Sunday 24 June 2012

ISU BIAYA BANK ISLAM MEGA MEMBIMBANGKAN




Oleh : JAHABAR SADIQ (TMI)

KUALA LUMPUR : Rancangan Bank Negara Malaysia (BNM) untuk mewujudkan bank Islam secara mega telah menimbulkan kebimbangan di kalangan kakitangan kerajaan yang mana mungkin dikritik oleh pembangkang kerana menggunakan dana awam bernilai US$1 bilion (RM3.19 bilion) sebagai modal, kata sumber.

The Malaysian Insider difahamkan Gabenor Bank Negara Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz mengejutkan firma petroleum negara, Petronas dan Kumpulan Amanah Wang Persaraan (KWAP) apabila mengutarakan cadangan supaya setiap daripada mereka melabur US$100 juta.

Mengikut sumber, ahli lembaga KWAP telah menolak untuk melabur kerana tidak bersedia untuk membuat pelaburan tersebut.

Walaupun bukan menjadi keutamaan kepada Petronas untuk membiayai bank, syarikat minyak itu telah diarahkan untuk menyelamatkan Bank Bumiputera pada 1985 dengan suntikan dana RM2.5 bilion dan juga pada 1991 sebanyak RM1 bilion.

Ketika disoal berhubung perkara itu semalam, BNM enggan memberikan sebarang ulasan.

“Sebagai sebahagian daripada polisi, Bank Negara tidak boleh memberikan sebarang komen terhadap spekulasi," kata jurucakap BNM dalam emel balas kepada The Malaysian Insider.

Pegawai rasmi kerajaan menjelaskan, ketika idea bank Islam mega itu dicadangkan pada 2010, difahamkan bahawa syarikat asing akan membiayai dana entiti berkenaan yang bernilai US$1 bilion.

BNM sepatutnya mengeluarkan dua lesen bank Islam mega tetapi masih lagi belum dikeluarkan setakat ini.

"Amat pelik institusi Malaysia diarahkan untuk membiaya bank baru ini. Ia sepatutnya mendapatkan dana luar," kata sumber.

BNM pernah berkata ia sedang meneliti permohonan untuk mengeluarkan lesen bank mega dan pada 2010 menegaskan "pengumuman berkenaan lesen akan dibuat sejurus selesai penilaian."

Pemilik-pemilik bank berkata, bidaan untuk mewujudkan bank Islam yang seharusnya ditubuhkan sejak 2006 telah mengalami kesukaran seperti meningkatkan modal yang mencukupi dan tiada persetujuan di mana pemberi pinjaman itu perlu diletakkan.

Salah satu penyokong utama projek ini adalah Arab Saudi, Sheikh Saleh Kamel, pengasas dan pengerusi bank Islam yang berpangkalan di Bahrain Al Baraka, menurut laporan Reuters.

BNM tidak pernah mendedahkan pemohon bagi lesen itu tetapi terdapat spekulasi pasaran bahawa Bank Pembangunan Islam dan Al Baraka berminat.

Awal tahun ini, Kesatuan yang berpangkalan di Beirut-majalah Bank Arab Bersatu (UAB) melaporkan bahawa sebuah bank Islam mega dengan modal sebanyak US$1 bilion dan beribu pejabat di Bahrain mungkin akan dilancarkan tahun ini.

Memetik Pengerusi UAB Adnan Youssef sebagai berkata bahawa kira-kira US$600 juta daripada modal akan bersumber dari bank-bank Islam di Timur Tengah manakala baki modal akan dilanggan oleh dana kekayaan tempatan dan lain-lain institusi kewangan dan pelaburan, kata Adnan Youssef.

Youssef, juga Ketua Pegawai Eksekutif di Manama - Kumpulan Perbankan Baraka, pada awalnya berkata bank itu akan mempunyai modal sebanyak $10 bilion dan akan menjadi sebuah syarikat usahasama antara bank Islam serantau dan pelabur lain.

"Bank ini perlu membayar modal US$1 bilion, daripada US$600 juta akan diserahkan oleh bank Islam serantau dan bakinya oleh institusi kewangan yang lain, termasuk SWFs,” katanya kepada majalah UAB.

"Bagi membolehkan kami menyertai pasaran dengan projek ini, kami perlu mendapatkan US$600 juta penyertaan, yang kami jangkakan sebelum penghujung 2012 .... Saham berikutnya akan diapungkan sebelum penghujung tahun."

Kumpulan Al-Rajhi dari Arab Saudi adalah bank Islam terbesar dunia pada 2010, menguasai aset U$49.2 bilion hampir lima gabungan aset bank Islam di Arab, menurut UAB.

Kuwait Finance House (KFH) menduduki tangga kedua, dengan aset US$43.7 bilion pada 2010 berbanding US$39 bilion pada 2009. Dubai Islamic Bank (DIB) menduduki tangga ketiga, dengan aset bernilai US$24.5 bilion, diikuti Abu Dhabi Islamic Bank (ADIB), sekitar US$20.5 bilion.

Al-Baraka Group ditempat kelima, dengan nilai mencecah US$15.8 bilion dan Qatar Islamic Bank (QIB) menguasai aset keenam terbesar bernilai US$14.2 bilion.

Laporan itu juga menunjukkan Al-Rajhi turut memiliki modal terbesar pada US$8.08 bilion pada 2010. KFH kedua sekitar US$4.3 bilion, diikuti DIB pada nilai US$2.6 bilion, QIB dengan US$2.5 bilion dan ADIB sejumlah US$2.2 bilion.

No comments:

Post a Comment