Saturday 7 July 2012

LANCARKAN KEMKOT TERHADAP KEPENTINGAN 'KELING'




Saudara Pengarang,

SAYA, Chung Su Li (530316-12-5240) ingin melahirkan rasa keraguan saya terhadap artikel yang bertajuk 'Adik-Adik Saya Memang Penjenayah?' yang ditulis oleh Peer Mohammad Bin Kadeer dengan MyKad bernombor 600323-12-5465.

Menjadi persoalan besar bagi saya bagaimana pula Peer yang difahamkan tidak pandai membaca dan menulis namanya sendiri pun, sudah boleh menulis artikel sebegitu baik. Kalau dalam SPM, Peer tentu mendapat A+ untuk penulisannya malah boleh disifatkan Peer yang tidak pandai menulis dan membaca mempunyai bakat menulis skrip cerita ala-ala filem Tamil.

Sahabatku Peer, saya boleh menjadi pengarah filem dalam Skrip yang awak sediakan kalau benar datang daripada awak. Memang benar sekali semua fakta awak dalam artikel tersebut melalui hasil kajian saya termasuk biodata dan nombor telefon bimbit awak.

Namun, ada sesuatu yang awak cuba perangkap saya melalui artikel tersebut. Saya yakin dan pasti, artikel ini ditulis oleh Latiff untuk memerangkap saya.

Peer, kalau benar awak yang terbitkan artikel tersebut, saya minta awak tulis satu surat rasmi dan lampirkan di e-mail dan hantar kepada saya. Hanya surat rasmi sahaja yang saya akan layan. Selagi tiada surat rasmi yang ditandatangan oleh awak, saya masih akan teruskan usaha saya. Saya juga meminta awak hantarkan salinan pasport dan bukti yang awak dakwa ada simpan segera ke e-mail saya.

Peer, perumpamaan seorang pengomen dalam Sabahkini.net iaitu jika anjing itu terdesak sekali, dia tiada akan peduli tuannya sendiri, dia akan gigit sepuas hati. Saya rasa awak seolah-olah mahu melepaskan diri dengan mengenakan adik-adik awak sahaja. Tidak sangka awak pengecut di hadapan adik-adik awak yang tetap bertahan. Ataupun awak buat ini sengaja dengan tujuan yang awak rahsiakan.

Peer harus juga menerima hukuman terhadap kegiatan rasuah yang diamalkannya. Selain itu, banyak lagi jenayah yang awak buat seperti yang terekod dalam laporan lengkap kami dan jangan sama sekali menipu saya.

Awak kena maklum bahawa kata orang tua-tua, kita tidak boleh berbohong kepada doktor dan peguam. Kalau berbohong juga parah kita nanti. Saya sebagai doktor dan peguam dalam hal ini, awak tidak harus cuba berbohong kepada saya.

Awak membohongi umum dengan katakan bapa awak warganegaralah konon. Awak lahir di Sabahlah, adik awak lahir di Indialah konon dan tergamak sungguh awak cakap begitu. Saya sudah tulis biodata kamu semua sebenarnya. Jangan cuba melarikan tanggapan umum bahawa kamu adalah pendatang asing.

Saya nasihatkan awak membuat laporan polis dan mengupah peguam jika tidak berpuas hati dengan sebarang kenyataan saya. Saya tetap tidak berganjak daripada laporan saya kerana saya sudah pastikan riwayat hidup kamu dengan banyak responden termasuk orang India. Saya yakin apa yang saya tulis itu benar sekali.

Saya dalam usaha berbincang dengan ahli kumpulan kami untuk membuat usaha usaha lain bagi memastikan isu rasuah dan kerakyatan songsang di kalangan pendatang dibongkar dan seterusnya menghapuskan jenayah tersebut daripada muka bumi suci ini.

Antara usaha kami yang dalam perbincangan ialah, membuka sebuah blog, membuka sebuah akaun facebook, menerbitkan risalah selain meminta orang berpengaruh menerajui Kumpulan Pencari Kebenaran Sabah(KPKS) dan meminta orang ramai yang berminta menjadi 'spy' atau mata-mata dan pencari maklumat menyertai kami.

Kami faham pelan kami ini memerlukan masa dan kos yang besar. Namun, semangat yang kami ada sekarang cukup kukuh untuk memastikan usaha kami semua berjaya.

Berbalik mengenai topik, saya tangguhkan dahulu hasrat saya untuk menghantar surat rasmi kami kepada pihak berkuasa mengenai Peer, akan tetapi beranikah Peer merakamkan satu video yang memperlihatkan rupa awak membaca artikel tersebut dan hantar kepada Sabahkini.net untuk dijadikan bahan bermutu bagi kami mendesak kepada kerajaan mengambil tindakan selain menambahkan bahan bukti berkualiti kami?.

Ataupun beranikah awak tampil membuat laporan polis mengenai adik-adik awak dan mengirimkan salinan laporan kepada Sabahkini.net? Kalau perkara ini awak buat, saya berjanji tidak akan mengheret awak ke muka pengadilan selain membantu awak.

Kami juga sanggup membayar kepada umum, jika ada yang menghantarkan apa apa bahan bukti berharga kepada kami. Ini janji Chung Su Li, bukannya merasuah pembaca, akan tetapi satu bentuk bayaran ikhlas atas usaha usaha kamu mencari bukti-bukti terutama dalam memastikan dakwaan pertama saya terhadap suspek Latiff, Peer dan Allaudin berjaya.

Secara konklusinya, apa yang saya faham setelah membaca artikel tersebut, memang ada terdapat unsur unsur perangkap. Namun, suspek tidak tahu dia sedang bermain dengan siapa.

Saya anak lelaki bernama Chung Su Li. Saya tidak akan terpedaya dengan strategik buruk kamu perangkap saya. Akan tetapi, jika ia benar juga, maka buat sahaja apa yang saya minta. Saya akan ubah tanggapan saya terhadap kamu.

Kegagalan awak, Peer membuatnya dalam masa 3 hari, maka saya tidak akan lagi melayan rayuan awak. Chung Su Li ada banyak kerja dan jangan ganggu saya dengan drama Tamil kamu ini.

Teruskan 'Kempen Memboikot' (KEMKOT) terhadap semua kepentingan  semua suspek dan 'KELING' di Sabah. Saya juga telah melancarkan KEMTEK iaitu 'Kempen Memberi Tekanan' kepada suspek dan TEMPOH 12 iaitu peluang 12 hari kepada suspek untuk bertindak sama ada menafikan kenyataan saya atau balik ke negara asal.

Salam Hormat,

CHUNG SU LI

9 comments:

  1. So, Chung Su Li suspected that Latiff is the one who wrote the article? But why would Latiff said that he is a criminal in the article? Very fishy.

    sabah-go-green.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Hope that this case can be cleared soon, I'm sure all readers wanted to know the truth.

    sabah-go-green.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. begitu anti dia dgn keling..

    ReplyDelete
  4. Tidak boleh percaya serta merta apa yang telah dijelaskan oleh Peer. yang paling baik, buat siasatan sebab biasanya dalam keadaan terdesak, seseorang tu sanggup untuk buat apa saja termasuk menipu untuk melindungi dirinya sendiri.

    ReplyDelete
  5. Lebih baik disiasat semua tu. kalau betul harus dikenakan tindakan undang2.

    ReplyDelete
  6. India Sabah menjadi sasaran untuk siasatan sekarang ini mengenai MyKad projek. Apa pun kita tunggu siasatan seterusnya mengenai dakwaan ini.

    ReplyDelete
  7. dorang punya cerita saja la yang paling banyak di Sabahkini.. seolah2 Sabahkini sudah menjadi medium rasmi mereka untuk berbalas2 pantun..

    ReplyDelete
  8. sebelum berlaku apa2 kejadian yang tidak diingini, baik pihak berkuasa masuk campur saja dalam hal ini.. masalah ini hanya boleh diselesaikan melalui undang2, bukannya media sabahkini..

    ReplyDelete