Thursday 20 September 2012

NAJIB SASARKAN CELIK INTERNET DI GOOGLE HANGOUT





Oleh : JAHABAR SADIQ

KUALA LUMPUR : Datuk Seri Najib Razak akan menjadi tuan rumah Google Hangout pada 29 September, ahli politik Malaysia yang kedua berpeluang untuk berhubung dengan rakyat Malaysia celik IT terutamanya belia yang membentuk demografi berbeza daripada 13 juta yang layak mengundi dalam pilihan raya umum (PRU) akan datang.

The Malaysian Insider difahamkan bahawa Perdana Menteri akan menjawab soalan dalam sesi sejam forum online dari 4 petang Sabtu, sehari selepas beliau membentangkan cadangan Bajet 2013 di Parlimen.

Bajet adalah salah satu acara terakhir sebelum pilihan raya yang mesti dipanggil pada pertengahan 2013.

“Datuk Seri Najib mempunyai sesi Google Hangout pada 29 September, 4 petang menambahkan kepada usaha-usaha lain di ruang siber,” kata satu sumber kepada The Malaysian Insider.

Adalah difahamkan bahawa pasukan komunikasi beliau bekerja di butir-butir Google Hangout dan kempen pengiklanan untuk mempromosikan acara itu, yang akan tertumpu kepada usaha-usaha kerajaan untuk membangunkan negara menjadi sebuah negara berpendapatan tinggi yang maju menjelang 2020.

Difahamkan juga Najib, yang juga menteri kewangan, akan menjawab soalan tentang cadangan Bajet 2013.

Google Hangout datang pada masa pihak berkuasa Malaysia membuat aduan rasmi kepada Google dan laman perkongsian video YouTube mengenai klip filem anti-Islam “Innocence of Muslim” dilihat sebagai mengecam Nabi Muhammad dan Islam, yang merupakan agama rasmi negara.

YouTube telah menyekat akses kepada klip video dari alamat Protocol Internet (IP) Malaysia, akan tetapi perkhidmatan lain kekal. Perkongsian video laman popular di Malaysia dan sebahagian besarnya digunakan oleh ahli-ahli politik pembangkang yang mahu memintas stesen televisyen bebas ke udara tempatan sama ada yang dikendalikan oleh kerajaan atau oleh pemilik pro-kerajaan.

Musuh utama politik Najib, ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, merupakan ahli politik pertama di negara ini untuk menggendalikan sesi Google Hangout, yang membolehkan mesyuarat maya sehingga 10 orang atau disiarkan kepada berjuta-juta penonton dalam talian.

Anwar berjaya menarik beribu-ribu penonton apabila ia diadakan pada 17 Ogos, dua hari sebelum perayaan Aidilfitri apabila umat Islam Malaysia pulang ke kampung halaman untuk meraikan akhir Ramadan.

Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama menjadi tuan rumah Google Hangout pada Januari lepas sebagai sebahagian daripada kempen pemilihan semula. Forum ini datang dalam bentuk sambungan video secara langsung dan soalan video YouTube.

Najib, yang akan mendapatkan mandat sendiri dalam pemilihan akan datang, adalah salah satu ahli politik paling popular dalam talian melalui blognya www.1malaysia.com.my, dua akaun Facebook dan akaun microblogging Twitter.

Halaman Facebook utama beliau mempunyai 1,181,087 tanda suka berbanding terhadap Anwar yang mempunyai 388,219 tanda suka dalam sebuah negara yang mempunyai kira-kira 12.9 juta akaun Facebook.

Di Twitter, Najib mempunyai 883,418 pengikut manakala pemimpin de facto PKR itu mempunyai kira-kira 192,530 pengikut.

Akan tetapi Anwar lebih aktif di Twitter dengan tweet hampir sembilan kali lebih daripada Najib. Kedua-duanya mempunyai juga pernah menganjurkan tweet-up atau mesyuarat dengan pengikut mereka di Kuala Lumpur dalam apa yang dilihat sebagai satu usaha untuk mendekati dan melibatkan diri dengan orang-orang yang menjauhi media arus perdana.

Desakan kepada Putrajaya untuk liputan internet yang lebih besar telah menyebabkan kadar penembusan jalur lebar bagi isi rumah meningkat kepada 62.9 peratus pada suku pertama suku tahun ini daripada 62.3 peratus pada tahun 2011, kata Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) bulan lepas. Malaysia mempunyai kira-kira 6.69 juta isi rumah pengguna jalur lebar.

Pakatan pembangkang PR sentiasa dilihat sebagai mempunyai kelebihan di dalam ruang siber berbanding BN, akan tetapi dalam beberapa bulan kebelakangan ini, kehadiran dalam talian gabungan pemerintah telah berkembang beberapa portal berita pro-BN dan peningkatan bilangan penyokong yang menyertai Twitter.

Walaupun kehadiran meningkat, kempen pro-BN dipanggil “Saya Pilih Malaysia” telah menguasai gelombang udara dan ruang pengiklanan di stesen televisyen negeri dan swasta serta akhbar-akhbar arus perdana yang dikawal oleh Umno dan MCA. Kempen ini menampilkan petikan dari ketua eksekutif syarikat dan blogger pro-kerajaan dan mensasarkan mereka yang tidak mempunyai akses kepada ruang siber.   

No comments:

Post a Comment