Wednesday 11 July 2012

MERDEKA BOLANG, AHLI POLITIK ATAU PENIPU?




PENIPU....Merdeka Bolang (kanan) bersama Ketua Cabang PKR Silam, Johani Abdul Halim.

Saudara Pengarang,

SEORANG ahli PKR Silam, Merdeka Bin Haji Bolang yang memegang Mykad bernombor 641010-12-6169 dan beralamat di Kg Membatu, Tungku, Lahad Datu telah meminjam kereta Hyundai Matrix SAA5928K milik anak saudara saya.

Lalu Merdeka jual kereta tersebut kepada Abdul Rahman Fazul Rahman yang kononnya tinggal di Kawasan Perumahan Kinarut, Beringgis, Papar.

Abdul Rahman Fazul ini kononnya adalah wakil penjual dan kereta itu ditukar dengan Kancil (tiada pinjaman) dan kemudian wang tunai sejumlah RM5,000 diberi kepada Merdeka sebagai pertukaran. Kancil berkenaan didaftarkan atas nama Daniel Datu Zainal yang berasal dari daerah Kudat.

Sekarang Daniel menyerahkan kereta itu semula kepada Rahman setelah nama di bank atas nama anak saudara saya dan tidak boleh ditukar hakmilik serta gagal membayar cukai jalan sehinggalah sampai ke pengetahuan anak saudara saya.


 


Kes ini sudah dilaporkan di Balai Polis Karamunsing dan Penampang; tetapi setakat ini belum ada sebarang tindakan yang diambil terhadap Merdeka. Bukankah Polis Karamunsing dan Penampang boleh meminta jasa baik Polis Lahad Datu memanggil Merdeka untuk siasatan dan kalau perlu wajib ditahan kerana menipu.

Saya agak sedih kerana anak saudara saya terpaksa membayar ansuran RM800 setiap bulan sekalipun keretanya telah dijual Merdeka kepada orang lain kerana bimbang tindakan mahkamah. Malah terpaksa meminjam kereta bapanya kerana mahu membeli kereta baru tidak layak kerana pinjaman keretanya masih belum lunas.

Jika inilah yang dicalonkan PKR di Lahad Datu, Tungku atau Silam, apa akan terjadi kepada PKR? Saya tidak pasti sama ada Merdeka ini PATI atau Anak Jati Sabah kerana yang saya tahu hanya BINATANG yang berkelakuan sedemikian. Semoga kerisauan ini tidak terjadi.

Salam Hormat,

ISMAILY BUNGSU

7 comments:

  1. cerita kau ni mcm tak logik pula.. apapun siasat lah hal ini.

    ReplyDelete
  2. Ini masalah antara kamu. Kenapa perlu disiarkan?

    ReplyDelete
  3. Siasat mengenai perkara ini benar atau tidak mengenai cerita yang disampaikan ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Siasatan harus segera dan mangsa mendapat pembelaan

      Delete
  4. Undi salah calon lain, undi la BN

    ReplyDelete
  5. inikah contoh pemimpin2 PKR yang berhasrat mahu merampas kerajaan negeri ini??

    ReplyDelete
  6. banyakkan lagi pendedahan berkenaan dengan kes ini sehingga pihak2 yang dinamakan di atas dikenakan tindakan undang2..

    ReplyDelete