Monday 17 September 2012

MASYARAKAT CINA TIDAK PERNAH DISISIHKAN




Oleh : RIDZAL ABDULLAH

LAHAD DATU : Kerajaan Barisan Nasional tidak pernah mengabaikan tanggung jawab memastikan kebajikan masyarakat Cina sentiasa terjaga dan mampu membangun secara kendiri melalui persefahaman dan permuafakatan.

Pembantu Menteri Di Jabatan Ketua Menteri merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lahad Datu, Datuk Datu Nasrun Datu Mansur yang telah melakukan lawatan kerja ke Sekolah Jenis Kebangsaan (C) Sin Wah di Jalan Tengah Nipah, Tungku dekat sini baru-baru ini sempat melulus dan menyerahkan peruntukan segera berjumlah RM20,000 bagi kegunaan pihak sekolah.

Menurut Nasrun, peruntukan tersebut adalah untuk memenuhi beberapa keperluan sekolah itu seperti membaik pulih dan mengecat bangunan sekolah berkenaan.

“Saya berharap peruntukan yang disalurkan ini akan dapat digunakan sebaik mungkin demi keselesaan seluruh warga sekolah ini terutama sekali murid-murid agar mereka dapat menjalani dan menumpukan sepenuh perhatian pada pelajaran mereka,”ujarnya.

Nasrun yang juga Pembantu Menteri Kepada Ketua Menteri berkata, pemberian sumbangan berkenaan menunjukkan kerajaan terus komited dalam memastikan semua kaum tidak terpinggir dalam menerima arus pendidikan Negara.

“Kerajaan sentiasa berusaha untuk memberikan segala bantuan yang diperlukan bagi memastikan anak-anak kita mendapat pendidikan yang terbaik. Inilah tugas kami sebagai wakil rakyat bagi memastikan keperluan rakyat dipenuhi,”katanya lagi.



 



Sementara itu Guru Besar sekolah tersebut, Tai Nyit Wun, berkata pihaknya amat berbesar hati menerima kunjungan yang dibuat oleh wakil rakyat itu ke sekolah berkenaan yang terletak di kawasan luar bandar itu.

“Kami juga  mengucapkan jutaan terima kasih di atas keprihatinan Datuk Nasrun yang sudi meluangkan masa menjenguk, mendengar permasalahan kami dan seterusnya meluluskan sejumlah peruntukan yang pada kami amat besar maknanya,” katanya.

Dalam lawatan itu, Nasrun yang diiringi isteri, Datin Kartini Abdul Rahman serta rombongan turut sempat mengadakan sesi perbualan bersama guru besar, guru-guru dan ahli-ahli lembaga sekolah bagi mendengar taklimat dan membincangkan permasalahan dihadapi sekolah itu.

Turut hadir sama pada lawatan tersebut ialah Pengerusi Lembaga Sekolah SJK (C) Sin Wah, Chai Kui Yu; Pemimpin Kemajuan Rakyat Lahad Datu, Aljen Johnny dan Pegawai Pembangunan Masyarakat Daerah ini, Amat Paduka Kawoh.

No comments:

Post a Comment