Saudara Pengarang,
TARIF baru kesalahan trafik
sangat membebankan rakyat Malaysia. Tarif minimum saman adalah RM300 bagi
kesalahan nombor pendaftaran, lesen memandu tidak sah, melepasi had laju,
permit tamat tempoh dan tiada pemeriksaan Puspakom, mengimport kereta haram dan
melanggar arahan polis trafik. Manakala denda maksima boleh mencapai sehingga
RM5,000.
Sebagai rakyat Malaysia
berkeinginan untuk membeli kenderaan sendiri yang murah termasuk menanggung kos
penjagaan kenderaan, mereka seharusnya mempunyai pendapatan minimum bulanan
sebanyak RM1,200.
Dengan pendapatan sebanyak
ini jika berlaku sebarang masalah yang melibatkan keperluan kewangan maka
sempatlah hidup seseorang itu untuk beberapa bulan. Jika tanpa sengaja
melakukan kesalahan lalulintas yang tersebut di atas, bererti si pemandu akan
makan ‘Pasir' pada bulan tersebut. Jangan cakaplah kalau dikenakan denda
maksimum, boleh muflis dengan serta merta.
Kalau saman kenderaan RM50
seperti dahulu, rakyat masih boleh membayar saman walaupun merungut pada masa
yang sama. Tetapi banyak pesalah jalan raya lebih rela ‘memberi’ bayaran di
lapangan bagi mengelakkan pembayaran saman minimum di Balai Polis yang kadangkala
akan dikenakan bayaran melebihi dari RM50 dan pada masa yang sama menjimatkan
masa terutama bagi pemandu yang bergantung sepenuh atau secara tidak langsung
bergantung pendapatan dari memandu kenderaan.
Saya yakin di Sabah pesalah
jalan raya yang benar-benar membayar bagi kesalahan lalu lintas hanya bagi
pesalah yang mengunakan kenderaan persendirian sahaja, manakala kenderan
perdagangan kebanyakannya membayar ‘Saman’ di lapangan sahaja.
Tidak mustahil pendapatan
negara dari pesalah lalu lintas tidak mencapai separuh pun dari jumlah
sebenarnya yang melakukan kesalahan lalu lintas kerana ketirisan ini berlaku di
peringkat lapangan lagi.
Cuba bayangkan bila saman
yang perlu dibayar sebanyak RM300, saya yakin semakin ramai rakyat Malaysia
akan lebih rela membayar ‘Saman’ di lapangan. Tujuan asal kerajaan untuk
mengurangkan kemalangan dan menambahkan pendapatan negara tidak akan tercapai
tetapi yang pasti berlaku pemungut ‘Saman’ di lapangan akan lebih kaya dan
lebih aktif lagi.
Sekali lagi kerajaan secara
langsung dan tidak langsung telah berjaya membebankan rakyat dan seterusnya
menaikkan indeks rasuah negara.
Kemalangan yang berlaku di negara
ini harus dikaji dengan terperinci. Jika menteri dan kakitangan yang terlibat
terlalu 'lembab' untuk berfikir untuk mengurangkan bilangan kemalangan di
negara ini, lantik sahaja perunding yang berpengalaman untuk menjalankan kajian
mengenai isu tersebut.
Mereka ini saya katakan 'LEMBAP'
kerana apa yang berlaku di Kota Kinabalu, ‘round about’ Sepanggar, Melawa.
Kemalangan telah beratus kali sudah berlaku di ‘round about’ ini sehingga
pembahagi jalan ke bulatan ini hancur kerana dilanggar terlalu kerap.
Perkara ini banyak merugikan
harta benda rakyat malah kecederaan dan juga mengakibatkan kehilangan jiwa
berlaku. Kalau kita lihat reka bentuk ‘round about’ ini, ia terletak di bawah
paras jalan raya.
Akibatnya apabila kita lihat
dari jarak 500 meter dari kawasan ‘round about’ tersebut. Pemandu yang baru di
kawasan ini tidak akan sedar adanya ‘round about’ di hadapan mereka sehinggalah
menghampiri lebih kurang 100 meter barulah ‘round about’ itu kelihatan.
Kelajuan bukan punca utama
berlakunya kemalangan, kerana di Amerika dan Timur Tengah pemandu boleh memandu
sehingga mencapai 120 km/jam dan kelajuan ini adalah perkara biasa, tetapi
keadaan jalan yang sangat baik dan kebanyakan kereta berkuasa tinggi dapat
mengurangkan kemalangan berlaku.
Lebuhraya yang dibina
semacam diilhamkan dari jurutera yang tidak pernah ke universiti, sudahlah selekohnya
tajam dan malah permukaan jalan pun tidak rata. Tidak perlu berlajar tinggi
sangat, secara logik kalau selekoh, buatlah jalan tu condong sikit ke arah
selekoh.
Kedengaran kemalangan maut
di negara berlaku kebanyakan berlaku semasa memotong kenderaan lain. Ini sangat
jelas masa yang diperlukan untuk memotong terlalu lama dan mengakibatkan kereta
bertembung atau terbabas.
Jika kereta ini mempunyai
kuasa tinggi masa yang diambil untuk memotong adalah lebih pendek dan ini boleh
mengelakkan kereta boleh bertembung dengan kereta lain.
Kelemahan penguatkuasa juga
penyumbang besar kepada kenderaan yang tidak sesuai atau mencapai standard
minimum untuk digunakan di jalan raya. Pemeriksaan Puspakom sangat
‘menghairankan’, pemilik yang membawa sendiri kenderaan perdagangan, susah mahu
lulus tetapi apabila diserahkan kepada ‘runner’ pasti boleh lulus.
Perancang Bandar juga tidak
dibuat dengan teratur. Banyak bangunan tidak mempunyai bilangan letak kereta
yang mencukupi dan ini secara tidak langsung memaksa pengguna meletakkan kereta
mana-mana sahaja asalkan ‘muat’ dan ini juga boleh melibatkan kemalangan.
Jika kerajaan ingin
kurangkan kemalangan dan menambahkan pendapatan negara, langkah-langkah berikut
harus diambil kira:
1. Menaikkan gaji Polis,
JPJ, Puspakom dan JKR untuk memberi motivasi kepada mereka bahawa pekerjaan
mereka adalah periuk nasi mereka. Ini akan mengurangkan penerimaan wang rasuah
kerana gaji mereka sudah cukup untuk hidup dalam keadaan terjamin dibandingkan
jumlah rasuah yang diterima.
2. Pihak yang telibat harus
terlatih dan berpelajaran, bukannya jenis kelas LEMBAP.
3. Menurunkan cukai import
kenderaan dan alat ganti. Secara tidak langsung menurunkan harga kereta dan
alat ganti dan secara langsung pengguna akan memilih kereta yang baru dan
berjenama baik, berkuasa tinggi dan menggunakan alat ganti yang tulen dan
bermutu tinggi. Kereta dan alat ganti yang bermutu tinggi akan membantu
mengurangkan kegagalan fungsi-fungsi utama kereta dan ini boleh mengelakkan
kemalangan berlaku.
4. Tarif keselahan trafik
dikurangkan dan pada yang sama denda dalam bentuk teladan (berkhidmat dengan
masyarakat) dilaksanakan. Harga saman yang rendah akan mengalakkan orang ramai
membayar denda dari membayar ‘Saman’ di lapangan. Denda dalam bentuk teladan
juga penting bagi pesalah lalu lintas terutama bagi golongan berada yang tidak
ada masalah membayar berapa nilai sekali pun denda yang dikenakan.
Reformasi terhadap
perkhidmatan awan perlu bagi mengatasi ‘Penyakit Lembab’ semakin menular dan
menyusahkan rakyat.
Salam Hormat,
NOOR HALIM DATUK HAJI ZAINI
No comments:
Post a Comment