Saturday 21 July 2012

TANAH KUBUR BOLEH DITEMPAH SECARA ONLINE




Oleh : NOMY NOZWIR


KUALA LUMPUR : Tanah perkuburan Islam di Kuala Lumpur boleh ditempah secara online melalui laman web Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Muhyiddin melancarkan Tanah Perkuburan Raudhatul Sakinah di Batu, hari ini.

Beliau berkata, ini adalah sistem yang pertama di Malaysia, dimana tempahan kubur boleh dibuat secara online dan pengurusan tanah perkuburan yang tersusun dan dihiasi taman yang menenangkan fikiran.

“Pembangunan e-pusara ini akan membantu waris untuk mengesan kubur saudara-maranya,” kata Ahli Parlimen Pagoh itu lagi.

Beliau juga berharap agar sistem ini dicontohi oleh jabatan agama Islam negeri-negeri yang lain.

“Usaha ini mungkin boleh diikuti oleh jabatan agama Islam dan juga mengubah persepsi masyarakat terhadap kubur sebagai tempat yang menyeramkan dan tempat membuat perkara khurafat,” katanya lagi.

Pusat perkuburan Islam di Mukim Batu yang berkeluasan 98 ekar ini bakal dibangunkan sebanyak tujuh fasa yang boleh menampung 22,000 jenazah dan boleh bertahan hingga 2061.

Selain di Mukim Batu ini, pusat perkuburan Islam yang dikawal selia oleh Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) terdapat di Bukit Kiara yang dapat menampung hingga 2045.

Pusat perkuburan itu juga tidak memerlukan waris untuk membayar untuk menempah tanah sebaliknya khidmat ini diadakan secara percuma.

“Ini adalah satu fardhu kifayah yang disediakan oleh kerajaan bagi memastikan keselesaan umat Islam mendapatkan ruang kubur,” kata Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) Datuk Che Mat Che Ali.

Turut hadir merupakan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Jamil Khir Baharom, pengerusi Pusrawi International College of Medicine Science (PICOMS) Sheikh Saad serta pelajar-pelajar PICOMS.

No comments:

Post a Comment