Sunday 30 September 2012

MAHKAMAH BERGERAK KENINGAU GUNA BAS




BERGERAK....Bas yang digunakan sebagai Bilik Bicara Mahkamah Bergerak.

Oleh : JOHAN AZIZ


KENINGAU: Mahkamah Keningau telah mengambil inisiatif untuk memudahkan pergerakannya dengan menggunakan bas sebagai mahkamah bergerak dan kaunter.

"Ini sesuai dengan inovasi alaf baru dan arus peredaran zaman yang pantas dan lebih moden," kata Magistret Mohd Hafizi Abdul Halim di sini.

Katanya, program mahkamah bergerak menggunakan bas itu menunjukkan komitmen pihak mahkamah untuk membawakan keadilan serta perkhidmatan yang lebih cepat dan berkesan ke kawasan pedalaman seluruh Sabah.

“Dengan menggunakan bas sebagai mahkamah bergerak ini, masyarakat umum terutamanya yang tinggal di kawasan pedalaman tidak lagi perlu untuk berbelanja mengeluarkan kos dan ini dapat meringankan bebanan mereka.

“Kita sedar bahawa penduduk di kawasan ini rata-ratanya bekerja sebagai petani dan kerja kampung dengan pendapatan yang rendah dan juga terhad. Jadi dengan adanya inisiatif kita datang ke tempat mereka, akan meringankan beban mereka,” katanya.

Hafizi berkata, selain mendengar dan juga membicarakan kes-kes jenayah, khidmat program bas bergerak ini juga adalah untuk menumpukan kepada pendengaran kes daftar lewat kelahiran.

Sementara itu, Pendaftar Mahkamah Keningau, Restah Hilda Lepos berkata bas itu dikenali sebagai Bilik Bicara Mahkamah Bergerak dan ia merupakan kesinambungan daripada program mahkamah bergerak yang dijalankan mahkamah di Sabah.

Katanya, idea untuk menggunakan bas sebagai mahkamah bergerak itu telah diilhamkan oleh Hakim Besar Sabah dan Sarawak, Tan Sri Richard Malanjum.

Restah berkata, tujuan utama bas itu digunakan adalah untuk memberi perkhidmatan kepada penduduk di pedalaman yang mempunyai masalah dari segi kewangan dan pengangkutan untuk datang ke bandar ataupun di pejabat mahkamah.

Katanya, untuk daerah Keningau serta daerah-daerah berhampiran seperti Tambunan dan lain-lain, Bilik Bicara Mahkamah Bergerak menggunakan bas adalah pertama kali digunakan,” katanya.

Bagi daerah-daerah seperti Tambunan, Tenom dan Nabawan, mahkamah tidak mempunyai bangunan sendiri dan terpaksa menumpang di Pejabat Daerah serta pejabat Mahkamah Anak Negeri bagi menjalankan urusan perbicaraan.

“Bilik Bicara Mahkamah Bergerak ini membawa banyak kebaikan kepada kami kerana kita kini mempunyai ruang sendiri untuk mengendalikan urusan tanpa mengganggu jabatan-jabatan yang lain dengan menggunakan ruang mereka.

“Untuk hari ini, kita adakan Bilik Bicara Mahkamah Bergerak ini di kawasan pekan berhampiran dengan kawasan tamu pekan Tambunan, namun di masa-masa akan datang, sekiranya ada kes berlaku di kawasan terpencil yang mempunyai akses jalanraya, kita akan cuba sampai ke tempat berkenaan,” katanya.

Restah berkata, untuk program pada hari berkenaan, jumlah kes yang didaftarkan ialah sebanyak 40 kes yang merangkumi kes-kes saman Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), kes-kes polis, kes sivil dan juga endorsmen permohonan daftar lewat surat beranak. (UB)

32 comments:

  1. It is the first one in Malaysia. Richard Malanjum, the chief judge of Sabah and Sarawak said it was also meant to reduce a backlog of cases. He has found that litigants and witnesses missed trials because they could not travel the distance to the courts in Kota Kinabalu or they were not informed of them.

    ReplyDelete
    Replies
    1. It makes sense. Although villagers need court time, such as in statutory declarations, their demand for judicial services is too little to warrant building brick and mortar courts costing between 5m and 8m ringgit in their villages when they would not be used for much of the time; not to mention the staffing cost.

      Delete
    2. I think this is one of the goods for the state government to do its law stuff.

      Delete
    3. Hello Semua orang,
      Nama saya Ahmad Asnul Brunei, saya menghubungi Encik Osman Loan Firm untuk jumlah pinjaman perniagaan sebanyak $ 250,000, Kemudian saya diberitahu tentang langkah Meluluskan jumlah pinjaman saya diminta, selepas mengambil risiko lagi kerana saya begitu banyak terdesak untuk menubuhkan sebuah perniagaan untuk kejutan terbesar saya, jumlah pinjaman Telah dikreditkan ke akaun bank saya dalam tempoh 24 jam perbankan Tanpa sebarang tekanan untuk mendapatkan pinjaman saya. Kerana saya Telah terkejut i adalah yang pertama untuk menjadi mangsa penipuan! Jika anda berminat untuk mendapatkan apa-apa jumlah pinjaman & anda yang terletak di mana-mana negara, saya akan memberi nasihat boleh menyentuh Mr Osman Loan Firm melalui e-mel osmanloanserves@gmail.com

      BORANG MAKLUMAT PERMOHONAN PINJAMAN
      Nama pertama ......
      Nama tengah .....
      2) Jenis Kelamin: .........
      3) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .........
      4) Tempoh Pinjaman: .........
      5) Negara: .........
      6) Alamat Rumah: .........
      7) Nombor Telefon: .........
      8) Alamat e-mel ..........
      9) Pendapatan Bulanan: .....................
      10) Pekerjaan: ...........................
      11) Yang laman web adakah anda di sini tentang kami .....................
      Terima kasih dan salam mesra.
      E-mel Derek osmanloanserves@gmail.com

      Delete
  2. Datuk Musa Aman is an ardent advocate of the mobile court. And so he quickly got two of his government agencies, Angkatan Hebat Sendirian Berhad and Sabah Credit Corporation, to buy a 25 seater bus and convert it into a court.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Datuk Musa Aman said with the mobile court, the government would not have to spend millions of ringgit to build courthouses in every district in the state

      Delete
  3. The court in a bus has already heard 99 cases as it travelled to Donggongon, Tuaran and Bongawan from Kota Kinabalu. Ismail Brahim, the Sabah Courts director, said it would be going to several small towns on the west coast over the next three months.

    ReplyDelete
  4. dengan adanya mahkamah bergerak ini, ianya pasti akan memudahkan urusan2 mahkamah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. setuju, ini dapat memudahkan urusan-urusan yang berkaitan.

      Delete
    2. Urusan yang macam mana?

      Delete
  5. “Kita sedar bahawa penduduk di kawasan ini rata-ratanya bekerja sebagai petani dan kerja kampung dengan pendapatan yang rendah dan juga terhad. Jadi dengan adanya inisiatif kita datang ke tempat mereka, akan meringankan beban mereka,” katanya.

    kini penduduk di pedalaman tidak perlu bersusah-payah lagi.

    ReplyDelete
  6. I think this method is great for a better mobility.

    ReplyDelete
  7. This will maximize the benefits of mobile law courts.

    ReplyDelete
  8. Usaha yang baik bagi membantu memastikan kos perbelanjaan ke Mahkamah dapat dijimatkan.

    ReplyDelete
  9. ini usaha yang baik dan memang wajar dilaksanakan.

    ReplyDelete
  10. Dengan menggunakan bas sebagai mahkamah bergerak ini, masyarakat umum terutamanya yang tinggal di kawasan pedalaman tidak lagi perlu untuk berbelanja mengeluarkan kos dan ini dapat meringankan bebanan mereka.

    Semoga pelaksanaan ini dapat memanfaatkan golongan yang memerlukan perkhidmatan mahkamah.

    ReplyDelete
  11. To some extent, its benefit the public.

    ReplyDelete
  12. mahkamah bergerak ini dpt membantu penduduk dalam membicarakan kes2 mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dengan ini, perbicaraan kes dapat dijalankan dengan lebih pantas dan berkesan.

      Delete
  13. moga lebih byk mahkamah bergerak akan disediakan.

    ReplyDelete
  14. Semoga usaha ini memanfaatkan lebih banyak golongan.

    ReplyDelete
  15. Perkhidmatan ini dapat menjimat lebih banyak masa khas dari orang awam yang jauh dari mahkamah.

    ReplyDelete
  16. Kami menanti sejauh mana kesan baik perkhimatan mahkamah gerak ini. Jika benar berfungsi dengan baik, jumlah bas boleh ditambah lagi.

    ReplyDelete
  17. Jika ini berfungsi, boleh juga dilaksanakan di semenanjung.

    ReplyDelete
  18. The mobile court concept, introduced in Sabah and Sarawak, has been able to resolve 95 per cent of cases involving late registration of births in rural and interior areas of Sabah, since its setup in 2007. Kota Kinabalu High Court deputy registrar Amir Shah Amir Hassan said almost 200 cases were lodged with the mobile court during its visits to several locations in the Sipitang district.Amir Shah said cases handled by the mobile court were not confined to only endorsement of birth certificates, but also to hear criminal cases for mention, registration of civil cases and as commissioner of oath.“Actually, we extend the functions of the court outside the office to the rural folk,” he told reporters at the two-say Mobile Court programme at Kampung Long Pasia, about 123km from Sipitang.Kampung Long Pasia, with a population of about 500 Lundayeh people, is located near the borders of Sabah, Sarawak and East Kalimantan, Indonesia. It is about four to five hour ride on a four-wheel-drive vehicle along logging roads from Sipitang.

    ReplyDelete
  19. On the programme in Long Pasia, Amir Shah said it was attended by about 200 people who needed assistance to obtain personal documents, like birth certificate andidentity card.Meanwhile, Sipitang magistrate Ana Arabi Wazani said the operation in Long Pasia was the fourth held since 2009 and it was held with the cooperation of the National Registration Department.She said prior to this, the mobile court had been to Paitan in Sandakan; Sook in Pensiangan and Pegalungan in Nabawan.There are plans for the mobile court to go to Pulau Banggi, Kudat, Tenom, Keningau and Sandakan, she added. This mobile court concept was mooted by Chief Judge of Sabah and Sarawak Tan Sri Richard Malanjum to address backlog of cases and verification of documents in the rural and remotes areas.

    ReplyDelete
  20. Xavi Gerad Jude Am. Seorang wakil Aiicco Insurans plc. Kami menawarkan pinjaman pada kadar 3% dikembalikan. jika anda berminat kenalan Ini (CEO) E-mail address:xavigeradloanfirm@yahoo.com Aiicco insurans plc hanya dibenarkan pada pada usia 20 di atas.
    Pelaburan Pinjaman Peribadi.
    Pinjaman harta Pelaburan.
    Pinjaman penyatuan.
    Pembinaan Pinjaman.
    Pilih satu atau pembayaran-tahun.
    Pilih antara bayaran bulanan dan tahunan di bawah Rancangan.
    Terma pinjaman yang fleksibel.
    Kami memberi pinjaman daripada 500,000 euro kepada 800,000 USD.Syarikat kami adalah proses yang boleh dipercayai, cekap, pantas dan dinamik.Hubungi kami hari ini pada .. SR GERAD Jude pinjaman Pelaburan plc: E-mail:xavigeradloanfirm@yahoo.com
    Xavi Gerad Jude Am. Seorang wakil Aiicco Insurans plc. Kami menawarkan pinjaman pada kadar 3% dikembalikan. jika anda berminat kenalan Ini (CEO) E-mail address:xavigeradloanfirm@yahoo.com Aiicco insurans plc hanya dibenarkan pada pada usia 20 di atas.
    Pelaburan Pinjaman Peribadi.
    Pinjaman harta Pelaburan.
    Pinjaman penyatuan.
    Pembinaan Pinjaman.
    Pilih satu atau pembayaran-tahun.
    Pilih antara bayaran bulanan dan tahunan di bawah Rancangan.
    Terma pinjaman yang fleksibel.
    Kami memberi pinjaman daripada 500,000 euro kepada 800,000 USD.Syarikat kami adalah proses yang boleh dipercayai, cekap, pantas dan dinamik.Hubungi kami hari ini pada .. SR GERAD Jude pinjaman Pelaburan plc: E-mail:xavigeradloanfirm@yahoo.com

    ReplyDelete
  21. Halo,
    Ini untuk memberi tahu masyarakat bahwa Nyonya Charity White, pemberi pinjaman swasta memiliki kesempatan finansial untuk semua orang yang membutuhkan bantuan keuangan, membayar tagihan, untuk berinvestasi dalam bisnis baru atau untuk meningkatkan bisnis Anda. Kami memberikan pinjaman dengan bunga sebesar 2% kepada perusahaan dan perorangan. Ini tidak memerlukan banyak dokumen, juga syarat dan ketentuan yang jelas dan peka. Hubungi kami via e-mail: (charitywhitefinancialfirm@gmail.com) Kami akan memberikan layanan terbaik kami.

    ReplyDelete
  22. Notis!! Notis!! Notis!!

    Adakah anda ingin membiayai semula perniagaan anda? Adakah anda memerlukan pinjaman Dalam Talian yang tulen untuk mendapatkan Bil anda? Memulakan perniagaan baru? Adakah anda memerlukan pinjaman peribadi? atau Pinjaman Perniagaan, Mohon pinjaman cepat dan mudah untuk memulakan pembiayaan baharu projek anda pada kadar faedah termurah 1.5%. Hubungi kami melalui e-mel:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]


    PERKHIDMATAN KAMI

    * Pinjaman Rumah
    * Pinjaman Kenderaan
    * Pinjaman Gadai Janji
    * Pinjaman Perniagaan
    * Kenderaan Kewangan
    * Pinjaman peribadi

    Adakah anda memerlukan sejumlah besar modal untuk memulakan cadangan atau pengembangan perniagaan anda? Adakah bank atau broker menolak Permohonan Pinjaman kerana Skor Kredit Rendah atau Kekurangan Cagaran? Jangan teragak-agak untuk menghubungi kami untuk kemungkinan kerjasama perniagaan. Kami menawarkan perkhidmatan pinjaman terjamin untuk kedua-dua warganegara dan bukan warganegara.

    Hubungi kami hari ini melalui e-mel: [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

    ReplyDelete