Wednesday 5 September 2012

DPM PANGGIL 2 TIMBALAN MENTERI





Oleh : NIGEL AW    

EKSKLUSIF Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam memanggil Timbalan Menteri, Datuk Saifuddin Abdullah dan Gan Ping Sieu berhubung pendirian mereka yang tidak bersetuju dengan Seksyen kontroversi 114A, Akta Keterangan.

Ketika dihubungi, Menteri di Perdana Menteri Jabatan Datuk Seri Nazri Abdul Aziz, yang hadir dalam pertemuan tersebut, mengesahkan perkara itu.

"Ya, ia benar ... Tetapi saya tidak memanggil mereka. Saya diundang oleh Timbalan Perdana Menteri untuk menjelaskan kepada mereka," katanya kepada Malaysiakini hari ini.

Mereka dipanggil walaupun mesyuarat kabinet yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak pada 29 Ogos lalu, membatalkan keputusan awalnya untuk menegur mereka.

Mesyuarat kabinet pada 15 Ogos, yang dipengerusikan oleh Muhyiddin ketika Perdana Menteri berada di luar negara, pada mulanya memutuskan untuk menegur dua timbalan menteri itu serta Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin ekoran pendirian itu yang bertentangan dengan kerajaan.

Bagaimanapun, Nazri, yang juga Menteri Undang-Undang, berkata mesyuarat semalam hanya bertujuan untuk mendapatkan pandangan mereka.

"Kami mahu menangani kebimbangan mereka... Kami tidak seperti pembangkang," katanya sambil membidas pembangkang yang didakwanya membuang ahli-ahli yang tidak sehaluan dengan mereka.

Bagaimanapun, kata Nazri, pertemuan itu bertujuan untuk menjelaskan kepada kedua-dua mereka mengenai pindaan Akta Keterangan baru-baru ini dan bahawa ia tidak ada kesan kepada keputusan kerajaan untuk mengekalkan Seksyen 114A.

"Kabinet telah memutuskan pada (Seksyen) 114A, jadi ini adalah untuk menjelaskan kepada mereka" katanya.

Khairy tidak dipanggil kerana beliau bukan sebahagian daripada kerajaan, tambah Nazri. (MKINI)

No comments:

Post a Comment