan pada polis.

      Delete
  5. RCI pasti akan menyiasat segala penyelewengan IC di Sabah

    ReplyDelete
  6. "kebanyakan India Muslim"???

    Sabahkini tidak patut menyiarkan artikel yang berunsur perkauman.. bagi saya artikel ini lebih kepada emosi perkauman berbanding dengan isu jenayah yang cuba dibangkitkan oleh penulis..

    ReplyDelete